Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Къш, туристи, къш!

Огромните тълпи от чужди посетители на места, превърнали се в хит, са като едно митично чудовище, на което служат вещиците Мръсотия и Скъпотия

Докато на едни места по света всячески се стараят да прикъткат нови туристи, другаде се морят в кански мъки да се отърват от несекващите орди чужди нашественици, които са превзели историческите центрове на приказно красиви градове като Венеция, Амстердам, Дубровник и Барселона.

На тези места свръхтуризмът е като някакво митично грамаданско божество, тормозещо народа, който навремето му е принасял скъпи дарове с такова усърдие, че постепенно го е превърнал в своенравно чудовище, твърде угоено, за да бъде помръднато от пиедестала си. А край това гигантично пихтиестоподобно създание са се нароили и шетат нелицеприятни вещици и кикимори с различни имена, като най-известните сред тях са Мрцсотия и Скъпотия.

Масовият туризъм е познат във Венеция още след акостирането на първите круизни кораби в пристанището. Но сериозността на проблема днес може да се разбере и чрез бягството на местното население от града.

И последната графиня, която е имала палацо на Канале гранде, много отдавна се е изнесла от него барабар с колекцията си картини на стари майсто,и. Но и много от обикновените жители на града са го напуснали, преселвайки се на по-спокойни и уютни места, без истерична шумотевица от тълпи наквасени туристи. Така от Венеция е останала една коруба, която може да се нарече и музей на открито, но там живеят по-често хора, дошли от някъде другаде, за да работят в туристическия бизнес, и всички онези, които само минават временно като туристи или луксозни посетители.

Загубата на идентичност в един град, превзет от непрекъснато сменящите се краткотрайни визитатори (повечето в неадекватно състояние), е болест, от която страдат и в Амстердам. След сериала “Игра на тронове” Дубровник също позна страданието на това милиони вманиачени фенове да те открият на картата и да пожелаят почти едновременно да те имат за фон на селфитата си.

Киноиндустрията от години е най-добрият рекламен агент на масовия туризъм. В Тайланд се наложи буквално да затворят за посетители някои острови, нападнати безмилостно след филма “Плажът” с Леонардо ди Каприо. А на Бали вече 15 години след филма “Яж, моли се и обичай” с Джулия Робъртс и Хавиер Бардем не могат да се отърват от всички екзалтирани търсачи на лично щастие, прииждащи с цената на безогледната комерсиализация на този наистина прекрасен остров с още по-прекрасни хора.

След като беше открит от инфлуенсърите, храмът “Лемпуянг” в източната част на острова бе прекръстен на “Вратите към рая” и се превърна в място, на което се чака по 4 часа на опашка за снимка. Това е сред най-старите и свещени храмове в Бали, но преди това малцина чужденци ходеха до него, защото е нависоко. От своеобразните “порти” на върха се открива наистина незабравима гледка. А една хитрост с огледалце пред камерата на смартфона или просто с друг смартфон отдолу, който да служи за отражение, прави така, че снимката да изглежда впечатляващо. Това е докарало върволица от желаещи да имат точно такава снимка от Бали. Затова местната управа се е принудила да тури будки за билети на две места и да осигури транспорт до върха. Туристите получават номерче, за да знаят кога ще им дойде редът. Една леля под чадър ти взема смартфона, преди да застанеш в кадър. Наглася огледалцето отдолу и започва да отброява позите. Имаш право на три кадъра, след което на “райските врати” се нареждат следващите желаещи. Снимката наистина е красива, но изживяването покрай нея въобще не е.

Разочарованието е гарантирано навсякъде, където на сравнително малко място се изсипят повече хора, отколкото то самото е готово да приеме, с цената на това да промени драстично и завинаги облика си. Затова и свръхтуризмът в действителност се оказва голяма съсипия за много очарователни места по света и води до лошо отношение към пришълците и неминуем конфликт.

Един от първите документирани и може би най-интересни примери от историята за сблъсък между местни общности и чуждестранни гости е историята на прословутия капитан Джеймс Кук на Хавайските острови от 1779 г.

Когато акостират за пръв път край бреговете на остров Хавай, Кук и хората му са приети от местните не само благосклонно, но и подчертано тържествено. Според една от версиите това се дължало на факта, че островитяните имали култ към божество на име Лоно, за което вярвали, че ще се завърне при тях на "плаващ остров". Така при появата на корабите на Кук те припознали в това сбъдването на божественото обещание. След 10-дневни тържества, в които местните се нагледали на достатъчно "небожествени" прояви от страна на моряците, чувствата им започнали да узряват за истината, че новодошлите и техният предводител нямат нищо общо с Лоно. Наложило се великият хавайски вожд Каланиопу да помоли капитан Кук да си отиде там, откъдето е дошъл. Което и станало. Кук и хората му отплавали, но след известно време се наложило отново да се върнат на острова. Това довело до противоречия и стълкновения, които се разраснали до конфликт със заплахи, отвличания, престрелки и в крайна сметка - до гибелните за самия капитан Кук събития. До нас са достигнали различни версии какво се е случило с разчлененото му тяло - дали е било изгорено и прахта му изсипана ритуално в морето, или само изпечено и съответно ритуално изядено.

Гърция спира тълпите за Акропола, такса 20 евро за Миконос

Гърция въвежда рестрикции в опит да се бори със свръхтуризма. Мерките не се ограничават само до столицата, но обхващат и най-посещаваните острови като Санторини и Миконос.

За емблематичния Акропол в Атина е въведен лимит от 20 000 посетители на ден, за да се защити археологическият обект от прекомерно натоварване. А броят на туристите там ще се регулира с предварителни резервации за определени часови диапазони с цел по-малко опашки.

Властите в Атина работят и за подобряване на инфраструктурата около Акропола, за да улеснят посетителите, като същевременно предпазват историческото наследство.

А за известните със зашеметяващите си гледки и бели къщи гръцки острови Санторини и Миконос правителството наложи такса от 20 евро за посетители от круизни кораби през летния сезон, за да ограничи натиска върху инфраструктурата. На Санторини е въведена дневна квота от 8000 круизни туристи, а в Миконос е създадена организирана система за акостиране на корабите. Местните жители приветстват инициативите, но изразяват загриженост, че високите нива на туризъм все още застрашават околната среда и ресурсите.

+ 6,75 евро на нощ в Барселона, само два кораба наведнъж в Ибиса

Градове в Испания също въвеждат различни мерки за борба срещу свръхтуризма. Един от най-посещаваните - Барселона, увеличи туристическата такса за гости на петзвездни хотели до 6,75 евро на нощ, което прави 47,25 евро за седмица.

Градът също намали местата за акостиране на круизни кораби до седем и премахна автобусна линия до “Парк Гуел”, за да ограничи потока от туристи през пиковия сезон.

Тези мерки са част от стратегията за намаляването на струпването на хора около ключови забележителности като “Саграда Фамилия” и “Парк Гуел”.

На купонджийския остров Ибиса, известен с бурния си нощен живот, властите ограничиха едновременното акостиране на круизни кораби до два наведнъж, за да се намали натоварването върху пристанищата и инфраструктурата на острова.

В живописното село Бинибека Вел на остров Менорка местните жители са предприели драстични мерки, като блокират достъпа до частни имоти между 11 и 20 часа, за да се намалят шумът и смущенията за жителите, както и да се ограничи туристическият достъп. Тази инициатива е отговор на нарастващото недоволство от постоянния поток от посетители, които често навлизат в частни пространства за снимки.

В Севиля пък властите обмислят входна такса за Пласа де Еспаня, един от най-емблематичните площади в града. Въпреки че детайлите около таксата все още не са уточнени, целта е да се намали напливът от туристи и да се финансира поддръжката на обекта. Мярката предизвика смесени реакции, като някои жители подкрепят идеята, докато други се опасяват, че може да отблъсне туристите.

В Дубровник наказват за хранене до паметници и разходка по бански

Дубровник, известен като перлата на Адриатика, е обект на световното наследство на ЮНЕСКО. И е сред най-посещаваните дестинации в Европа с около 1,5 милиона туристи годишно при население от малко над 41 000 души. Това води до съотношение от 27-36 туристи на жител в пиковия сезон, което го прави един от най-претоварените градове в Европа. За да се справи със свръхтуризма, градът стартира инициативата Respect the City, която включва глоби за неподходящо поведение, хранене край паметници (до 150 евро), ограничения за круизни кораби и други мерки.

Туристите, които носят бански в центъра на града, може да бъдат глобени с до 150 евро.

Подобни правила са в сила и в други хърватски градове като Сплит и Хвар, а глобите могат да стигнат до 600 евро.

Глоби има и за шофиране без разрешение или катерене по градските стени. Заради това, че е бил снимачна площадка за “Игри на тронове”, Дубровник се опитва да се бори със свръхтуризма, като ограничава броя на посетителите в историческия център.

Прага забрани нощните турове по кръчми, 400 евро за разголен купон

За да се пребори с алкохолния туризъм, още през 2024 г. Прага забрани организираните нощни обиколки на кръчми между 22 и 6 часа. Нарушителите, включително организаторите и участниците, може да бъдат глобени с до 200 евро за нарушаване на реда.

Забранено е и носенето на неприлични костюми на ергенски и момински партита на публични места, особено в историческия център. Тази мярка е към групите, които често носят провокативни костюми, смущаващи местните жители. Нарушителите може да бъдат глобени с до 400 евро. А в историческия център на Прага действа забрана за паркиране на споделени електрически тротинетки на тротоари и обществени пространства.

Глоба до 275 евро за суетно селфи в Италия

Италия като една от най-известните и любими на българите дестинации за пътуване също въвежда мерки срещу туристическите тълпи. Още миналата година Венеция въведе такса от 5 евро за туристите, които посещават града само за един ден.

Мярката е насочена към дневни посетители, които често не допринасят значително за местната икономика, но създават трудности при придвижването в тесните улици. Венеция, която е под постоянна заплаха от покачването на морското равнище, използва приходите от таксата за поддръжка на инфраструктурата. Въпреки това някои смятат, че мярката не е достатъчно строга, за да реши проблема изцяло.

От 2024 г. властите в Сардиния глобяват туристите, които стъпват по известния Розов плаж или крадат пясък от него. От 1994 г. той е обявен за национален резерват, с което на практика е въведена забрана за достъп до него. Глобите са между 500 и 3500 евро за нарушителите. Целта е да се запази природната красота на острова за бъдещите поколения.

До 275 евро може да бъдат глобени суетните туристи, които си правят селфита и предизвикват опашки на известните места в Портофино. Местните жители се оплакват, че често не могат да се движат свободно заради туристическите тълпи.

Вечният град Рим пък налага строги правила за поведение, включително забрана за мъже, които са без връхни дреха, поставяне на “любовни катинари” на мостове и хранене близо до забележителности като фонтана “Ди Треви”. Глобите за нарушителите може да достигнат стотици евро, а властите са увеличили патрулите, които следят за спазването на правилата.

Амстердам казва: “Стой настрана”

Амстердам планира да намали броя на речните круизи - градът цели да намали годишния брой посетители с 271 000, като част от това включва ограничаване на броя на круизните кораби, които могат да акостират едновременно. Мярката е въведена, за спре струпването на хора в централните части на града, особено около каналите, където потокът от туристи е най-интензивен.

Властите обмислят да въведат квоти за броя на корабите, които могат да влизат в града дневно или седмично, за да се разпредели по-равномерно туристическият поток. От 2024 г. операторите на речни и морски круизи в Амстердам са задължени да плащат туристическа такса от 14,50 евро на пътник

А по отношение на общественото поведение властите дори призоваха туристите да “стоят настрана” - кампанията, известна като Stay Away, се фокусира върху младите туристи, които често нарушават обществения ред в квартала на червените фенери.

Видео

Коментари