Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Отнемат кола за алкохол и дрога, а за 40 пъти по опасния телефон - 50 лв. глоба. Защо?

В България няма официална статистика за нарушенията при употреба на телефон при шофиране.

СНИМКА: ВЕЛИСЛАВ НИКОЛОВ
В България няма официална статистика за нарушенията при употреба на телефон при шофиране. СНИМКА: ВЕЛИСЛАВ НИКОЛОВ

Застанах до пилоните на НДК и видях как за 10 минути от 100 шофьори 14 говорят по джиесемите. В Швейцария бяха двама

Да, фрапиращо е, че жертвите в резултат от използване на телефони от водачите са 40 пъти повече от тези, причинени от алкохол и наркотици. А и използването на телефон е точно толкова умишлено, колкото умишлено е използването на алкохол и наркотици.

За използване на мобилен телефон по време на управление на автомобила без хендсфри (handsfree – без участието на ръцете) наказанието е само 50 лв. Санкцията е определена през 2007 г., а оттогава инфлацията е почти 100%, тоест

глобата се е обезценила наполовина

А при употреба на алкохол над 1,2 промила и при каквато и да е употреба на наркотици наказанието е отнемане на автомобила, отнемане на книжката, присъда за извършено престъпление – първо глоба и изпитателен срок, а при втора присъда се влиза в затвора. Като при изследването на наркотици въобще не се прави разлика дали си се надрусал с метамфетамин в количества да те направят негоден да управляваш автомобил, или си взел действащо десетина часа изписано с рецепта приспивателно преди няколко дни, от което има разградени вещества в организма, без да могат да влияят на управлението. На всеки, за когото е установена употреба над 0,5 промила алкохол и употреба на наркотици, се отнема книжката до установяване на отговорността му. При употреба на алкохол от 0,5 до 0,8 промила включително се отнема книжката за 6 месеца и глобата е 500 лв. Когато алкохолът е от 0,8 промила до 1,2 промила включително – отнема се книжката за срок от 12 месеца и глобата е 1000 лв. Къде е 50 лв. глоба, къде е дори минималната глоба от 500 лв. плюс отнемане на книжката? Когато нарушението с употребата на алкохол е извършено повторно, наказанието е отнемане на книжката за срок от една до три години и глоба от 1000 до 2000 лв.

Възниква въпросът защо, след като използването на телефон е 40 пъти по-опасно, отколкото използването или на алкохол, или наркотици, наказанията са реално стотици пъти по-големи за 40 пъти по-малко опасно нарушение?

Дали законодателят си е изгубил ума?

Обяснението е просто – като всички политици и законодателите в парламента се съобразяват с общественото мнение, а не с фактите. Както правилно посочват от Института за пътна безопасност в анализа си за 2024 г. по повод липсата на мерки срещу неправомерното използване на телефон при шофиране: “Институциите се влияят от емоционални обществени реакции и не действат ефективно”.

Докато загиналите от водачи, употребили алкохол и наркотици, са лесно установими, не стоят така нещата със загиналите при използване на телефон без хендсфри.

При статистиката на МВР причините за ПТП обикновено се категоризират по-общо като “неправилни действия на водачите” (което е най-голямата група), “несъобразена и превишена скорост”, “отнемане на предимство”, “неправилни маневри” и други. Дори когато се споменават нарушения, свързани с алкохол и наркотици, те са по-скоро в контекста на броя на заловените нарушители или броя на всички произшествия, причинени от тях, а не специфично за фаталните случаи.

Според данни на Института за пътна безопасност през последните две години се предприеха редица законодателни промени, информационни кампании и засилен полицейски контрол за предотвратяване на тежки ПТП с водачи, употребили алкохол и наркотици. От данните се вижда, че през 2024 година е настъпило едно тежко ПТП с водач, употребил алкохол, докато през 2023 г. те са били 4. При употребата на наркотици се констатира, че има 1 настъпил смъртен случай през 2024 г., докато през 2023 г. са загинали двама души. Това прави под 0,5 % от всички загинали вследствие на ПТП в резултат на употреба на алкохол и наркотици. Разлика между 2024 и 2023 г. има, но загиналите статистически са много малко за изводи. Ако човек погледне по-назад към годините се вижда, че има съществено намаление на загиналите при употреба на алкохол. Което означава, че мерките при тези хора работят. Загиналите в резултат на употребата на наркотици в България през 2019, 2022, 2023 и 2024 г. са от един до трима на година. Разлика почти няма.

Въпросът е защо не се вземат ефективни мерки срещу употребата на телефони по време на шофиране. В България няма официална статистика какъв процент от нарушенията са поради употреба на телефон при шофиране.

В Австрия за 2023 г. 18.9% от всички фатални инциденти са причинени от разсейване на шофьора. Австрийски изследвания от KFV (австрийския Фонд за пътна безопасност) и AMTC (Австрийската шофьорска организация) показват, че разсейването е основна причина за катастрофи в Австрия. Според изследвания

разсейването в около 80% от случаите е причинено от използването на телефон

Това означава, че 15% от жертвите на пътя са причинени от шофьори, използващи телефон без хендсфри. Друга причина за разсейването, е когато водачът отклонява вниманието си да натисне бутон на екран на колата, за да отговори. Все още и в новите коли рядко се използва възможността за гласово активиране на отговор по телефона.

Швейцарският съвет за превенция на инциденти посочва, че през 2017 г. 12% от загиналите или тежко ранените са поради разсеяни водачи, като мобилният телефон е основният виновник. Подобни са цифрите и в САЩ, Германия и други държави по света.

Направих си много прост експеримент. Застанах срещу НДК до пилоните в София и за малко над 10 минути установих, че от 100 човека 14 говорят по телефоните си. В Швейцария направих същото и бяха само двама, което е статистически пренебрежимо. Мои приятели проведоха такова наблюдение на друго място и в час пик в София и установиха, че 15 шофьори правят същото. Което означава, че към 14% от шофьорите в нарушение на закона говорят по телефоните си без хендсфри. Към една пета от разговарялите пишеха есемеси. Не е представително изследване, но дава представа, че в България използването на телефон при шофиране е в пъти по-голямо от това в Западна Европа.

Поради тази причина без риск и с голяма застраховка може да се приеме, че минимум 20% от катастрофите с жертви са в резултат на използване на телефон без хендсфри. В големите градове този процент е значително по-голям. Особено като се вземе предвид заключението на Клаус Робач, ръководител на отдела за изследвания на пътната безопасност в Австрийският съвет за пътна безопасност. Той заявява, че

разговорите без хендсфри устройство увеличават риска от катастрофи 4-5 пъти,

а писането на текстови съобщения – до 23 пъти!

След като има данни за сериозен проблем, нека МВР въведе в статистиката си колко от катастрофите са причинени поради неправомерен разговор с телефон при шофиране. И нека да се има предвид, че според изследване в гореспоменатите държави само в една трета от реалните случаи може да се установи употребата на телефон без хендсфри при катастрофи. Поради тази причина много често като единствена причина се посочва превишената скорост. Просто защото шофьорите в такива случаи не си признават. А телефон, намерен в колата, не е доказателство.

Абсолютно непропорционални са съответните наказания спрямо броя на жертвите при неправомерното използване на телефон при шофиране, съотнесени към броя на жертвите при шофиране под въздействието на алкохол и наркотици. За жертвите е все едно дали са загинали от шофьор под въздействие на алкохол и наркотици, или от говорещ по телефона шофьор без хендсфри. След като неправомерното говорене по телефон е по-опасно от алкохола и наркотиците и в Западна Европа, а още повече в България, нека и наказанията при двете нарушения да бъдат съпоставими. Което е по-опасно нарушение, то е и по-обществено опасно.

Видео

Коментари