Има ли политически гръбнак протестът на шофьорите?
Има ли политическа намеса в протеста на шофьорите от столичния градски транспорт? Това коментираха социолозите Петър Чолаков и Стойчо Стойчев по bTV.
"Аз разбирам протеста на хората, борбата за по-справедливи заплати, но всяко нещо трябва да се сравнява със средните заплати в страната. Притеснителното в този протест е, че има политически гръбнак. Другото е, че прерасна в гражданско неподчинение, защото блокира живота на стотици хиляди, даже и на милион и нещо хора", заяви Петър Чолаков. Според него опозицията в Столичната община се опитва и да спечели, обявявайки подкрепа за протеста, "пък и да налее малко масло в огъня".
На въпрос дали вижда конфликт, че председателят на транспортния синдикат на "Подкрепа" е общински съветник от БСП, Стойчо Стойчев отговори: ""Много хора съвместяват позиции, и това навсякъде по света не е проблем, стига да няма преплитане на позициите. Не мисля, че тук има преплитане. На първо място трябва да видим същината на протеста - дали е политически инспириран, или по същество е синдикален. Аз смятам, че по същество е синдикален, тъй като това е голям колектив, над 7000 души и трудно бихме могли да кажем, че съвкупно те са гербаджии, бесепари и т.н. Това са много свързани домакинства и трудно бихме могли да видим една или две партии, свързани с цялата работа. Ясно е, че когато има синдикален протест, много политически сили се опитват да извлекат ползи от него. И който е противник на кмета, ще ги подкрепи, разбира се. Но ключовото в този протест е, че не се иска оставката на никого. Той не е е срещу кмета Терзиев, не е срещу мнозинството в Столичния общински съвет, ако такова въобще има. Той е за синдикални неща - условия на труд и заплащане. Защитата на кмета много бързо излезе с тезата, че те вземат едва ли не космически заплати на фона на всички останали. Те вероятно са космически като брутна сума за някои, но ако ги разделим почасово на изработено време и заради недостига на хора, реално ще се получи нетолкова голяма сума. И в крайна сметко най-голямото мерило за нивото на заплащане е липсата на желаещи да работят тази работа".