Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

+ 100 лв. заплата и 100% ръст на бонуса - офертата на Терзиев срещу нова блокада (Обзор)

Васил Терзиев отиде малко преди 7 часа в гараж “Малашевци”. А работниците го попитаха защо твърди, че получават по 3900 лв. И защо говори, че 8000 л  дизел са “изчезнали”, като така се  внушавало, че те са ги откраднали.
Васил Терзиев отиде малко преди 7 часа в гараж “Малашевци”. А работниците го попитаха защо твърди, че получават по 3900 лв. И защо говори, че 8000 л дизел са “изчезнали”, като така се внушавало, че те са ги откраднали.
  • Уж сутрешен протест, а рязко пое към безсрочен
  • Кметът покани хората от градския транспорт на среща, но отсече - столичани няма да са заложници
  • Теменужка Петкова не спасява с пари, защото общината може да увеличи възнагражденията

Безпрецедентната блокада на градския транспорт в София ще продължи и в четвъртък, след като в сряда столицата бе парализирана от рано сутринта. Автобуси, трамваи и тролеи не се движеха, защото всичките 12 трамвайни депа и автобусни гаражи на общинските превозвачи “Столичен електротранспорт” и “Столичен автотранспорт” бяха блокирани от протестиращи. Това трябваше да приключи до обед, след 12 ч  обаче премина в гражданско неподчинение. Ултиматумът бе протестиращите да бъдат поканени на среща от Столичната община и Министреството на финансите, но това не се случи.

Работещите в наземния градски транспорт

искат увеличение от 400 лева

на заплатите. Още във вторник кметът на София Васил Терзиев обясни, че общината няма пари и може да осигури само 5% ръст - по около 100 лв. на човек.

Изцяло ангажимент на общината е да предприеме мерки, за да определи възнагражденията в градския транспорт,  отсече финансовата министърка Теменужка Петкова. Това може да се случи през собствени приходи или преходни остатъци, а общината е отчела към 31 март 638 млн. лв. преходен остатък, обясни тя. Кметът можел да направи преструктуриране.

Зам.-кметът по финанси на София Иван Василев обаче отговори, че “министерство на финансите разпространява внушения”. Заплатите в транспортните дружества са от компетенцията на техните ръководства и СОС като принципал, а не на кмета. В бюджета на града субсидиите и компенсациите към ЦГМ са разчетени коректно - 143 млн. лв. по европейски регламент и 47,6 млн. лв. за преференциални карти.

Протестът блокира движението на автобуси, трамваи и тролеи.
Протестът блокира движението на автобуси, трамваи и тролеи.

След близо 13 ч протести в сряда привечер Терзиев отправи нова оферта през bTV - 100 лв. увеличение на заплатите на всички, но и 100% ръст на бонуса. Това би довело до търсеното увеличение от 400 лв. в електротранспорта и автотранспорта, обясни той. В “Метрополитен” и ЦГМ то няма да бъде постигнато. Причината е, че средно 

машинистите в метрото вземат 4800 лв.

брутна заплата, а и те не полагат много извънреден труд. В автотранспорта пък заплатата е 3900 лв., но с изключително много извънреден труд и затова търсим да решим най-големите проблеми, обясни Терзиев. И покани синдикалистите на среща от 14 ч в четвъртък. Условието му е обаче това да не се случва с цената на “комфорта на софиянци” и блокадата да бъде вдигната. Отговорът им - ще отидат, но неразписани предложения не коментират.

Видяхме, че това не е протест, защото имаше блокиране на гаражите. Това бе

стачка, за която ние платихме,

а за мен това не е приемливо. Всеки има право да протестира, но бяха нарушени правилата - това бе много елегантна форма да си получат парите, защото, ако стачкуват, не им се плаща, обясни Терзиев.

Метрото остана единствената алтернатива за столичани.
Метрото остана единствената алтернатива за столичани.

Заради липсата на наземен градски транспорт софиянци търсиха алтернативни начини на придвижване. Да работи остана само метрото, както и 16 автобусни линии, които се обслужват от частен превозвач. А интервалите на движение на метрото бяха скъсени по всички 4 линии и

бяха пуснати допълнителни влакове, за да поемат наплива от пътници

Въпреки блокадата от “Пътна полиция” към СДВР обявиха, че движението в София е било обичайно за делничен ден и не е имало големи задръствания.

271 622 пътници са ползвали метрото до 15 ч, което е само с 8908 души повече от предишния ден.

Това, което ще се случи в следващите седмици, ако не бъдем чути, е ефективна стачка и тогава ще бъде блокиран целият градски транспорт не само за няколко часа, категоричен бе вицепрезидентът на КНСБ Тодор Капитанов.

Сега стартовата заплата на ватманите е 2105 лв. Това е човек с 16 г. трудов стаж. В “Метрополитен” стартовата заплата на млад служител с 4 г. трудов стаж е 1548 лв. Ватманката Светлозара Александрова разказа, че взема 2015 лв., кара тмавая от 19 г. Получавала бонус 100 лв. за коректна работа и друг от 12 стотинки на км. С прослуженото време и извънредния труд вземала около 3200 лв.

В гараж “Малашевци” имало шофьор на 79 г. и действаща шофьорка на 74

Сервизен работник за миналия месец взел 1250 лв. заплата.

След транспортната ваканция министър Вълчев спира със закон кметовете сами да отменят часове

Почивката между сроковете вече ще е само в началото или в края на седмицата

Макар и с уговорката, че обявяването на 14 май за неучебен от Васил Терзиев заради транспортната стачка не е повод, министърът на образованието Красимир Вълчев обяви промени в Закона за предучилищното и училищното образование. С тях кметовете вече ще могат да обявявят дни за неучебни само след съгласуване с МОН. Целта не е да се отнемат правомощия на местната власт, а да се подобри координацията между институциите и да има по-голяма предвидимост за родителите, обясни Вълчев. Сега според министъра някои кметове злоупотребявали.

Красимир Вълчев
Красимир Вълчев

В София има извънредна ситуация, но проблемът е в липсата на своевременни и добре координирани решения, посочи той. Например най-голямото столично училище предложило на родителите малките - от 1-и до 4-и клас, които не могат да бъдат оставяни сами, да са в училище. “Можеше да се организират на повече места занимания поне за най-малките ученици”, коментира Вълчев. Но за целта училищата трябвало да имат 2-3 часа повече за организация. Терзиев пусна заповедта си предния следобед.

15 май остана учебен ден. Ако протестите продължат и децата не успеят да стигнат, директорите да са толерантни и да организират общи занимания по интереси, апелира столичният кмет. При продължаваща блокада за петъка ще се реши съвместо с МОН.

С промяна в наредба пък министерството ще съобрази продължителността на първия учебен срок с междусрочната ваканция. Сега се случва тя да е по средата на седмицата. Вече ще е в началото или в края ѝ, за да се слива с уикенда и така деца и учители да си починат по-добре.

Увеличава се приемът в математически паралелки от 5-и клас, като директорите ще предлагат бройката и тя ще се съгласува с министъра.

Видео

Коментари