Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

АСО В РЪКАВА: Нико Розберг е доволен от двете поредни квалификации, но иска и същите предимства и в състезанието.

СНИМКА: ВЕРЦЕДЕС
АСО В РЪКАВА: Нико Розберг е доволен от двете поредни квалификации, но иска и същите предимства и в състезанието. СНИМКА: ВЕРЦЕДЕС

Две последователни първи позиции за стартовете в Китай и Бахрейн накараха инженери и техници да търсят отговор на въпроса как Нико Розберг успя да си осигури пола и подиум в Китай, а седмица след това да бъде начело на колоната в арабския старт?
Болидите на "Мерцедес" не само изглеждат, но и са по-стабилни в завоите по време на състезанието и това се дължи на новата система за хидравлично свързване на предния и задния мост (FRIC).

Причината, че от тази иновация FW 04 получава допълнително предимство, разкриха първо от специализирания сайт Глобъл, като едновременно с това информацията беше потвърдена от италианския журналист Стефано Реали.

Системата не е напълно нова, а е доразвита иновация от 2011 г., която е ползвана в по-стар вариант още тогава и от германците, и от французите в "Рено". До момента обаче единствените реални доказателства за действието на иновацията са

снимки от промененото
задно окачване,


както и видеозаписите, анализирани от инженерите на конкуренцията. В допълнение една диаграма на официалния сайт на Ф1 сочи предполагаемия начин на преливане на хидравличната течност от предния към задния мост на болида. Макар за действието на системата FRIC да има доста индикации, тя е

една от дълбоко пазените
секрети на тима


Инженерите от Щутгарт са свързали хидравлично предното и задното окачване на автомобила, което може да се регулира по начин, наподобяващ активното окачване. Точно този тип окачване бе категорично забранено от ФИА през 90-те години заради високата цена и заради превръщането на болидите в истински "трамваи" на пистата.

Действието на подобрения вариант позволява болидът да има винаги оптимална позиция спрямо трасето, като по този начин не се губи толкова важният елемент на по-силно притискане на колата към асфалта.

В случая особеното е, че става дума за промяна на позицията на колата както надлъжно по двата борда, така и напречно.

Това означава, че благодарение на екипа пилотът се движи по пистата при

контролиран ъгъл
спрямо терена

Така се позволява на отбора да гарантира добро държане на болида. Допълнителното предимство е, че направените аеродинамични разработки получават ефективност от над 70-85 на сто.

Според италианеца подобни разработки има и в другите отбори, които обаче изостават с прилагането в болидите си, и, както изглежда, са далеч по-несъвършени.

За 20 000 долара
съветски танков
инженер продал
изобретението


Първата поява на активно окачване във Ф1 е от края на 90-те години, когато съветски танков инженер тайно продал изобретението си.

То било разработено за новите по онова време Т72 и е позволявало, независимо от положението на шасито на танка куполът и оръдието непрекъснато да остават в посоката, в която целта е поставена на мерника.

Това се е постигало благодарение на преливането на течности в взаимосвързаните амортисьори от двете страни на танка. По-късно изобретението е попаднало и във военната промишленост на Запад.

Експерти пресмятат, че инженерът е продал изобретението си най-малко 10 пъти по-евтино, без да се брои това, че то не е гарантирано и като изобретение.

КРАЖБИТЕ ВЪВ Ф1 СА ВСЕКИДНЕВИЕ

Във Ф1 се крадат промишлени тайни с темпо, което не е познато в нито една друга област. Причината е в малкото време до откриването на авантажа на съперника и желанието новостите да бъдат приложени в собствената кола още за първия възможен старт.

Ако FRIC е развита иновация отпреди две години, то много други подобрения често се "заимстват" от този за следващия старт.

Последната по време промяна, която е била копирана, е в отбора на "Ред Бул", където са краднали изобретение от отбора на Франк Уилямс.

Става дума за простичка промяна на отворите на спирачните барабани на английските болиди, които сега са част от новостите в FW 35.

Особеностите в агрегата са били открити още по време на зимните тестове от виждащите всичко инженери на "Ред Бул" и иновацията се появи в колите на Фетел и Уебър още в миналото състезание.

От "Уилямс" изобщо не правят сметка да повдигат въпроса, защото практически техниците на Франк Уилямс са използвали оригинално решение на "Ред Бул" отпреди година, но са го подобрили така, че да влиза в рамките на техническите регулации и да избягва забраните на ФИА.

През 2012 г. тези отвори бяха използвани като част от аеродинамична помощ в болидите и федерацията ги отряза за този шампионат. При английските болиди това е направено така, че подвеждащият въздуха отвор е неподвижен и така се избягва забраната за "подвижни елементи в аеродинамиката".

По време на състезанието в Бахрейн с тази новост бе снабдена единствено колата на Фетел, докато болидът на Уебър остана без модификацията. След скандалите в тима от последния месец, на Уебър се налага да търпи и пасива новостите в болида първо да бъдат давани на трикратния световен шампион.

ОТМЪЩЕНИЕ: заради конфликта съ с Фетел, австралийският пилот е пренебрегван от "Ред Бул", когято става дума за новостите в болидите.
ОТМЪЩЕНИЕ: заради конфликта съ с Фетел, австралийският пилот е пренебрегван от "Ред Бул", когято става дума за новостите в болидите.