Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Ралф Бартолайт, главен изпълнителен директор на "bTV Медия груп"
Ралф Бартолайт, главен изпълнителен директор на "bTV Медия груп"

Разбирам схващането, че всички големи медии по някакъв начин са част от политическата система, но ние не сме, казва главният изпълнителен директор на "bTV Медия груп в първото си интервю за българска медия

Приех оставката на Хекимян незабавно. Това, което си казахме в този момент, остава между нас

Цветанка Ризова е превъзходен журналист с доказани качества и проведе интервюто с бившия шеф на новините професионално

След като поех временно функциите, аз се посветих всекидневно на работата на новинарската редакция, обяснява Бартолайт, който временно ръководи отдел "Новини, актуални предавания и спорт"

- Преди ден Антон Хекимян за първи път участва като кандидат за кмет в публицистичното предаване на Би Ти Ви “Лице в лице” - доста необичайна ситуация, която е прецедент в българския тв ефир. Вие, г-н Бартолайт, сте човекът, който пое поста му. Беше ли агресивна водещата Цветанка Ризова към бившия шеф на новините?

- Интервюто му предизвика известно очакване, но аз се гордея с екипа на bTV за подготовката и представянето му. Цветанка е превъзходен журналист с доказани качества и вярвам, че тя проведе интервюто професионално.

- С обявяването на кандидатурата на Хекимян за кмет на София веднага се появиха съмнения, че между bTV и ГЕРБ едва ли не съществува топла връзка. Така ли е?

- Кампанията за местните избори започна и напрежението нарасна. Това е нормален процес и в моята практика съм го наблюдавал в много други държави. Теорията, че имаме топли отношения с една или друга партия, е категорично невярна. bTV е напълно аполитична организация, както и нашата компания собственик доказва на всички други пазари, на които присъства. Разбирам схващането, че всички големи медии по някакъв начин са част от политическата система, но ние не сме.

- Преди дни бе публикувана снимка на другия кандидат за кмет - Васил Терзиев, в студиото на bTV. И тя беше последвана от съмнения защо той е в нюзрума. Какъв е сюжетът зад тази снимка?

- Г-н Терзиев беше гост в предаването “Лице в лице” минути преди снимките да бъдат направени. След края на предаването той e преминал през нюзрума, за да излезе през друг изход. Това не е необичайна практика, защото често гости на нашите предавания избират алтернативен вход или изход от сградата на път за нашето студио. Отзвукът, който се получи в резултат на тези снимки, не беше нищо повече от опит за преекспониране и за внушаване на съмнения. Ще забележите, че

bTV не реагира на тези обвинения, защото просто не е направила нищо нередно

и наливането на масло в изкуствения огън само би го поддържало по-дълго.

- Едва ли има медия, за която да не се е обсъждало, че служи на определени политически кръгове. Интересното е, че доскоро bTV беше обвинявана, че едва ли не е телевизия на ПП. На една от предишните предизборни кампании Кирил Петков нахлу в студиото на телевизията и противниците му решиха, че май е станало със знанието на журналистите и на самия Хекимян. Сега обаче се твърди, че телевизията е близка до ГЕРБ. Кое е вярното? И как една телевизия показва, че е равно отдалечена от политиците?

- Всеки, който ме познава, ще каже, че съм оптимист, и ако не друго, цялото това неуместно внимание към bTV е само потвърждение на важната ни роля за българското общество. Разбира се, от ключово значение е да се осигури политическа дистанция, а начинът, по който ще го направим, е да оставим нашите журналисти да бъдат журналисти. Те продължават с професионалната си работа всеки ден – това се вижда на екран. Те са свободни да издигнат глас. Бих казал на всички: ние вярваме, че нашите екипи вършат работата си етично и с добър вкус.

- Как разбрахте за поканата към Антон Хекимян да влезе в политиката, как реагирахте и какво си казахте двамата?

- Късно следобед в четвъртък, 21 септември, Антон Хекимян ми съобщи, че е решил да напусне компанията, за да се посвети на потенциална политическа кандидатура за кмет на София. Приех оставката му незабавно. Това, което си казахме в този момент, остава между нас.

- Споменахте, че в момента търсите заместник на Хекимян. Какво търсите в този човек?

- Толкова

добре се чувствам в новата си роля в редакцията, че се пошегувах, че може би ще кандидатствам за тази работа

Шегата настрана, надяваме се да попълним тази позиция възможно най-скоро и ще отделим толкова време, колкото е необходимо, за да намерим най-добрия кандидат. Все още не сме взели каквото и да било решение и всички имена, които се появяват в пресата и публичното пространство, са спекулации.

- Не за първи път журналист от bTV избира политическата кариера. Къде е границата между политиката и журналистиката, лесно ли се преминава тя?

- Линията е там, където приоритетите, доверието и отговорността се променят. Журналистиката трудно се съчетава с политиката, дори напротив, но в Германия това не е прецедент. Бивши журналисти от популярни медии като “Шпигел” и “Франкфуртер алгемайне цайтунг” се посвещават на кариера в областта на обществените комуникации и политиката. Tова е по-скоро изключение, отколкото стандарт. Когато избереш пътя на политик, преставаш да бъдеш журналист. Аз вярвам, че bTV винаги се е ръководила от принципите на безпристрастната и прозрачна журналистика.

- Прецедент ли е подобна ситуация в историята на СМЕ - компанията собственик на bTV, която беше придобита преди 3 години от чешката група PPF? Компанията оперира в 5 държави освен в България. И наскоро – преди няколко месеца, PPF придоби миноритарно участие в германската медийна компания ProSieben.

- Тази ситуация е безпрецедентна в най-новата история на CME, но в международен и исторически план има редица примери за подобни трансформации, например Борис Джонсън, известен бивш журналист в Обединеното кралство, Лари Елдър, радиоводещ и редовен коментатор по Fox News Channel, Никълъс Кристоф, New York Times, и много други.

- Политиката и бизнесът са сфери, които често се опитват да оказват натиск върху конкретна медия, за да рекламират или защитят интересите си. Как удържате този натиск?

- Работил съм в много страни в Източна Европа и познавам средата. Работата ми е да управлявам bTV по най-добрия начин и сега работя интензивно с екипа, за да предоставяме най-обективните и безпристрастни новини. Всички скорошни материали за bTV не са приятни, но не могат да бъдат определени като натиск.

- Всеки има право да реши как и в каква посока да се развива кариерата му, но когато става въпрос за телевизия, а не за човек, зрителите ѝ се доверяват, защото са съгласни с ценностите и принципите, които тя изповядва. Как телевизията пази журналистическите си стандарти и етика?

- Организацията на bTV и на нашия нюзрум са структурирани така, че да гарантират редакционна независимост, като същевременно поддържа журналистическите стандарти, които смятаме за жизненоважни за нашата мисия. Kолегите от bTV в отдел “Новини, актуални предавания и спорт” спазват Етичния кодекс на българските медии.

- Поехте ръководството на новините в bTV във време, изключително наситено с политически новини заради предизборната кампания за местните избори, като същевременно управлявате и цялата медийна група. Как ще гарантирате обективността на новинарската редакция след напускането на Хекимян и влизането му в политиката?

- Всеки, който познава журналистическата работа, ще ви каже с пълна увереност, че нюзрумът, oсобено в една национална телевизия, представлява екип от многo хора, бих казал изключителни професионалисти и изявени личности – продуценти на емисии и предавания, главни редактори, водещи, репортери, доказани журналисти или прохождащи в професията. Това са хора с много голям опит и решенията винаги се вземат в екип.

След като поех временно функциите, аз се посветих всекидневно на работата на новинарската редакция. Като чуждестранен кореспондент и журналист това не е новa роля за мен. Свикнал съм да работя и да ръководя големи редакции. Въведохме допълнителни мерки в подкрепа на нашите цели – работейки в още по-тясно сътрудничество с колегите от Редакционния борд на СМЕ и създавайки редакционен план за отразяване на предизборната кампания. Привлякохме и външна страна, за да извършваме преглед на отразяването.

- Редакционният борд на СМЕ – компанията собственик на bTV, която е част от чешката компания PPF, също ще наблюдава новините и актуалните предавания на bTV, за да гарантира обективност и независимост. Как ще се случва това? Има ли представители на редакционната колегия у нас?

- Редакционният борд на СМЕ ще продължи да ангажира bTV със своя опит и ще ни предостави професионален външен поглед за обективното, безпристрастно и висококачествено съдържание от екипа на новини и актуални предавания. Представители на бордa бяха вече в България през последната седмица.

- Вие самият имате над 20-годишен мениджърски опит в ProSieben Sat.1 Media SE. Какво представлява медията и какво от опита си там бихте пренесли у нас?

- Щастлив съм да допринеса за развитието на bTV с богатия си международен опит. През годините съм се фокусирал върху различни проекти в областта на медийните и развлекателните формати, производството на съдържание и цифрови технологии. Стремим се и продължаваме да създаваме модерна мултимедийна развлекателна среда, която е насочена към младата и градска аудитория, но и към широката телевизионна аудитория в страната. Нашите развлекателни и риалити формати, както и новините и актуалните предавания остават неразделна част от нашия мултиплатформен бизнес. През 2024 г. обещаваме още по-разнообразно съдържание в цялото ни телевизионно и дигитално портфолио.

- bTV посрещна новия есенен сезон с много нови лица на екрана, които поеха някои от най-знаковите ѝ предавания. Защо? Какво наложи тези промени и те успешни ли са?

- Промените в програмната схема на актуалните предавания са свързани с

разнообразяване и олекотяване на съдържанието

и предоставяне на възможности за по-силно застъпено политематично съдържание. Както казах, решенията за промени не се вземат от един човек в компанията.

По отношение на развлекателните формати новият сезон предлага суперзабавление и развлечение, цветно и приятно изживяване, разнообразно и надграждащо съдържание на всички bTV платформи. Десетият сезон на “Гласът на България” е сред най-гледаните риалити предавания за този сезон и забавлява зрителите в неделната вечер. Обновихме концепцията на “Фермата”, което е друго много популярно предаване в праймтайма. Имаме изцяло ново жури в топформа̀та MasterChef, което успя да привлече нова аудитория и да надгради предаването. Излъчихме специални епизоди в началото на сезона на “Стани богат”, което остава една от най-любимите игри в ефира. Уверени сме, че тези промени се забелязват от зрителите и скоро ще предложим още нови заглавия.

- Амбицията на СМЕ е да създава тенденциите в трансформацията на дигиталните медии, а не да ги следва, да предлага нови решения. Какво значи това? Какво прави bTV, за да е част от подобна стратегия?

- Като водеща медийна група, част от семейството на СМЕ, bTV задава стандарти в индустрията. Компанията е напълно изграден самостоятелен бранд, чието име носи със себе си асоциацията на трендсетър и иноватор, прилагайки световни успешни практики в локален мащаб, с идентичност, която е устойчива във времето и поддържа високия зрителски интерес към своята програма. Всеки наш бранд и платформа носят заряда и тежестта на основния канал bTV – а именно силата да бъдеш и да осъществяваш. Това градим и в отношенията си с нашите партньори и това ще продължи да бъде нашата и на СМЕ стратегия с поглед към бъдещето.

- У нас много се обсъжда фактът, че България изостава в международните проучвания за свободата на медиите и доверието в тях. Как възприемате тези резултати сега, когато ръководите новините на една от най-големите телевизии?

- На базата на последните 9 месеца в bTV ми е трудно да разбера тази оценка, защото наистина виждам докъде стигат усилията ни да бъдем обективни и безпристрастни. В цяла Европа се наблюдава ясна тенденция на намаляване на доверието в традиционните медии, за което спомага и увеличеното потребление на съдържание чрез социалните медии. Най-голямото предизвикателство пред журналистиката днес е борбата с дезинформацията и фалшивите новини. Хората трябва да бъдат по-критични към източниците на информация и да не вярват на евтини заглавия и сензационни новини. През последните 20 години съм отразявал проблеми и от региони, които вероятно

бих характеризирал като много по-кризисни от това, в което се твърди, че се намира България

- Kакво е това, което уважавате в медиите? Какво ви привлича в тях?

- Учил съм история на Източна Европа и имам магистърска степен по “Бизнес администрация”, а след това дълги години бях международен кореспондент и журналист в Deutsche Presse Agentur. Когато започнах кариерата си в медиите, не ми убягна значението им в обществото, особено в общности, които са в процес на промяна и трансформация. Медиите служат като пазители, които държат отговорни управляващите и отразяват въпроси от обществен интерес. Твърдо съм на мнение, че свободата на медиите е крайъгълният камък на демокрацията.

- Поехте поста на главен изпълнителен директор на bTV от 1 януари 2023 г., за да увеличите растежа и дигиталната трансформация на компанията. Какво се случи досега и какво предстои? Как ще се променя bTV?

- Нашите бизнес цели и стремежът ни да създаваме качествено съдържание остават непроменени. Обновяваме портфолиото си, като разширяваме обхвата на предлаганите от нас развлекателни формати. Фокусирани сме върху дигиталните си платформи и ще предложим повече възможности в радиоканалите. bTV разпространява някои от най-добрите филми и заглавия в киносалоните и се опитваме да създадем модерна и разнообразна крос-медийна среда, която да обслужва и по-младата аудитория и да отговаря на търсенето за “тук и сега”.

Нашите новини и актуални предавания са ключов сегмент от програмата ни. Реализирахме редица интересни проекти и формати през годината и продължаваме да се движим в посока технологични иновации, повече развлекателно съдържание, дигитална трансформация и обогатяване на портфолиото от продукти и услуги. Това е нашият ясен подход за бизнес растеж през следващата година.

- Свикнахте ли с България и как приемате работата си тук?

- Въпреки че съм в България от няколко месеца, успях бързо да се запозная със средата. Международният ми опит като журналист и кореспондент в различни държави може би е помогнал.

Харесва ми българската храна, добрите отношения между колеги, клиенти, партньори, съседи

За мен България е прекрасна страна и има невероятна природа. Работя с фантастични колеги, отдадени на професията си, и заедно постигаме чудесни резултати. bTV е една от най-успешните и доказани марки на българския пазар. Щастлив съм да бъда тук и вярвам, че има още много какво да покажем на нашите зрители, читатели и слушатели, като продължим да ги радваме с богато и качествено съдържание.

CV

Ралф Бартолайт има над 20 години висш управленски опит в ProSieben Sat.1 Media SE, последно като главен директор за специални проекти на групата. Това включва роли в ръководството и надзорния съвет на ProSiebenSat.1 и нейните активи, включително TV 2 Hungary, PlutoTV в Лос Анджелис, maxdome и Joyn в Мюнхен.

Преди това германецът е бил журналист във Frankfurter Allgemeine Zeitung във Франкфурт, кореспондент и началник на бюрото на Deutsche Presse Agentur (dpa) в Москва и Лайпциг.

Завършил е източноевропейска история в Университета в Хамбург и Майнц, притежава MBA степен по икономика от университета “Санкт Гален” в Швейцария и е завършил Advanced Management Program (Разширена програма за управление) по международни медии в университета IESE в Барселона и Ню Йорк.

Говори свободно английски, руски и френски език.