Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

3-те ключови технологии в космическия кораб, които ще ни отведат до Луната и Марс, специално за “Космос” разкрива Мат Кокс, директор в концерна „Локхийд Мартин”

Това, което звучеше невероятно само преди година-две, вече е факт. Да, човечеството в момента разполага с надежден кораб, който преди броени месеци доказа, че може отново да отведе хората на Луната, а след това и до Марс.„Орион” успешно премина първите тестове и в НАСА трескаво го подготвят за следващата мисия догодина, когато астронавтите ще се отправят на 10-дневно пътешествие, а след това и към спътника на Земята.

В ексклузивно интервю за „Космос” Мат Кокс, директор „Системно инженерство и изпълнение на мисии” в концерна главен изпълнител на „Орион“ „Локхийд Мартин”, обясни какви са ключовите иновации в системата.Безспорно най-големият пробив на конструкторите е, че след десетилетия опити най-накрая са открили как да защитят екипажа от убийствената космическа радиация. Досега това бе основната пречка пред полетите до Марс и до всички по-далечни точки.

Много специалисти само допреди една година призоваваха да се спрат дискусиите по темата, защото с известните технологии астронавтите не биха стигнали живи до Червената планета. Но как точно „Орион” осигурява тази нова по-добра защита на екипажите? “Всичко се случва в специални отделения на кораба - обяснява Кокс. - Те осигуряват безопасно убежище в случай на буря със слънчева радиация отвъд външните стени на капсулата. А ако се прогнозира радиационна буря, което е възможно в наши дни с всички тези спътници за наблюдение на Слънцето, които имаме, астронавтите ще се защитят именно в тези отделения. При по-дълги мисии, като например до Марс, те ще имат на разположение специален модул, скачен с „Орион“. Там ще са в пълна безопасност, защото ще имат и специални костюми. Голямото предимство на съвременното космическо пътуване е възможността да се предвидят тези бури в близост до космическия кораб и да се вземат специални мерки.”

Мат Кокс, директор „Системно инженерство и изпълнение на мисии” в концерна главен изпълнител на „Орион“ „Локхийд Мартин”, обясни специално пред "Космос" какви са ключовите иновации в системата.
Мат Кокс, директор „Системно инженерство и изпълнение на мисии” в концерна главен изпълнител на „Орион“ „Локхийд Мартин”, обясни специално пред "Космос" какви са ключовите иновации в системата.

Всъщност именно това ще е гаранцията, че екипажът не само ще стигне до Червената планета, но и че там ще изпълни мисията си и ще се върне обратно на Земята в добро здраве.

Предпоставките за този революционен научен пробив са много, но основната е, че „Орион” е различен и няма нищо общо с досегашните поколения космически кораби. Той е толкова мощен, че при завръщането му в земната атмосфера бяха засечени 640 гигаджаула енергия, сравнима с опустошително торнадо, което помита всичко по пътя си.

Докато преминава през земната атмосфера, триенето от съпротивлението на въздуха предизвиква екстремни температури на топлинния щит, достигащи до 2760 градуса. Те са около 2,5 пъти по-високи от тези на вулканичната лава и с 66% по-големи от тези, на които са подложени космическите кораби, завръщащи се от Международната космическа станция.

Как се е родила идеята за тази иновация? „Всички капсули, устремени към планети с атмосфера, изискват топлинен щит, независимо дали става въпрос за Земята, за Марс, за Титан - луната на Сатурн- обяснява Мат Кокс. - В случая с топлинния щит „Орион”, който е най-големият кораб, летял някога, ние всъщност се върнахме към програмата Apollo от 60-те години, за да изберем идеалния материал за термична защита - AVCOAT.“

С него НАСА е трябвало да конструира топлинни щитове в миналото.

Кои са останалите революционни иновации, с които човечеството ще пътува все по-далеч в Космоса, четете в бр. 5/2023 на сп. "Космос"