Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Най-малко катастрофи, а и загинали, е имало през пандемичната 2020 година. СНИМКИ: “24 ЧАСА”
Най-малко катастрофи, а и загинали, е имало през пандемичната 2020 година. СНИМКИ: “24 ЧАСА”

Българинът пие две големи ракии и сяда да кара 

Само една добра новина - за 6 г. броят на хванатите без книжка пада почти наполовина

Единствено изолацията покрай COVID-19 е успяла да намали броя на дрогираните, пияни и неправоспособни шофьори на пътя. През 2020 г., в която бяха наложени най-строгите противоепидемични мерки, полицията е заловила 27 566 души да карат пияни или дрогирани. И това е най-ниският брой за последните 6 години (2017 - 2022 г.) у нас, показва статистиката на МВР. Тя бе предоставена в сряда от вътрешния министър Иван Демерджиев на депутатите.

Пандемията е и годината с най-малко жертви на пътя - 463-ма. Числото е невиждано от 1961 г. насам.

Най-висок е броят на неправоспособните, пияните и дрогираните шофьори, които полицията е хванала, през 2017 г. Те са общо 44 045. Предната 2016 г. пък са били заловени с алкохол и наркотици 44 355 шофьори, като данните за тази година са непълни, уточнява справката на МВР.

От 2018 г. броят на тези опасни шофьори постепенно започва да спада - първо до 35 265 души, а за годините 2019 и 2021 г. е малко под 30 хил.

През 2022 г. пияните и дрогираните шофьори са се увеличили до 33 625, като това е придружено с рязък скок на отказалите тест за алкохол или дрога - общо 3590. А само от началото на 2023 г. до края на април в нарушение са хванати 9879 души.

За последните 10 години, включително и първите 4 месеца на 2023 г.,

са хванати ужасяващите 323 196 пияни или дрогирани шофьори

Впечатление в справката на министър Демерджиев прави, че бройката на пияните и дрогираните шофьори не се влияе от промените в законите и приеманите през годините по-строги наказания. Дори напротив, промените в законите по отношение на шофирането и употребата на наркотици през 2015 и 2016 г. са последвани от увеличаване на случаите. Първо от 32 569 хванати през 2015 г. на 44 355 през следващата и 44 045 за 2017 г.

Българинът най-често сяда зад волана с над 1,2 промила алкохол в кръвта,

показва статистиката за периода 2017 - 2022 г. Тази концентрация се постига от поне 200 грама ракия или две големи твърди питиета.

Отново броят на глобените с това количество е бил най-висок през 2017 г. - 5877, и най-нисък през 2020 г. - 4631.

С между 0,5 и 0,8 промила в кръвта най-много шофьори са хванати през 2022 г. Тогава актове са отнесли 3320 души.

Същата година са глобени и 2756 души след употреба на между 0,8 и 1,2 промила - това е най-високата стойност за шестгодишния период.

Причината е, че от средата на юли след катастрофата в София, в която Георги Семерджиев уби две момичета, МВР започна мащабна акция срещу пияните и дрогираните водачи.

Броят на тези, които са хванати да шофират повторно след употреба на алкохол, обикновено не надвишава 200 души на годишна база. Най-малко актове за това нарушение са получили 111 души през 2017 г., а най-много са през 2018 г. - 176 души.

Под 100 души годишно е и броят на хората, които са били осъдени за това, че шофират след употребата на алкохол, след като веднъж вече са предизвикали ПТП под въздействието му.

С годините расте и броят на отказите за тест за наркотици. Ако през 2017 г. такъв са дали 569 души, то през 2022 г. броят им вече стига 2 123-ма. Отказалите да дадат проба за алкохол в същия период пък се движи между 1100-1500 души.

Депутатите от вътрешната и правната комисии в парламента обсъдиха с вътрешния министър промените в пътния закон.
Депутатите от вътрешната и правната комисии в парламента обсъдиха с вътрешния министър промените в пътния закон.

Положителна тенденция през последните 6 г. има единствено по отношение на хората, които са хванати да шофират, без да имат книжка. Най-високият брой на хванатите от полицията в такова нарушение отново е през 2017 г. Тогава зад волана, без да имат право, са хванати 17 855. С годините обаче броят им спада. Така през 2022 г. акт са получили 9 хил. души, което е почти наполовина спрямо броя им 6 г. по-рано.

Спад има и на хванатите да шофират под въздействието и на алкохол, и на наркотици едновременно. Най-много са глобените през 2018 г. - 263-ма души. Постепенно броят им спада до 163-ма през 2020 г. и 172-ма през 2021 г. Увеличението е леко обаче през 2022 г., когато акт са получили 188 души.

Най-много тежки катастрофи в страната пък е имало през 2016 г. - 7404

Тогава е имало и най-много ранени - 9374, загиналите са 708.

След рекорда от 2020 г. пък отново се наблюдава ръст на загиналите в катастрофи. Живота си през 2021 г. в ПТП са загубили 561 души, а през 2022 г. - 531.

Тежките катастрофи в първите четири месеца от тази година - общо 1781, пък са повече от тези за същия период през 2022 г. - 1645. Загиналите сега - 138, обаче са с четирима по-малко от 2022 г.

Шест проекта за промени - от куриер да носи фишовете до затвор до гроб за убили човек пияни

ИВАН ДЕМЕРДЖИЕВ
ИВАН ДЕМЕРДЖИЕВ

Общините ще снимат за скорост и минаване на червено, пешеходците пресичат без телефон в ръка

Темата за пътната безопасност е сред тези, по които парламентът се труди най-неуморно. Депутатите и МВР са внесли поне 6 законопроекта.

Най-подробен е този на МВР. В него се иска скоростта на магистрала да падне от 140 на 130 км/ч. За подобряване на безопасността в градска среда от ведомството предлагат да има жилищни зони, различни от “Зона 30”, по кварталите. Там

скоростта ще е до 20 км/ч, пешеходците винаги ще са с предимство,

а децата ще могат да си играят на пътя. В жилищна зона ще е разрешено паркирането само на обособени места.

В закона е разписано шофьорите да са длъжни да дават предимство на колоездачите и хората с тротинетки, но само при десей завой. Спорна според експерти е точката, която позволява на велосипедистите и тротинеткаджиите да заобикалят колите в средна и лява лента, когато се престрояват, за да завият. Очаква се тя да отпадне след края на общественото обсъждане.

Тротинетката да се бута на пешеходна пътека, е друго предложение на МВР. Така се уеднаквява законовата рамка с тази за велосипедистите, на които пък вече ще им е забранено да возят други хора. Изключение правят деца до 3 години, но само на монтирано столче. Забранява им се и да ползват телефони и други дигитални устройства, докато карат колелата си. Все пак е позволено да говорят със слушалки, но само ако апаратът им е в джоба или закрепен на специална стойка.

Промени са предвидени и за пешеходци. Те вече няма да могат да ползват телефоните си, докато пресичат на зебра. Ще трябва и да се огледат в двете посоки, преди да минат по нея. На пешеходната пътека няма да могат да се бавят и да спират, а ще са длъжни да пресичат възможно най-бързо.

Промените в Закона за движението по пътищата, внесени от ГЕРБ, предвиждат камерите в общините да следят за нарушения като превишена скорост, минаване на червено и каране в насрещното. Фишовете за скорост ще се връчват от служители на общините, независимо за каква услуга е отишъл човек - да си плати данъците или да си издаде някакви документи. (За проблема с връчването виж долу) 70% от събраните средства по глоби, наложени от общинските камери, ще се връщат в общината и ще се използват за подобряване на инфраструктурата - купуване на нови камери, по-модерни устройства, сертифицирането им. Дори законът да бъде приет, настоящите камери на общините няма да могат да снимат за скорост - нямат радари. Те обаче може да се ползват за санкциониране на шофьори, които минават на червено, както и при неправилно престрояване.

От ПП-ДБ искат отпадане на синия талон. В техния проект се предвижда и махане на всички стикери от предното стъкло на колата.

От ГЕРБ-СДС предлагат и промени в Наказателния кодекс. Ако шофьор откаже тест за алкохол или наркотици и има предишно провинение, наказанието да е до 6 месеца лишаване от свобода и 2000 лв. глоба. В момента е само глоба. ГЕРБ внесоха този проект и в предишния парламент. Тогава от МВР казаха, че го подкрепят в частта за отказ от тест за наркотици, но за алкохол трябвало мярката да е валидна едва при второ провинение. Преди законът да се гласува на второ четене, парламентът бе разпуснат.

От “Възраждане” също са внесли промени в НК, с които предлагат затвор от 3 до 8 г. за причинена по непредпазливост смърт на пътя вместо сегашните от 2 до 6 г. А при особено тежки случаи - от 5 до 12 г. За блъснат на тротоара санкцията се изравнява с тези за дрогирани и пияни шофьори - от 5 до 15 г. затвор.

До 20 г. или доживотен затвор за шофьорите, убили след като са взели наркотици или с над 2 промила алкохол в кръвта, предлагат в свой проект и от БСП. Настояват колата да се отнема от шофьора. Тези промени бяха поискани преди 3 г. от главния прокурор Иван Гешев след катастрофата, при която Кристиан Николов уби Милен Цветков след употреба на дрога. От БСП предлагат същото наказание и за убийците на пътя без книжка или ако са били с над 50 км/ч над ограничението.

Вътрешният министър от първо лице за лудостта на магистралите: Джигит изпреварва Демерджиев с 300 км/ч, но КАТ не може да го пипне

“Скоро ме изпревари на магистралата човек, който кара сигурно с 300 км в час. Спря го полиция, оказа се, че кара съзнателен човек и нямаше как да го санкционираме, защото камерите на АПИ, както казах, не можем да ги ползваме (те не са сертифицирани, защото технологията, с която мерят скоростта, не е прецизна - б.а.), а те отчитат 240-260 км. Отговорен човек беше, който не осъзнава, че с тази скорост, която се движи, може да отнеме човешки живот.”

Това разказа на изслушването в парламента Иван Демерджиев. Вицепремиерът и вътрешен министър увери депутатите, че от ден първи работи по темата за катастрофите и липсата на ефективна система за събиране на глоби.

Запитан за процента санкционирани и невръчени фишове за скорост, Демерджиев не поясни какъв е, но бе категоричен, че глобените се увеличават и спада процентът на невръчените електронни фишове. А от тези, които са ги получили, почти всички си плащат. Призна, че проблемът е при тях и при наказателните постановления - когато шофьор се санкционира с акт, едва в наказателното постановление, което се издава след месец, се определя глобата и колко точки се отнемат.

Преди дни главният секретар на МВР Петър Тодоров обясни, че над 40% от глобите за скорост не успяват да бъдат връчени. Процедурата, при която полицай отива до дома на нарушителя и го търси, за да му връчи акта, е от 60-те години на миналия век. Тодоров обясни, че ако провинилия се го няма, процедурата се повтаря. Поиска водачите да дават своя мобилен телефон и мейл с получаването на шофьорска книжка и там да се пращат глобите им.

В проектозакона, който МВР внесе в Министерския съвет, е предвидено по-бързото връчване на глобите чрез куриер или профил в Единния портал за достъп до електронни административни услуги. В законопроекта, внесен от ГЕРБ, се предлага глобите за скорост да могат да бъдат връчвани и в общината.

Проблемът с връчването на глобите за скорост и наказателните постановления започна преди 2 г. Оттогава МВР няма договор с куриерска фирма. Затова полицаите разчитат да спрат шофьор и при проверката на таблета им да му дадат глобите за скорост.

В последните години бяха правени опити за силово връчване на електронни фишове и наказателни постановления, които обаче бяха отменени от съда. Първият беше с масови проверки на граничните пунктове, когато шофьорите, а и спътниците им, които имат шофьорски книжки, бяха проверявани за невръчени глоби и постановления. Другият опит бе с отнемането на книжката за неплатени глоби и спирането на колата от движение до погасяване на задълженията.

Ново правило - в Турция колата може да кара само шофьорът, регистриран при влизане на границата зад волана

В Италия оставят “честитки” по колите под формата на QR code, в Англия пращат по пощите

Българското консулство в Истанбул публикува нови правила за пътуване в Турция. При влизане на турска територия с лек автомобил превозното средство се регистрира на водача и единствено той има право да го управлява в страната и след това да я напусне с него. Това се прави, за да важи застраховката “Зелена карта” при произшествия. Турските власти не разрешават преотстъпване или управление от друго лице, било то с пълномощно, дори регистрираният на влизане водач да се намира в същата кола. При нарушение автомобилът може да бъде задържан и се връща само след заплащане на солидна глоба.

Шофьорите нямат право да напускат Турция без автомобила, с който са влезли, освен ако не представят официален документ с уважителни причини.

Фишовете за пътни глоби в Англия обикновено идват по пощата и са придружени със снимков материал от камера за извършеното нарушение, тъй като повечето основни пътища са включени в системата за видеонаблюдение на полицията. Възможно е финансовата санкция да бъде връчена и лично от полицай на пътя, но това по-скоро е изключение и се прилага, когато шофьорът е засегнал или застрашил други участници в движението и се е наложило да бъде спрян. Дори и тогава обаче се изисква документ, съдържащ дата на издаване на глобата, тъй като има срокове да се плати, а от това зависи и нейният размер.

Обикновено се дават 28 дни да се плати с възможност тя да бъде намалена наполовина, ако това стане през първите 2 седмици. Ако нарушителят не се издължи в рамките на указания срок, получава втори сертификат за финансова санкция с предупреждение, че трябва да я плати в рамките на две седмици, като тя вече е увеличена с 50% от първоначалния размер.

Oтскоро в големите италиански градове пък се използва освен нормалното връчване на фиш и оставянето на глоби по колите под формата на QR code. Кодът не съдържа дори номера на колата и вида нарушение. Чрез сканирането му със смартфона водачът може да види съобщението, какво нарушение е направил и дължимата сума.

Има различни начини за плащане. Ако на бележката от полицията е написано, че може да се възползвате от 30% намаление, и към него е прикрепен и самият акт, то веднага след това и най-късно до 5 дни може да платите. Това може да се направи дори в магазина за цигари и тото фишове. Ако глобата не бъде връчена на нарушителя до 90 дни, тя става невалидна. Това важи за всички видове нарушения – от тези за паркиране до тези за превишена скорост.