Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

       

Трудно е да си обясним защо продължават неуредиците и не се взема решение, при положение че можем да се качим много бързо над София за разходка и спорт и дори не е необходимо да отделяме цял ден. Има включително хора, които правят няколкочасов поход през лятото или отиват рано сутринта на ски през зимата и още преди обяд са се върнали в столицата. С презаредени батерии са на линия за служебните заседания и ангажименти през деня.

“За съжаление Витоша в последните години се превръща в музей на затворени, ръждясали лифтове и съоръжения”, заяви президентът Румен Радев на организираната от него среща за бъдещето на планината. Държавният глава се ангажира да започне разрешаването на този завързан в годините проблем.

Въпросът с оборудването, което да привлича софиянци и гости към планински спортове, стои неуреден заради спор чия е вината за това положение.

От една страна е частният инвеститор от “Витоша ски”, който твърди, че не може да ремонтира остарелите съоръжения и трябва да построи чисто нови, но за това

липсва законова регулация.

Сега действащата не им

позволява да започнат работа

в тази посока. Столичани обаче коментират дали пък частната фирма не предпочита да развива по-рентабилните си линии в курорта Банско и им дава предимство в програмите си.

Княжевският лифт, който водеше до Копитото, е извън строя от повече от 30 години.
Княжевският лифт, който водеше до Копитото, е извън строя от повече от 30 години.

От друга страна са зелените екоактивисти, които не позволяват да се приеме нов план за управление на парка. Според действащия стар документ бетонните фундаменти, от които излизат стълбовете, трябва да останат на мястото си. А инженерите привеждат аргументи, че това е невъзможно, защото са над 70-годишни и при проектирането на новите трябва да се прилагат съвременните стандарти, да се проектират чисто нови конструкции, които не позволяват стълбовете да останат на същите места, където са поставени преди десетилетия.

“Това е все едно в купето на москвич 408 да сложим двигател на ауди. Няма как”, коментират специалистите.

В създалата се ситуация никой не може да предприеме нищо, за да стане лесен достъпът за повече туристи. В същото време Витоша е най-пощадената българска планина.

Днес теоретично

на хартия съществуват

12 въжени линии и влекове,

от които в действие са три. Единият е Симеоновският лифт, отворен от четвъртък до неделя. Повечето от другите в момента не се ползват. Княжевският, който е построен през 1962 г. и води до Копитото, е извън строя повече от 30 г. Драгалевският, който е от 1955 г. и е достроен през 1968 г. до Голи връх, спря през 2017 г.

“Малка част от него може да се реконструира и възстановяването му от манастира до “Бай Кръстьо” е задвижено. Нищо друго не може, защото за да се случи цялостното развитие на Витоша, са необходими законови промени и нов план за управление”, заяви кметът Фандъкова на срещата на президента Румен Радев с представители на изпълнителната власт, местната администрация, на спортната общност и на инвеститорите в природен парк “Витоша” за перспективите пред развитието на масовия спорт, както и на летния и зимния туризъм в планината.