Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Робството на актьора

Един от най-известните български актьори плаче като дете. Това не е образ, а емоционален израз на чувството за безсилие и опропастени надежди, защото е изтървал голяма филмова роля.
Той е водещ на изключително рейтингово предаване, но е бил поканен и одобрен за главна роля в нов български игрален филм. Договорът, който има с продуцента на предаването,

не му позволява той да играе в конкурентни продукции

Императивно дължи неустойка, въпреки че на практика игралният филм не е конкуренция на предаването и на телевизията като цяло. Но заради хипотезата, че въпросният игрален филм е възможно да бъде пуснат по конкурентен канал след време, има забрана. Размерът на неустойката е такъв, че той би трябвало да тегли банков заем и да го изплаща цял живот, за да може да играе това, което иска. Той, разбира се, отказва ролята.
В подобно положение са почти всички известни лица от екрана в момента.

Продуцентите им налагат ексклузивитет, обвързан с тежки неустойки

Артистите негодуват, но се страхуват да говорят открито за това "робство". Не толкова от неустойките, колкото че ще престанат да ги канят и ще ги избягват.
Какво пише в тези прословути договори, също е тайна. Артистите дължат неустойки дори само за разгласяването им. "168 часа" успя да прочете, но не и да снима такъв договор, който е общо взето типов.
В него артистът получава хонорар, в конкретния случай - от 1500 лв. на епизод. Сезонът е от 12 серии. В замяна му се забранява да приема участия в конкурентни предавания една година след прекратяването на продукцията. Допуска се участие в театрални постановки и преставления по кръчми, но с предварително одобрение от продуцента. Нарушението на този договор, както и разгласяването му

води до неустойка
от 20 000 лв.

В случая става дума за актриса, която е била почти неизвестна преди началото на снимките, но бързо е станала популярна. С това изискване, ако приемем, че сериалът има по един сезон годишно, означава месечен доход от 750 лв., ако се спази стриктно договорът.
Актьор, който е подписал договор с една от национланите телевизии, категорично е отказал да се подпише на първоначалния вариант на документа.
"Те искаха да ме превърнат в крепостен селянин, но това нямаше как да се случи. Първоначалният вариант бе безумен, едва ли има актьор, който би се съгласил на буквално неизпълними неща. Взех договора и го занесох при моя адвокат, с когото обсъдихме клаузите. Премахнахме всичко, което не ме удовлетворяваше. Поставих им условия:

"Ако искате да участвам, ще се съобразите с моите изисквания"

В крайна сметка се съгласиха", споделя анонимно актьор, който участва в новопоявил се сериал. Проучването показа, че такива "изключения" са допустими само за истинските звезди. "Ако искат да участвам в тяхна продукция, ще се съобразяват с мен. С годините съм се доказал и реално ме искат от всички телевизии, които правят сериали. Може би тези, които не могат да обсъждат клаузите по договорите си, са младите и прохождащи актьори. Тепърва стартират и са готови на всичко, за да ги забележат и да се покажат в някой сериал, а телевизите се възползват от това", казва същата звезда, но и той не иска да му се казва името, защото условието за конфиденциалност остава. От артистите, доказали се в професията и които сами си налагат правилата, е и Деян Донков.
"Нямам ограничение от БНТ, винаги съм си бил сам шеф. Предпочитам да е така, защото се получават неразбирателства с продуцентите. Преди да участвам в "Под прикритие", ми предложиха да участвам в "Стъклен дом" и да вляза в образа на един от главните актьори, но отказах. Тогава ми казаха, че ще пишат сценария в движение. Нямах представа каква е ролята, която искат да изиграя, а и финансовото възнаграждение не беше кой знае какво. С много усилия съм си изградил имидж, участвал съм в много филми, печелил съм награди. Според мен трябва да има класи при актьорите и от това да зависи и заплащането им. В България го няма това и предпочитам да не играя, отколкото да бъда ощетен", казва Деян Донков.
Според повечето актьори най-несправедливата част от договорите с продуцентите и телевизиите е неустойката, която трябва да изплатят при нарушаването му.

"Неустойката ми е
50 хил. лв. Това е
ужасно голяма сума

А някои от клаузите са доста разтегливо дефинирани. Нямаме право да уронваме престижа на медията, което би могло да означаво всичко. Другото несправедливо ограничение е, че две години след като ми изтече договорът не мога да работя за конкурентни телевизии. Не ми се струва правилно, те все пак не ме ангажират вече. Също така нямам право да не присъствам на снимки. Не се приемат никакви извинения. Пазарът в България е прекалено малък, за да си позволя да оспорвам и да изгубя шанса си", оплаква се актриса, която пожела да остане анонимна заради условието за конфиденциалност, който е подписала.
Според пиар консултанта на бТВ Константина Маркова медийната група се старае да осигури дългосрочни ангажименти на лицата, които наема.
"Ценим много лицата, които участват в сериалите на бТВ. Ние инвестираме в актьорите дългосрочно, държим на професионалното им развитие. Те знаят, че винаги могат да разчитат на подкрепа от бТВ във всяко едно отношение. Взаимоотношенията ни с актьорите не се изчерпват само в рамките на конкретния ангажимент, който са поели - за нас те са истински стратегически партньори. Тъй като стратегията на бТВ за създаване на качествени български сериали е дългосрочна, ние, естествено, имаме планове и за актьорите, свързани със следващите ни проекти в тази област ", застава зад позицията на бТВ Константина Маркова.
Артист, който участва в не особено успешен сериал, твърди пред "168 часа", че неустойката му по договор е 25 хил. лв.
"Това е огромна сума. От една страна, сме ограничени по договор да участваме в конкурентни на телевизиите продукции, а от друга страна, ако излъчването на сериала спре внезапно, те не ми гарантират други ангажименти и аз трябва да стоя без работа, докато ми изтече договорът", оплаква се актьорът, който също не пожела да се цитира с име, но се опасява, че продукцията ще бъде спряна поради лош рейтинг.
Списъкът на недоволни от клаузите в обвързващите договори е безкраен, но има и актьори, които си признават, че всеки сам е решил. Оказа се възможен и вариант, при който артист от една телевизия да участва в продукция на конкурентна медия. От тази пролука се е възползвал Орлин Павлов.

"Орлин се появи в две конкурентни телевизии, но не е нарушил договора си,

нямаше драми с продуцентите. Той имаше епизодична роля в "Домашен арест", не е с дългосрочен ангажимент. Заснемането на епизодите с негово участие в сериала "Домашен арест" се случи, преди да тръгне в ефир "Отплата". Не мога да обсъждам договора му, защото е конфиденциален, но със сигурност не е нарушен", коментира пиар консултантът на Орлин Павлов Стела Ерера. Според пиар специалиста на Нова телевизия Рая Синева е световна практика да не се допуска едновременно участие на актьор в две конкурентни телевизии.
"Политиката на "Нова Броудкастинг Груп" по отношение на лицата, които участват в ключовите продукции на телевизията за конкретен сезон, е да ограничава техните участия в конкурентни медии по същото време", казва Рая Синева.
В крайна сметка борбата за ексклузиветет върху лицата показва, че бизнесът се развива и това е хубаво за всички. През деведесетте никой не се бореше за талантливи артисти, а те стояха по кафенетата и пушеха цигари. Две поколения бяха провалени, а сега имат добра работа и трябва да се радват, а не да негодуват.

 

 

Най-предпочитаните са Деян Донков и Койна Русева

Най-предпочитаният български актьор е Деян Донков, показа проучване на "168 часа". Той си спечели първото място с участие в 22 български филма и сериала за последните 12 г. На второ място само с един филм по-малко за същия период се нарежда секссимволът на България Асен Блатечки. Сред жените актриси най-предпочитана е Койна Русева с 12 български продукции. Колежката й Йоана Буковска изостава само с 2 филма.

 

 

Владимир Карамазов: Договорите са като условна присъда

- Владо, защо не играеш в нито един телевизионен сериал? Не те канят или не искаш?
- За почти всички известни сериали съм имал разговори, но в повечето случаи не се получаваше заради договорни взаимоотношения или заради това,че дадената роля не ми допада или че е в конкурентна телевизия. Проблемът с телевизиите е, че не се интересуват от личните критерии на твореца, т.е. дали проектът му харесва, или не. Те гледат на нещата така - след като ти правят предложение да участваш в техен сериал, ти трябва да приемеш. Въобще не ги интересува мнението ти за сценария и за художествените му качества. Ако влезеш с тях в спор на подобна тема, те абсолютно недоумяват как си позволяваш да заявиш, че не харесваш даден сценарий. И когато откажеш по такава причина, защото аз няколко пъти отказах роли или предавания, защото смятам, че не са за мен и няма да се изявя добре, те веднага казват, че се заяждам и се мисля за голяма работа.
- В кой сериал отказа роля заради сценария?
- Предпочитам да не назовавам имена, защото ще намеся и други хора. Имах предложения за участие в няколко. За единия исках да приема, защото ролята ми харесваше, но те предложиха договор, за който направо нямам думи. Предложиха ми направо смешно заплащане и страшно много ограничения. Чувал съм, че на Запад и в държави като Русия, където има наистина голям пазар за сериали, кино и телевизия, такива ексклузивни договори наистина се предлагат, но струват много повече пари. Всички знаят, че в България актьорската гилдия не е добре платена, много от колегите мизерстват със заплатите от театъра, но са принудени да подпишат ужасяващи договори с телевизиите. Така вземат някакви минимални пари 3-4 месеца и след това минимум 3 години нямат право да работят абсолютно нищо извън съответната телевизия.
- На теб такъв договор ли ти предложиха?
- По принцип договорите са краткосрочни и дългосрочни. Моят е дългосрочен, но изтича през тази година.
- Имаш ли други ангажименти по договора си? Да участваш в инициативи, предавания, промоции?
- Да, когато са свързани с проекта, в който си снимал. В повечето случаи договорите не позволяват да се появяваш в конкурентна телевизия. Обикновено има клаузи, които разрешават участие в кино и в театър, макар че има колеги, които са подписали текстове, в които им се забранява и това без съгласието на телевизията. Чувал съм, че на Запад, когато ти предлагат договор с такива ограничения, се задължават в периода, в който трябва да си лоялен към тях, да ти намират работа.
От телевизията, с която имам договор, ми предлагаха работа, която обаче аз отказах по различни причини, свързани със сценариите, ролите или договорните условия.
- Предвиждат ли се глоби в този договор, ако нарушиш ограничението да не работиш за конкурентни медии?
- Да, това е другото некоректно нещо - и паричните санкции в тези договори са непосилни. Това според мен е недопустимо.
- Това означава ли, че трябва да теглиш кредит, за да си платиш глобата?
- Не виждам кой от колегите ми може да плати такива пари. Сумите са наистина много големи. Все още няма случай на актьор, осъден от телевизия заради неспазване на договор. Аз много пъти съм си мислил да го направя, но после решавам, че не ми се вкарва в такъв филм.Предпочетох да откажа предложенията от всички големи телевизии за участие в десетки предавания. Много ме е яд за някои от тях, защото идеите много ми харесваха.
- Май договорът ти е нещо като условна присъда?
- Да, добре, че вече му изтича срокът. Но пак казвам - този тип ограничаващи договори се наричат "договор за ексклузивност" и ги има навсякъде по света. Но има логика да подпишеш такова нещо в държава, където има огромен пазар и парите, които ще ти плащат, наистина си заслужават. В България актьорите сме една шепа хора. Същото се случва и с музикантите. Те са още по-зле от нас. Питайте певците. Публиката въобще не се интересува по коя телевизия ги гледат, просто ги харесват, и това е.
Но се получава така, че 80 процента от певците не могат да мръднат никъде, ако имат договор с една телевизия. А да не говорим пък за ограниченията, които се налагат върху предаванията. Не могат да поканят като гост човек, който се е появил по друга телевизия по някакъв повод.
Ето примерно Захари Бахаров - той не може да отиде в друга телевизия освен БНТ, защото се снима в "Под прикритие". Край! Никога няма да го поканят. Ето наскоро искахме да промотираме едно представление и от телевизията в която трябваше да отидем, казаха, че ще ни поканят, но без Захари. При това положение ние казахме, че въобще няма да отидем.
- Това във всички телевизии ли се случва?
- Доколкото знам, в почти всички.
- Какъв договор за теб би бил приемлив?
- Според мен е нормално да приемеш, че нямаш право да се снимаш в други проекти, докато се снима този, за който си подписал договора, и по време на излъчването му. Като се има предвид, че при сериалите един сезон се снима за 3 месеца и се излъчва още 6, това прави максимум година. Нормално е. Когато снимаш в един сериал, едва ли друг продуцент ще иска да те ангажира в друг. А и за самия актьор не е добре да се снима на сто места и да става банален. Не виждам обаче какъв им е проблемът, след като съответният филм вече е излъчен.
- Вярно ли е, че си отказал да стъпиш повече в една телевизия, независимо от повода?
- Да, вече отказвам да ходя там. Ето и днес ме поканиха, и пак отказаха Не харесвам начина им на мислене и на работа. Знам, че не мога да променя една телевизия, но пък имам право да я игнорирам.
- След като изтече "условната присъда", ще работиш ли за друга телевизия?
- Аз въобще не гледам българска телевизия. До такава степен съм негативно настроен, че не знам какво трябва да се случи, за да подпиша пак договор с телевизия. Бих работил за хора, за които проектът е по-важен от клаузите.
- Чувал ли си колко плащат на колегите ти, които участват в сериали? Поне ориентировъчно?
- Знам, но предпочитам да не го казвам.