Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Най-много ученици са посочили паралелката с английски и испански на 22-о училище в София. СНИМКА: ВЕЛИСЛАВ НИКОЛОВ
Най-много ученици са посочили паралелката с английски и испански на 22-о училище в София. СНИМКА: ВЕЛИСЛАВ НИКОЛОВ
  • То и 32-о са в топжеланията тази година
  • Имат отлични екипи и предлагат няколко чужди езика

Два дни не стихват коментарите как и защо столичното 22-о училище попадна сред най-желаните от седмокласниците училища.

Училището е безспорно добро, но не е сред традиционните “елитни”, за които напливът е най-голям. Но пък има идеална локация - до НДК и спирки на трамвай и метро, и се учи испански, който е фаворит от няколко години. Плюс славата, че учителите са добри.

Затова много ученици го пишат като т. нар. sure choice (сигурен избор - от англ. език). Част от тях кандидатстват там, където приемат трудно, но пишат и едно, където е по-сигурно, че ще влязат, и така се насочват към 22-о, което тази година се оказа 9-о в класацията по бал в столицата, като  традиционно №1 е Софийската математическа гимназия. Паралелката “чужди езици” с първи английски и втори испански е най-желаната в София. Веднага след нея е паралелката на 32-о средно училище с изучаване на чужди езици “Св. Климент Охридски” със същата паралелка. В 22-о са поискали да учат там 2181 бъдещи осмокласници, а в 32-о - 2133-ма.

И тази година най-желаните паралелки след 7-и клас в София са с профил “Чужди езици” - английски и испански.

След тях остана

Първа английска езикова гимназия, която през миналата година беше първенец в класацията

Интересът към 22-о и 32-о е обясним, защото там има добри екипи, които дават качествено образование на учениците и защото предлагат различни от английския език, обясни интересът шефката на РУО-София Ваня Кастрева.

В 22-о има паралелки с интензивно изучаване на английски и такива с испански. Когато учениците от 1-и до 7-и клас включително са изучавали английски, изключително добро решение за тяхното образование е да сменят езика, което ще им позволи да завършат гимназиалния етап с два добре овладени чужди езика. Смяната в 8-и клас е наистина важно стратегическо решение,

убедена е Кастрева.

Според нея и в 32-о училище комбинацията от английски и испански език също е определяща за интереса на родители и деца. Обучението и там е на изключително високо качество, училището е с традиции и с високи резултати. Местоположенията и на двете училища са много комуникативни. 22-о е на бул. “Витоша”, а 32-о - на бул. “Христо Ботев”, също на минутки от спирка на метрото.

През последните години 22-о училище е сред първите 10 по най-висок бал, а 32-о е сред първите 15, което означава, че става дума за рейтингови гимназии и висок авторитет, обясни Кастрева.

Експерти потвърждават тезата, че двете училища са най-желани и заради това, че децата и родителите им реално преценяват възможностите си. Искат да са в елитни гимназии с чужди езици, да получат богата обща култура, но в същото време действат рационално и си дават сметка, че

силите им няма да стигнат за Немската

гимназия например.

След първото класиране СМГ отново е с най-висок минимален бал за кандидатстване след 7-и клас в столицата - 485,750 точки от максимум 500. От там са и

5-имата пълни отличници на

мини матурите Четирима от столичните кандидат-гимназисти с максимален бал са пожелали да останат в същото училище. Петият отива в 164-а гимназия с преподаване на испански език “Мигел де Сервантес”.

Най-предпочитаните училища за професионална подготовка са Националната търговско-банкова гимназия със специалност “Електронна търговия” с изучаване на английски език и Националната финансово-стопанска гимназия със специалност “Икономика и мениджмънт” с изучаване на английски език. Те са посочени съответно от 1304 и 1294 ученици. Миналата година търговско-банковата гимназия отново беше водеща с “Електронна търговия” с изучаване на английски език.

Резултатите показаха, че към 70% разбират това, което четат.

Средният успех по български език и литература е съизмерим с този през миналата година – 53,63 точки от максимум 100 през 2022 г. спрямо 53,83 през 2021 г. Тазгодишните резултати по математика показват спад за първи път от 2019 г. насам. Средният резултат е 35,32 точки при максимум 100 спрямо 37,94 точки през миналата година.

Според МОН вероятно една от причините за това е, че този випуск ученици беше обучаван най-дълго онлайн - през втория срок на 5-и клас, целия 6-и клас и частично в 7-и клас.

Стилиияна Пенчева, заместник-директор от 5 години на 22-о средно езиково училище “Георги Раковски”:

Атрактивна е комбинацията английски с испански

Стилиияна Пенчева
Стилиияна Пенчева
На първо място е паралелката ни с английски и испански език. Важна е комбинацията на двата езика. Езиците са много популярни в световен мащаб. Ние работим много добре с испанското посолство. Имаме двама преподаватели от Испания, а единият от колегите е чилиец, който също преподава на испански език.

Определящо за избора на родителите да посочат 22-о училище е много доброто качество на образованието, което предлагаме. Над средните за страната и за София са резултатите ни от външните оценявания в 4-и, 7-и и 10-и клас, както и на зрелостните изпити. Колективът е дългогодишен, няма текучество. Родителите си споделят какво са научили и разбират тези неща. Атмосферата е спокойна, не се създава излишно напрежение както за учителите, така и за учениците. Местоположението също е важно. До сградата на училището има метро, трамваи, тролеи, автобуси.

КОНСУЛТ

Приети ли сте където ви харесва, запишете се – мястото не се пази

Изключително важно е сега родителите на седмокласниците да спазват графика на дейностите, защото това определя какво ще се случи с детето в процедурата за кандидатстване в гимназиален етап. Те могат да проверят резултатите в профила на ученика на сайта infopriem.mon.bg. Ако няма посочена паралелка, това означава, че ученикът не е класиран и продължава автоматично да участва във втория етап на класиране, като не е необходимо да се подава заявление. Това коментира шефката на Регионалното управление на образованието в София Ваня Кастрева.

Ваня Кастрева
Ваня Кастрева

Учениците, които са класирани по първо желание на първия етап на класиране, е важно да се запишат в училището, в което са приети. Училищата ще приемат документи за

записване от днес до 15 юли включително от 8 до 18 часа

Ако ученикът не се яви, мястото му не се запазва и се обявява като свободно за втория етап на класиране. Ученици, които са класирани на второ или следващо желание, ако са удовлетворени от класирането си, следва също да се запишат в училището. Ако не са доволни от класирането си на първия етап, следва да подадат в училището, в което са класирани, заявление за участие във втория етап в същия срок - между 13 и 15 юли. Желанията не се пренареждат. Ученикът може да се класира на втория етап само на по-предно свое желание или на това, на което е приет на първото класиране.

За улеснение на родителите сме качили в нашия сайт заявление за участие във втория етап на класиране, което те могат да изтеглят и предварително да попълнят, обясни Ваня Кастрева. Ако са удовлетворени от класирането си и искат да се запишат, следва в училището, в което са класирани, да подадат заявление до директора и оригинала на свидетелството за основно образование. Ако кандидатстват за паралелка с професионално обучение,

се носи и оригинално медицинско свидетелство,

издадено от общопрактикуващия лекар на ученика. Такова медицинско свидетелство освен за професионалните паралелки в обединените и средните училища или в професионалните гимназии се прилага и за приема в профил “Спорт”.

Важно е да се спазват тези две стъпки, за да могат децата да не загубят мястото си. Родителят трябва да ги извърви. Разбира се, желателно е това да е и в присъствието на ученика, защото това е училището, в което ще продължи обучението си. Ако родителят е възпрепятстван, може да направи пълномощно на друг, за да го замести.

Ана Михова, завършила през 1990 г.

Там се научих да ценя чуждото мнение

Ана Михова
Ана Михова

Годините заличават лошите спомени, остават само хубавите. Вероятно и заради това само мило ми става, когато чуя или прочета нещо хубаво за 22-о СУ “Г. С. Раковски”. Бяха трудни, разделни времена, години на купони и режими. Времена, когато и учениците бяха въвличани в комунистическата пропаганда, а след 10 ноември 1989 г. ходеха по площадите. Някак си обаче духът в училището беше свободен.

Помня една родителска среща, беше, преди да дойде демокрацията. Трябваше “да ни набият канчетата” - затова присъствахме и ние, учениците. Причината беше колективното ни бягство от час. Не беше само наша вината, просто и учителят не успяваше да ни грабне. Два часа пред погледа на изумените ни родители говорихме за правата си и как трябва да се уважава и нашето мнение. За сегашните ученици може и да не е кой знае какво, но преди повече от 32 г. не се очакваше 16-17-годишните да отстояват себе си. Не ни наказаха.

Точно в 22-о мисля, че се научих да уважавам чуждото мнение, макар и невинаги да го споделям. Да проумея, че и другите освен мен имат права. Дължа го на конкретен човек - Албена Руневска, моя класна и 3 г. учителка по литература. И както винаги става в живота, закъснях да ѝ кажа колко много ми е дала.

Евита Смилкова, завършила с випуск 2020:

Срещнах страхотни ментори и невероятни съученици

Евита Смилкова
Евита Смилкова
Неотдавна бях част от зрелостниците на 22-о СУ “Георги Стойков Раковски”. Завърших с випуск 2020. Това училище запали любовта ми към организирането на събития, работата в екип и свободното общуване с хора. Когато ме приеха през 2015 г., единственото, което знаех, е, че извънкласните дейности там са много развити.

Така се и оказа - в спорта бяхме едни от най-добрите. Класната ми - Рени Николова, беше треньор на баскетболния отбор. Винаги печелеха първо място и носеха купи и медали, които и до днес са в коридорите на училището. Тези дейности много помагат и за сплотяването на учениците, и за развитието на социални контакти, но и дисциплинират.

Спортът обаче не беше моята силна страна. Колкото и да ме учеха различни съученици - не ми се получаваше. За сметка на това се включих в Ученическия парламент, където срещнах страхотни ментори в лицето не на учители, а на по-големи от мен ученици. На тях дължа голяма част от развитието си.

Там си поставих за първи път и осъзнати цели да постигна академични успехи. Любими ми бяха чуждите езици, но най-голямото съревнование за мен се оказа усъвършенстването на българския език. Няма да ви лъжа, има много добри учители, има и такива, с които няма да извадите късмет. Под “добри” имам предвид, че ще научите много от тях, ако гоните успеха и си поставяте правилните цели.

Винаги ще помня Елен Шаламанова, която ми преподаваше по български език и литература. Дълбоко в съзнанието ми се бяха запаметили думите ѝ - малко не ми достига и трябва да положа усилията, за да ми се получи. Тя успя да ме пречупи в добрия смисъл на думата. Пречупи мързела ми и за 5 г. - от 8-и до 12-и клас, най-сетне стигнах до заветната отлична оценка, или иначе казано - получих нейното одобрение.

По английски и испански пък най-много ми помогнаха Мария Алкайде и Аделина Иванова. За тях беше наистина важно да боравим с езиците. В 12-и клас, когато реших да се явя на матура по английски, дори не се записах на уроци, както правят повечето хора на моята възраст, защото Алкайде беше така добра да ми отдели нужното време в часовете - колкото ми трябваше и за всичко, което не разбирах перфектно.

Не мога да не спомена и невероятните хора, с които попаднах в един клас - талантливи в толкова различни сфери. И до днес поддържаме връзка и се виждаме поне веднъж годишно. Следя развитието им и виждам, че всеки се утвърждава като най-добрия в сферата, която му е била най-интересна - журналисти, доктори, инженери, актьори, а и така модерните инфлуенсъри - горда съм с всички тях.