Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Непрекъсната 13-минутна екшън сцена в “Бягство” на Виктор Божинов

20 снимачни дни на над 1600 метра надморска височина. В откъснатото от света родопско село Чамла - близо до Мугла и Триградското ждрело. Сценаристката Деляна Манева буквално “вдигна” залога в облаците, режисьорът Виктор Божинов изпълни мисията. Резултатът вече е по кината - психологическият трилър “Бягство”. Вдъхновен от действителността, интерпретиращ вероятностите при нетърпимостта, съдържащ непрекъсната 13-минутна екшън сцена, историческа за нашето кино.

Сюжетът разказва как едно момче намира убежище сред група приятели, които живеят в изоставено селище в Родопите. Пушат трева, слушат музика и практикуват биологично земеделие, финансирано по програма на ЕС за презаселване на обезлюдени села. Те са различни и цветни. В тяхното малко царство на толерантността нахлува един друг свят. Агресивен и мрачен. Този, от който всъщност бяга техният гост. Сблъсъкът на противоположностите е жесток.

“Основните предизвикателства по заснемането на “Бягство” бяха свързани със сложната логистика и достъпа до мястото - разказва пред “168 часа” Виктор Божинов. - Чамла се намира високо над Триград. Пътната инфраструктура дотам е много сложна. Затова трябваше да вземем решение заедно с целия екип - с продуцентите и оператора, дали и колко сложно е цялото това нещо. Впоследствие, когато се качихме, разбрахме, че ще бъде голяма грешка, ако се опитаме да търсим по-удобно място за снимане, защото това означаваше да подменим духа на цялата история.

Тогава предприехме мерки да се справим - ангажирани бяха офроуд джипове, бяха положени усилия да се поправи пътят на места, където природата го беше превзела и унищожила. Благодарен съм на всички - и на екипа, и на местните хора, които ни помогнаха да се справим.”

Снимачният процес продължава 22 дни. 20 от тях - горе в Чамла. На Буйновското ждрело пък е заснето преследването с автомобили през нощта.

“Гостувахме в хижа “Триградски скали” при едни много любезни домакини. Това, че с целия екип бяхме заедно и живеехме заедно, направи един много сериозен отбор от единомишленици. Това винаги е много ценно.”

Режисьорът си поставя задачата в този филм да предложи нови лица на зрителите. Историята го изисква, а и ходът на българското кино според него.

Така в главната роля прави своя дебют Александър Кендеров. Участват още Снежана Макавеева, Иван Савов, Диана Димитрова, Христо Петков, Беноа Марешал, Димитър Сулев, Венцислав Сариев.

“Изключително благодарен съм на всички. Абсолютно всеотдайни и в доверието си, и в усилията си. Без тези две неща нямаше да се получи. Още повече при ситуацията, в която реших да ги поставя.”

Божинов не запознава актьорите с целия сценарий, а им дава само този за всеки следващ ден.

“Това е една история на изненадите. Както се случва в живота. Исках тяхната спонтанност да бъде автентична. Никой не знае какво ще му се случи в даден ден, дори да има идея какво ще прави. Освен това самата история се снимаше така, че позволяваше този похват. Да снимаш хронологично в киното е рядък лукс и пак трябва да благодаря за това на продуцентите. В ситуация на скромно финансиране не можехме да се разпищолим както си искаме.”

Относно 13-минутната непрекъсната екшън сцена режисьорът не крие, че още от “Под прикритие” има афинитет към изграждане на съспенс и напрежение постепенно и с натрупване.

“Още в началото си поставихме задача с оператора Антон Бакарски да изградим една спираловидна структура, която беше заложена и в сценария. От пълната тишина на вечерна Чамла да се мине през атаката и огнената част до изпускането на контрола и от двете страни. Имахме много стабилен план и подготовка. Все пак, когато се работи с огън, винаги е и опасно. В случая успяхме да качим горе пожарна кола, специализирана в офроуд.

За щастие, тези два дни, когато снимахме пожарищата, горе нямаше вятър.

По отношение на напрежението много важно е, че с композитора Петър Дундаков изградихме саунд дизайна така, че да има емоционално натрупване и натягане на ситуацията. Така усещането идва и през звуковата среда, която е от изключително значение.”

“Бягство” е третият филм на Божинов след високооценения “Възвишение”, привлякъл 141 672 зрители в кината, и хита “Голата истина за група "Жигули” с боксофис от над 1,4 милиона лева и близо 154 000 зрители.

“Тази лента е коренно различна от предишните ми и като жанр, и като подход, и като задача. Не искам да цикля в една и съща творческа рамка и затова се опитвам да правя различни филми.

Фокусът в този е основно върху конфронтацията, върху агресията, неразбирането и отказа от уважение към другата страна, което води до унищожение.”

Сценарият намира режисьора с едно обаждане от продуцентката Галина Тонева. Божинов и Манева се познават още от “Мисия Лондон”, на който тя е сценарист заедно с Димитър Митовски, а той - асистент-режисьор.

“Прочетох сценария бързо и с голямо любопитство. Това, което ме грабна, е, че е история, която се случва в Родопите. Аз съм споменавал, че моето детство покрай баба ми и дядо ми е минало в района край град Ягодина. И така се заех с филма с носталгия и с емоция.

С Деляна се работи много конкретно, хубаво и леко, разбира се, имаме творчески спорове, но това е част от занятието.”

Божинов е доволен, че публиката възприема емоционално лентата.

“Има един предразсъдък, че очаквам моите филми да бъдат тежки блокбъстъри и всички хора да ги гледат. Това не е така.

Все пак ме радва, че чувам положителни отзиви както от обикновени зрители, така и от изкушени професионалисти. Прочетох и най-хубавите рецензии от критици за мой филм.”

“Бягство” е заснет освен всичко в сложната обстановка на върлуващ COVID-19. Пред камерата се изявява и чуждестранен актьор - французинът Беноа Амарешал. В онзи момент сложността около пътуванията му носи и своя риск за екипа от “поканването” на вируса в компанията. Въпреки това всички спазват необходимите мерки и притеснението не се превръща в проблем.

Интервю със сценаристката Деляна Манева четете ТУК