Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

6 милиона лв. прахосани за глупав сайт РЕСОР: Министърът на транспорта Трайчо Трайков и заместникът му Иво Маринов са одобрили популяризирането на сайта.

Нова поръчка за 3,58 млн. лева с ДДС за популяризиране на сайта www.bulgariatravel.org са насрочили от Министерството на икономиката, енергетиката и туризма.
Компанията, която я спечели, ще трябва да осигури "публикуване на 20 рекламни банера на предни позиции в 20 туристически портала и сайтове, реализация на две игри с награди и създаване на разпространение на 8 електронни бюлетина", е записано в поръчката. Срокът за подаване документи е до 26 септември, а средствата са от ОП "Регионално развитие"
По мнението на специалисти
ефектът от огромната сума ще бъде съмнителен,
тъй като порталът за българския туризъм е глътнал милиони и до момента, а най-новият постинг в него е от 2009 г. Първо, за неговото създаване още преди години държавата похарчи 2 млн. лв., а след като се разбра, че страницата заблуждава туристите с абсурдни грешки за това къде се намират туристическите забележителности бе и избрана фирма да го доразвие. Впоследствие консорциумът "България Травъл 2010", спечели миналата година обществена поръчка за доразвиването на сайта при цена от 1,46 млн. лв. без ДДС. Обединението, в което влизат "Медиа планинг груп", "Сиенсис" и "Скрийн брадърс", спечели надпреварата с още 13 други кандидата в края на миналата година за "Доразвиване на официалната туристическа страница на България www. bulgariatravel.org и създаване на мултимедиен каталог на туристическите обекти, атракции и маршрути".
Представители на фирмите от консорциума, избран през 2010 г. да подобри туристическия портал, коментираха, че обновлението вече е готово и се очаква да бъде онлайн съвсем скоро.
"Не зная кой е правил първоначално страницата. Спечелихме поръчката за доразвиване на портала, но всъщност до няколко дни
ще пуснем изцяло
 нов сайт,
който няма нищо общо с този, който е в момента и съм сигурен, че ще ви хареса. На практика новият портал беше готов в срока на поръчката, който изтече в средата на юли, но по процедурата съгласувана с министерството, трябваше да минат някои важни тестове", съобщи Йордан Йорданов председател на консорциума "България Травел 2010" пред "168 часа".
"Що се отнася до новата поръчка за популяризирането на сайта, към която нямаме отношение и за която все още се набират оферти, ако разгледате очакваните резултати - изискват се общо 42 млн. посещения. При това положение може да се окаже, че 3 млн. лева дори са недостатъчни за изпълнението й", коментира Йорданов.
"Нашата работа е да доставим необходимите програмни продукти и да осигурим структурата и клетките, в които ще се съдържа информацията", обясни Николай Медаров от "Сиенсис", една от фирмите в консорциума "България травел 2010". "В процес на съгласуване сме, но когато всичко стане готово, в сайта ще има между 500 и 1000 пъти по-голям обем информация, отколкото е в момента", уверява и Медаров.
Това че сайтът, който е онлайн, има нужда от подобрение, независимо от значителните средства вложени в него, се вижда още на пръв поглед. Въпреки че е замислен да бъде на 9 (девет) езика, в момента на адреса, освен на български са налични само английска, руска и немска версия. Фактът, че родният туризъм много разчита на туристите от Германия, явно е убягнал на създателите на сайта. Ако отворите секцията на немски, може да прочетете следното двуезично послание:
"Uber Bulgarien: "Република България е държава в Югоизточна Европа. На север граничи с Република Румъния, на изток с Черно море, на юг с Република Турция и Република Гърция, на запад с Република Македония и Република Сърбия." Ако в частта на немски се опитате да кликнете на Галерия ви изненадва следният надпис на английски: GALLERY IS UNDER CONSTRUC- TION! И това, при положение че в частите на другите езици снимките са видими.
Истинско изпитание
 за зрението
е описанието на курортите у нас, което е с много ситен шрифт.
"Сайтът, който се вижда в момента, е недомислен и направен небрежно. Парите, които са дали за него, независимо от размера на сумата, са хвърлени на вятъра, защото вътре има недопустими за подобен сайт грешки", категоричен е Вени Марковски, председател на "Интернет общество - България". "Твърде вероятно е и в случая с новата поръчка за реклама да става въпрос за "едни пари, които трябва да бъдат усвоени". Сумите, които правителството е хвърлило с лека ръка за "популяризирането на сайт", вместо да популяризират принципно туризма в България, са фрапиращи, коментира Марковски.
Според други средствата, предвидени в новата поръчка за сайта, могат да се окажат полезни, при условие че се следи точно за какво се разходват.
"Цената ми се струва реална, но много зависи точно как смятат да изхарчат парите за банерите и за игрите. Трябва много внимателен разчет после, защото с тия клипове и рекламиране по ключови думи може много лесно да се хвърлят много пари и дори да се насочат към определен друг сайт, който да ги спечели", коментира блогърът Боян Юруков пред "168 часа".
 "Не можах да разбера какво имат предвид под електронен бюлетин. Най-вероятно става въпрос за RSS абонамент за новини, което само по себе си е работа за 30 мин която не е нищо особено. Няма дефиниция какво трябва да съдържа, каква е целта му и защо защо точно 8 . Бюлетинът сам по себе си е начин за
абонамент към
 реалните новини
,
а не целта на заниманието", допълни Юруков. Според Юруков, който преди време оспори първоначалната поръчка за сайта, пусната от тогавашната Агенция по туризма, при това общо описание лесно може и да отбият номера и просто някои да приберат 3 милиона.
"Настроен съм скептично към кампании, имащи за цел популяризирането на сайтове, защото обикновено ефектът не зависи от размера на вложените средства. Ако акцията не е обвързана с ясни показатели за отчитането на посещаемостта, често се оказва без смисъл, защото интернет пространството е като каца без дъно", коментира и собственик на известна компания за уебдизайн, пожелал анонимност.
Още при стартирането си порталът се прочу с многобройните грешки и непълноти. Така например, когато се появи в интернет, в него се твърдеше, че мостът на Колю Фичето над р. Янтра в гр. Бяла, Русенско, бил разположен в черноморския курорт гр. Бяла, Варненско. Наред с това се оказа, че експертите са преценили и като особено полезна за туристите и информацията, че български автобус пада от мост и взема 18 жертви, а за Несебър например нямаше написан и ред.
На всичкото отгоре паралелно със заданията за подобрения миналата година от икономическото министерство обявиха и
обществена поръчка
 за изработване
 на сувенири
с логото на сайта за 1,4 млн. лева без ДДС. По план за тези пари със знака на www.bulgaria- travel.bg трябва да бъдат изработени 6 500 календара от различни видове, по 30 000 значки и ключодържатели, 20 000 обикновени и 5000 луксозни тениски, 25 000 шапки, 1000 луксозни и 30 000 обикновени химикалки, 30 000 молива, 3000 чадъра, 5000 чанти и 2000 ранички. Дългият списък включва още хиляди икони, USB флаш драйв и памет, луксозни шишенца с розово масло, хавлиени кърпи, чаши и подложки за тях, магнитчета и др.
"Поръчката все още се изпълнява, защото срокът е до края на годината. Причината да отпаднат малка част от дейностите, е, че материалите са предназначени за конкретни събития, а едно от мероприятията беше минало", поясни Люба Медарова, шеф на консорциум "Виддела", една от фирмите спечелила изработката на сувенирите.
 

Вени Марковски, председател на “Интернет общество - България”:
Недопустима е реклама на
автора в институционален сайт

Някои от по-фрапиращите недостатъци, са че сайтът, който се вижда в момента, има запазени авторски права (С) за Bulgariatravel.org. Тоест сам за себе си, а не за съответното министерство. Освен това запазените права са били само за 2006 г. Снимките в английската версия имат обяснения на български, а последната новина е от 13 март 2009 г. В българската версия нещата са също толкова трагични. Например новините свършват на 16.03.2010 г., но с празно меню - тоест без никакви новини.
Като бивш ръководител на фирма, занимаваща се с дизайн, и председател на "Интернет общество - България", което учреди преди 15-ина години първите награди за уеб дизайн не мога да призова отговорните лица в Министерския съвет да вземат мерки.
Причината е, че е много вероятно те да са част от процеса по усвояването на средствата. Мога да ви помоля да изпратите на г-н Бойко Борисов копие от вашия материал, за да може - както говорихме в Банкя през 70-те години на миналия век - да набие канчето на министъра на икономиката и да спре тази далавера.
В допълнение мога да сравня цените и с цените на сайтове, които навремето БОЛ.БГ създаваше за държавната администрация. Ние сме имали не повече от 1-2 сайта, които да са стрували повече от 4-цифрено число, при това е ставало дума за обемни сайтове на сериозни институции.
И в нито един случай не сме използвали сайтовете на държавните институции, за да си правим реклама, каквато е поставена в долния десен ъгъл на Bulgariatravel.org.
От професионална гледна точка бих препоръчал да използват домейна http://www.bulgaria.info, който обаче те не са заявили за получаване, но това е друга тема...