Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Опасна ли е наистина инфлацията?

Засега тя стимулира икономическия ръст в

Европа и САЩ и държи безработицата под контрол

Дори при негативен сценарий Германия ще направи всичко, за да потуши напреженията в еврозоната

Лавинообразното печатане на пари в световен мащаб, за да се избегне кризата, периодичните локдауни в Азия, които "скъсват" веригите с доставки, драконовските изисквания към служителите в наземния и морския транспорт, повишаващите се цени на горивата са само част от причините за растящата инфлация.

Прогнозите на различни глобални компании са, че

обезценката

тази година в еврозоната ще е над 2,2%, макар че само през август там бе отчетен ръст на цените от 3 на сто. В САЩ може би ще е между 4 и 5%.

Очакванията са, че догодина ръстът на инфлацията може да се укроти, но не и да намалее, защото енергийните цени, липсата на чипове, които увеличават цената на автомобилите и на почти всички стоки за бита, растящите

цени на суровините

и строителните материали, на транспорта, на логистичните услуги ще продължат да се отразяват на всички останали сектори.

У нас през август инфлацията проби нивата от 3,7% и е истински рекорд през последните 19 месеца. Според НСИ е констатирано повишение в цените на 91% от стоките в потребителската кошница, като “провокаторите” са горивата, транспортът, хранителните стоки. При транспорта скокът е с 15,3%, а при горивата с 27% спрямо август миналата година. Газта се е повишила с 61%, а храните с 3,6% средно.

Разбира се, тук ситуацията допълнително може да се усложни заради кризата в енергетиката.

Причините за инфлацията са много, но основната е решението, което бе взето на глобално ниво държавите да предотвратят кризата и безработицата, които биха възникнали заради пандемията - затова пуснаха печатниците и започнаха да емитират огромни количества пари. Чрез стимули, различни видове помощи, субсидии и заеми те опитаха да защитят икономиките от

шока на локдауните

и да предпазят заетите от съкращения.

Според различни данни “печатането” е превишавало с 10-ина процента обичайните нива в САЩ.

Нещо подобно, но в далеч по-големи мащаби преживяхме по време на

управлението на Жан Виденов

Благодарение на това заплатите станаха 30-ина долара.

Засега място за паника няма, защото в случая ЕС и САЩ го правят контролирано, за да стимулират икономическия ръст след драматичните локдауни. За еврозоната вече се говори, че през 2021 г. той ще е около 5% и малко над 4% през следващата година.

В България оценките са, че ръстът ще е 3,5% през тази и още по-висок през 2022 г.

Прогнозите са, че ако се запази тази тенденция, дори да се усети леко обедняване в резултат на инфлацията, икономиките ще бъдат запазени в

добра форма

за да могат през 2023 г., когато ще започне истинското възстановяване, да наберат сериозна скорост и да компенсират негативните ефекти на обезценката.

Втората причина за инфлацията е, че ваксинирането извън ЕС и САЩ върви бавно и особено в Азия е съпроводено от неочаквани локдауни. Всяко спиране е придружено от скъсване на цели вериги с доставки, което автоматично повишава цените.

Третата причина е, че служителите в наземния и морския транспорт са подложени на невероятно стриктен контрол - някои са ваксинирани по над десетина пъти, други са подложени на постоянни тестове и проверки, трети изпитват

всички неудобства на карантините

и със седмици не могат да се приберат при семействата си. Резултатът - много от заетите в сектора искат да напускат, а компаниите се опитват да задържат останалите с по-високо заплашане. Естествено, всичко това повиши цените на транспорта и превозите по море вече са между два и три пъти по-скъпи.

Четвъртата е енергийната криза. Статистиката на Rigzone.com сочи, че лекият суров петрол от 36 долара през миналия ноември в момента

гони 80 долара

При брент от 40 долара преди година цената в момента е 79 долара. Природният газ не изостава по-назад и от 2,40 преди 12 месеца в момента е почти 6 долара.

В САЩ подобни дисбаланси няма, там ръстът на цените е скромен благодарение на добива и

шистовата революция

За съжаление, стратегията на Европа е различна - тук се залага на внос, чиито цени се повишават, и на Зелената сделка, която е изключително скъпо начинание, тласкащо цените нагоре през следващите години.

Това заедно с лавината от дългове, акумулирани от някои страни, може да изправи ЕС пред доста предизвикателства, но като се има предвид, че за Германия цел номер едно е оцеляването на съюза, за да запази общия пазар, където може да продава стоките и услугите си почти без конкуренция, колапс едва ли може да се очаква.