Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

120 години са постижима възраст

На остаряването трябва да се гледа като на болест, срещу която човек може да се бори

Колко дълго може да живее човек? По времето на Пушкин генерал на около тридесет години се е смятал почти за старец. Днес не сме готови да се примирим с факта, че човек под 60 години се приема за възрастен.

Според геронтолога Алексей Москалев, доктор на биологичните науки от Уралския клон на Руската академия на науките, 120 години са реална и биологично постижима възраст за човек. На остаряването той гледа като на вид болест, срещу която човек може да се бори.

Ако се спазват добре известните правила за здравословен живот,

човек може да живее средно 85 години

с приемливо здраве, казва Алексей Москалев в интервю за "Российская газета". Ако науката за стареенето напредне, тогава 120 години не са пределът. Напредването на възрастта е основен рисков фактор за сърдечносъдови, невродегенеративни и ракови заболявания. С възрастта отслабването на имунната система например води до ниската ефективност на ваксинациите и по-тежкото протичане на COVID. Лечението на захарен диабет, хипертония, коронарна болест на сърцето и Алцхаймер е възможно само симптоматично и с много ограничен успех. Необходимо е да се повлияе на тяхната причина - стареене на клетките, извънклетъчен матрикс, съдове.

Има 3 възрастови граници във връзка със стареенето - 45, 60 и 75 г.

Алексей Москалев обяснява, че като правило на 45-годишна възраст пикът на репродуктивната функция вече е преминал, има забележим спад в нивата на половите хормони, които играят важна анаболна роля, като допринасят за развитието на мускулите, костите и добро общо здравословно състояние.

До 60-годишна възраст запасите от стволови клетки се изчерпват, старите клетки се делят все по-малко, мускулната и костната маса намаляват и има малко имунни клетки, способни да реагират адекватно на нови инфекции.

До 75-годишна възраст броят на хроничните заболявания се удвоява.

Разпространено е мнението, че всички процеси на стареене започват от червата. Алексей Москалев, който е автор на книгата "Червата на дългоживеещ", твърди: "Ние не сме само това, което ядем. Ние сме това, което научаваме. И за съжаление способността за ефективно усвояване на храната намалява с възрастта".

Естествените геропротектори могат да идват с храната – вещества, съдържащи се в зеленчуците, горските и другите плодове, ядките, бобовите растения и пълнозърнестите храни, които забавят процесите на стареене. Докато индустриално преработените храни, сладкишите и бързото хранене са фактори за хронично възпаление и ускорено стареене.

Известно е, че в червата живеят различни микроорганизми - бактерии, археи, гъбички. Някои от тях са симбионти, които консумират баластните вещества в храната - фибри, разтворими диетични фибри, полифеноли и вместо това произвеждат полезни аминокиселини, витамини, мастни киселини с къса верига. При честата употреба на "бързи" въглехидрати - добавена захар, брашно, патобиотичните бактерии и гъбичките се размножават, като провокират нарушаване на бариерната функция на чревната стена и възпаление.

Според Алексей Москалев здравите органи и системи имат достатъчна устойчивост на стрес. Борбата с причините за стареенето ще доведе до увеличаване на устойчивостта на стрес и издръжливостта. Но не бива да се очаква, че нашите съвременници ще започнат да живеят масово до 100 - 120 години. Все още има много въпроси относно механизмите на стареене. Например проблемът за сковаността на извънклетъчния матрикс (съвкупността от вещества, заобикалящи клетките в даден тип тъкан, като основен компонент на извънклетъчния матрикс е белтъкът колаген) като възможна първопричина за стареенето. Но задълбоченото му проучване, създаването на нови технологии е дълъг и скъп бизнес.

Какво може да направи човек, за да удължи живота си

Има няколко прости правила. Много по-здравословно е да се вечеря по-рано – около 18 часа, тъй като поетите вечер калории се превръщат в мазнини. И сънят след обилна вечеря няма да е дълбок и ободряващ. Това се случва, защото инсулинът, произведен след хранене, потиска производството на хормона на съня мелатонин.

Полезно е да се избягват закуските. Колкото по-често яде човек, толкова по-често тъканите му са изложени на високи нива на инсулин.

Не бива да се консумират преработени храни или такива, съхранявани дълго време (дори замразени). В такава храна много от полезните вещества се окисляват и след това допринасят за хронично възпаление и атеросклероза.

Важно е да се намали делът на "бързите" въглехидрати - сладкиши, захар, пълномаслено мляко, бял ориз или печени тестени изделия.

Препоръчително е да се ядат храни, богати на диетични фибри и противовъзпалителни полифеноли - зеленчуци, горски и други плодове, цитруси, бобови растения, пълнозърнести храни, семена и ядки. Да не се забравя рибата и морските дарове - няколко пъти седмично.

Пържените мазни и солени храни да се избягват, тъй като създават токсични крайни продукти на гликиране, полициклични и ароматни въглеводороди.

Движение, повече движение

Алексей Москалев съветва да мислим по-често за спорт.

"За да държите инсулиновата резистентност, възпалението, саркопенията и остеопорозата под контрол, трябва редовно да правите силови упражнения (2-3 пъти седмично). Аеробните упражнения всеки ден в продължение на поне 30 минути ще спрат намаляването на такъв маркер на стареене като максимална консумация на кислород. Практикувайте бавен джогинг, бързо ходене, танци, плуване или спорт на открито."

Не бива да се забравя и здравословният сън – 7-8 часа на ден укрепва имунната система, противодейства на инсулиновата резистентност и намалява риска от депресия и деменция. Днес управлението на стреса е незаменимо. Медитацията, разходките сред природата, музиката, киното и библиотерапията (метод в алтернативната медицина) са важни условия за здраве и благополучие.