Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Конструкторът на МиГ-29 ахва, когато вижда иновацията на Румен Радев

Като пилот Радев пръв предлага изобретение как да се пренесат данните от тестера в черната кутия на компютър, казва бившият командир и боен пилот Николай Калев 

Почти съм сигурен, че могат да се свалят и да се установи защо прекъсва последната реплика на майор Терзиев

- Г- н Калев, измина повече от месец от гибелта на военния пилот майор Валентин Терзиев, а все още не знаем причината за това тежко летателно произшествие.

- Действително, към настоящия момент няма яснота как и при какви обстоятелства точно загина моят колега. Съвсем логично и нормално е за мен, когато няма информация за случая, когато има информационна завеса, да се тиражират много и различни мнения и становища, да се лансират в общественото пространство много хипотези, дори спекулации. Не можем в това отношение да се сърдим на хората, защото в подобни случаи мислите сами нахлуват в главата и трудно можем да се отървем от някои внушения. Законният тридесетдневен срок за разследването мина на 9 юли, а все още

нямаме резултат

"Черната кутия" все още не е дешифрирана. Тече вторият месечен срок. Обясненията, които се дават от официалните власти, не задоволяват хората. Те искат да знаят – нали живеем в демократично и отворено общество? Все пак аз призовавам да проявим търпение, да изчакаме резултатите от дешифрирането на "черната кутия". В предишното си интервю споменах, че в случая разгласяването на цялата истина за гибелта на пилота е възможно да е свързано с опазване на военната тайна.

- Това ли е основната причина за дефицита от информация?

- Не мисля. Отдавна битува виждане, че има неща, които не са за обществена консумация. Но дебело искам да подчертая: цялата истина трябва да бъде огласена, колкото и да е горчива и болезнена! Нашето общество и семейството на майор Терзиев имат нужда от това. Обществото не престава да го иска. Това е морален императив и той не бива да се пренебрегва!

В цялата тази "работа" има и нещо положително.

Случаят

беше лакмус

за обществената реакция. Почти всеки ден ние в България губим човешки животи – я при автомобилни катастрофи, я при убийства и т.н., но смъртта на първокласния военен пилот разбуни много българското общество. Нашите граждани застанаха на негова страна и поискаха цялата истина за неговата гибел. Това показва, че обществото ни е живо, реактивно, че уважава своите герои, българските ВВС и Българската армия. Това е много положителна констатация. Аз си спомням, преди много години, като курсант, на един поход преминахме през село Драгана, сега в Ловешка област. След като видяха нашия строй

с автоматите

на рамо,

старците станаха от пейките и свалиха калпаците си, за да отдадат почит на своята - на Българската народна армия! Това е в нашата народопсихология и тази характерна черта е преминала през вековете. Вярвам, че така ще бъде и занапред.

- Все пак как оценявате закъснението с дешифрирането на "черната кутия"? Защо се бави това разчитане? Не се ли крие нещо зад това?

- Не мога да дам категоричен отговор, защото не знам всички подробности около нея, още повече че не познавам тестера на МиГ-29. Но знам друго. При пристигането на самолета в България дешифрирането на данните за параметрите на полета от кутията става в унисон с технологията на конструкторското бюро. Но нашият президент Румен Радев, този "шофьор на самолет" по думите на един политик, заедно с още двама инженери специалисти от нашия 15 ИАП прави рационализация или може би изобретение при снемане на данните от прибора. Повече от 120 параметъра, записани в тестера, се снемат на компютър и на екрана могат да се проследят във вид на графика. Нещо повече, в комплекс на редица параметри във вид на силует на самолета може да се види

маньовърът,

който е изпълнил пилотът във въздуха. При демонстрация на тази нова технология за дешифриране на "черната кутия" главният конструктор на МиГ-а ахнал! Питайте президента на България генерал Румен Радев – той ще ви каже повече за това...

Колкото до бавенето на дешифрирането на "черната кутия”, това още повече усилва натрупаните съмнения и то не е в полза на разследването.

Още нещо съществено. У мен буди недоумение защо още преди да е дешифрирана "черната кутия“, се правят окончателни изводи и оценки за причините за катастрофата.

- Какво показва тестерът?

- Цялата траектория на самолета може да бъде описана, може да се каже на каква височина е бил, да се направи

модел на

целия полет

– като височина, скорост, претоварване, ъгъл на самолета спрямо хоризонта – така нареченияt тангаж, всички параметри, обороти, режим на двигателя. Всичко може да се снеме от тестера.

- Той е в “черната кутия”, така ли?

- Да, на МиГ-29 е тестер.

Конструкторът на МиГ-29 го е създал така, че да се дешифрира по някаква технология, но не на компютър. Нашият талантлив летец Румен Радев и негов колега правят изобретение – рационализация, като пренасят тези данни на компютър като графика. Нещо повече, като вземат комплекс от параметри – едно силуетче може да опише на екрана полета на самолета. Това дотогава не е правено.

- Не може ли сега да се снемат данните от тестера?

- Всичко може, но те казват, че широколентовият кабел бил развален. За мен това не е солидна причина, а защо всичко това се бави, не можем да кажем.

Каква е хипотезата на бойния пилот, четете тук.