Красимир Вълчев: Истинският проблем не е намаляването на населението, а увеличението на нискообразованите (Видео)
Миграцията вече е културна, образованите бягат от необразованите
Учителската заплата трябва да е 120% от средната за страната
„Непосещаването на детска градина трябва да се счита за престъпление“. Това заяви министърът на образованието на кръглата маса „Демография и образование“, организирана от СУ „Св. Климент Охридски“, на която „24 часа“ е медиен партньор.
Вълчев изнесе пред професори, студенти и политици лекция на тема „Демография на необразоваността“.
„Преодоляването на продоволствените проблеми и ликвидирането на епидемиите позволява оцеляването и на многодетни и необразовани семейства. Полски учен е доказал, че необразованите майки са най-гоямата заплаха за човешката цивилизация. Нискообразованите жени раждат рано и много деца. Децата са тяхната пенсионна осигуровка. Доказателство за връзката ниско образование-висока раждаемост е индексът на ООН за раждаемостта“, започна лекцията си образователният министър. Той подчерта, че до 2030 г. според данните на ООН, населението в необразованите страни ще се увеличи с 40%, а в тези с високо ниво на образованост само с 6%.
„Учени от Вирджиния са доказали, че необразованите раждат деца със забавено развитие. Придобитите дефицити обаче са много повече от наследствените. Нямат книжки, образователни материали, няма кулутар към образованието. През 21 век страните ще се завладяват с миграция и демография“, заяви Красимир Вълчев като цитира Самюел Хънтигтън.
Министърът посочи и данните за България, според които коефициентът на възпроизводство на необразованите майки е 3,5 пъти по-голям от този на образованите жени. Съ четано с по-ниския коефициент на емиграция на необразованите стигаме до увеличаване дела на нискообразованото население в страната, обясни Вълчев.
„Колкото поввече расте техния дял, толкова повече се увеличава желанието за миграция на останалите. Където има неграмотни няма инвестиции. Страна без образовани хора няма работещи институци и гражданско обществно“, заяви още Вълчев.
Образователният министър подчерта, че истинският демографски проблем на България не е намаляването на бройката на населението, а с увеличението на дела на нискообразованите.
„Ако само искаме да увеличим раждаемостта ще го постигнем лесно – спираме да образоваме децата и увеличаваме техния коефициент на възпроизводство. Другият подход е да образоваме повече деца. Обаче пада раждаемостта. Трябва да решим кое ни е по-важно – броят на населението или образователната структура“, каза министърът. Той разказа за директор на селско училище, който бил доволен, че децата отпадат от училище в 5-6 клас. Защото раждали деца и така имало повече първолаци.
Миграцията на образованите е по-голям проблем от ниската раждаемост, защото губим не само младите и образованите, но и техните поколения, подерта още Вълчев. „През следващите години миграцията ще е културна, не икономическа. Образованите ще искат да избягат от необразованите“, заяви министърът на образованието.
„Рецептата е сложна. Но звучи така – задължително образование плюс мотивирани учители. Образованието не е панацея, но е най-важния и задължителен фактор. Включително и с принуда държавата трябва да включи и задържи децата в образованието. Нямаме време да разчитаме само с политиката на моркова. Където отсъства семейството, трябва да е силна държавата. Непосещаването на детска градина трябва да се счита за престъпление. Образованието до 16 г е конституционно задължение и държавата има право на принуда“, заяви министърът.
„При ромите, които са посещавали продължително училище спада раждаемостта“, допълни той.
Вълчев посочи, че е нужен политически консенсус за устойчива политика за превенция на отпадането от училище. Освен това максимален брой права да бъдат обвързани с посещшение в детска градина и училище и получаване на гимназиално образование.
„Помощите за деца трябва да са в образователни стоки и услуги. Родителите са развили навика за живеят на социални помощи. Без парична помощ няма да лишим децата от подкрепа. Минава през училището и учителят определя формата на помощта. Така родителят не може да изхарчи подкрепата за алкохол. Санкции за родители, каквито съществуват в закона, трябва да бъдат налагани. Дори да нямат пари трябва да чувстват санкцията“, посочи Вълчев.
Министърът изтъкна специално ролята на учителите, за да се реши проблема с необразованото население.
„Страните с най-високи резултати са тези, в които най-успешните гимназисти стават учители. До 1990 г. учители са ставали ученици от първите 30% от завършилите гимнзия. В последните години са от вторите 50%“, посочи Вълчев. Според него рецептата за промяна на тази тенденция е увеличаване на заплатите на учителите и средната при тях да е 120% от средната заплата за страната. Допълнително трябва да има стимули за учителите, които работят с уязвими групи и малки населени места. „Те полагат повече усилия от другите си колеги. Учат децата да говорят български, да се мият и обличат“, посочи той.
Според Вълчев увечилението на учителските заплати ще доведе до промяна в бюджетната политика и увеличаване на разходите за образование от 3,6 на 4,1% от БВП.
„Подобряването на резултатите предполага първо да се инвестира в учители и след това да се чака резултат“, допълни той.
Вълчев посочи, че посещението на детска градина от децата от небългарските етнически общности е с най-голяма обществена възрвъщаемост. „Лишаването на децата от образование в този период води до дефицити, които след това трудно се компенсират. Особено ако майчиният език не е български. Ако не са ходили на деска градина децата отпадат в 5-6 клас“, каза министърът.
Преди речта на Вълчев той бе привестват от ректора на СУ „Св. Климент Охридски“ проф. д-р Анастас Герджиков.
„Тази среща не е инцидентна. Преди няколко месеца организирахме друга подобна среща как изследванията в областта на демографията помагат за формирането на национални политики в тази сфера. Министър Вълчев от няколко месеца предлага начини за разрешаване на демографските проблеми и как да върнем децата в училище. Така че да осигурим по-оптимистично бъдеще. През последните 20 години до известна степен работехме на сляпо и се създаваше апокалиптична картина, но без да се предлагат решения“, каза проф. Герджиков.