Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Зам.-министър Диян Стаматов: Посочете от 45 до 100 желания за паралелка

Има риск да изпаднат от първото класиране, ако са маркирани малко кодове

Изключително важно за успешното класиране в елитна гимназия е подреждането на желанията в заявлението, те трябва да са голямо количество. Оптималният брой е между 45 и 100.

Това обясни зам.-министърът на образованието Диян Стаматов дни преди подаването на документи за участие в първото класиране. Заявленията ще се приемат от 16 до 21 юни, а родителите в момента са в пика на напрежението да не объркат правилната подредба на желаните паралелки и училища.

Голяма заблуда на родителите е, че ако изпишат най-добрите училища, детето им ще влезе в тези паралелки дори при по-нисък бал. Не само че няма, а ще пропусне и второто класиране, предупреди Стаматов.

Първо трябва да са сравнили бала на ученика с миналогодишния праг за влизане в желаните училища.

Подредбата трябва да е според желанието. Родителите, чиито деца са с висок бал, естествено, трябва да подредят най-напред гимназиите фаворити, а след тях не толкова предпочитаните. Децата, чийто бал е сравнително нисък, нямат голям шанс да попаднат в елитните езикови училища. Но

въпреки това

разумно е да

сложат и тях

отпред, защото е

възможно на

случаен принцип някой родител да е объркал и те да попаднат в по-добра паралелка.

министърът на образованието съветва:

След изпитите за седмокласниците сега е важно да подадат правилно документите си.

Трябва да се изпишат всички кодове на профилите, професиите и специалностите в избраните училища. Не е достатъчен номерът на училището.

Ученик, издържал изпит, не означава, че е приет, напомня зам.-министърът. Задължително трябва да подаде заявление за участие в класиране. Всяка година има родители, които не подават заявления, защото смятат, че щом децата им имат високи оценки, то по право са приети.

Сава Гроздев
Сава Гроздев
Софийската математическа гимназия миналата година изпревари по бал немската, която 15 г. държеше лидерството. Тогава в СМГ прагът бе 34,263 при максимален 36. За топпаралелката с природо-математически профил и немски език бяха нужни 35,068.

През 2014 г. най-високият минимален бал беше 34,502 в немската гимназия.

Математици: Децата не са тъпи,

задачите не бяха от учебниците.

А в последната има грешка!

Двойките от първия модул на изпита по математика са толкова много (17 983, или 1/3 от учениците от 7-и клас, са скъсани) не защото непременно не са учили или не разбират нищо от математика, а защото задачите не са професионално направени, заявиха математици. “Оценяването всъщност не беше реално. Много от задачите в такъв формат ги няма в нашите учебници. Той е на международното изследване PISA. Не може да искаме такъв формат, след като в учебниците задачите не се правят така”, коментира пенсионираният вече експерт по математика в МОН Николай Райков.

Ето и анализа на всяка задача от първия модул на проф. Сава Гроздев, който е зам.-ректор на Висшето училище по застраховане и финанси.

Задача 1. Проверява дали ученикът умее да превръща обикновена дроб в десетична – материал от 5-и клас. Начинът, по който това се проверява, е неподходящ. В училище задачите се формулират директно: превърнете обикновената дроб в десетична.

Задача 2. Неправилна формулировка. Разликата 25.25 – 5.5 и т.н. За обикновения ученик това не е разлика. Формално погледнато, не е разлика, защото в израза има две умножения.

Задача 3. “Нормалният вид на …” - това след “на” не е назовано какво означава всъщност. Тази задача проверява дали ученикът знае какво е нормален вид на многочлен. Масовият ученик би решил задачата, ако тя се зададе коректно така, както в училище, например: “Представете израза във вид на многочлен в нормален вид.”

Задача 4. Това е задача с 2 параметъра. Объркващото за ученика е това, че се иска заместване с число само на единия параметър.

Със сигурност масовият ученик не е разбрал нито една от първите 4 задачи и ги е изоставил.

Задача 5. Проверява дали ученикът умее да решава линейно уравнение. В училище такава задача се задава по следния начин: “Решете уравнението или намерете неизвестното x.”

Задача 6. Тя подвежда ученика, защото той трябва да направи разлика между думата “решенията” и думата “решения”. Съществено в тази задача е членуването на “решения”. Подвеждаща е, защото отговор А) съдържа решения, а верният отговор е Б). Но А) е преди Б) и ученикът няма да премине към Б), за да направи разлика.

Задача 7. Тази задача е нереална. Не е възможно да се изкачва връх със скорост 2 км/ч - подобна скорост е твърде висока. При това забележете, че върхът се изкачва цели 6 часа с такава висока скорост. Невъзможно е. Освен тази нереалност задачата не е зададена коректно от математическа гледна точка, защото не е казано, че на отиване и на връщане туристът изминава едно и също разстояние.

Задача 8. Също нереална задача. Кой е този булевард, който се почиства от снегорин за цели 5 часа!?

Задача 9. Ако аз трябва да решавам тази задача, бих отговорил, че данните в условието са недостатъчни за посочване на която и да е от графиките. Текстът “продължил да тича по маршрута си” не е уточнен – колко време тича след почивката, какво разстояние изминава и т.н.

Задача 10 и задача 11. Възможни са.

Задача 12. Тази задача е много трудна. Проверява дали ученикът знае признака за еднаквост на два триъгълника по три страни. Задачата не е подходяща за първи модул. Оценката от 3 точки е малка.

Задача 13. Също много трудна и трябва да се оценява с повече от 3 точки, защото има много стъпки в нея. Освен това се говори за страни “в триъгълника”, а в задача 11 се говори за страни “на триъгълника”. За едно и също нещо се използват два различни предлога. Това обърква ученика.

Задача 14. Тук не е указано в какво се измерва x.

Задача 15. Изисква се изразяване на отговор чрез параметър. Такова нещо не се учи в 7-и клас.

Задача 16. Данните в тази задача са в противоречие с данните от задача 14. Обектът е един и същ – посоченият чертежb

. От математическа гледна точка подобно нещо е допустимо, но за един седмокласник е объркващо.

Задача 17. Такава задача е давана и минали години. Опитът показва, че подобна задача не се разбира добре.

Задача 18. Тук B = 2.1,5 – 1,5.5 e наречено израз, а в задача 2 подобно нещо е наречено разлика. Това не обърква ли учениците? Със сигурност.

Задача 19. Нетипична задача и отново се иска изразяване на отговор чрез параметър.

Задача 20. Не знам защо обявиха официално по телевизията, че в тази задача няма грешки. Има грешка и тя е в броя на триъгълниците, който е 7, а не 8.

Ваня Кастрева
Ваня Кастрева
Шефката на столичния инспекторат Ваня Кастрева: Нека родителите се посъветват с колегите от училищата гнезда

- Какво съветвате седмокласниците и родителите им преди подаване на заявление за участие в състезанието за гимназия?

- Важно е да се прецени как се формира балът за съответните училища. За различните профили и за професиите той се формира по различен начин. Винаги участват оценките от изпитите по български език и математика. От удостоверението за завършен 7-и клас участват различни оценки.

Много трябва да се внимава при попълването, за да бъдат описани кодовете на съответните профили. Когато се подреждат училищата с паралелките, е важно винаги да се тръгва от най-желаните. Споделих с родители, че това е подреждане на мечтите.

- Какъв бал ще е необходим за най-желаните училища в София?

- Най-желаните ще са с най-високия бал, естествено. Очаквам да има лек спад на бала, но за най-желаните училища на София това няма да се случи.

- Ако имаш 2 четворки, струва ли си да пишеш на първо място Немската гимназия?

- Не е реалистично. Нека желанията да бъдат обмислени добре.

Най-рискови са оценките, които са в спектъра между отличен и много добър. Трябва да имат достатъчен брой желания, защото в противен случай, ако балът не достигне за нито едно от училищата, за които детето е кандидатствало, шансовете му за участие и на втория етап на класиране са минимални и ще остане извън класирането чак до 3-ия етап.

Видео

Коментари