Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Кораб-фантом само с двама украинци на борда пусна котва край Бургас

Танкер. СНИМКАТА Е ИЛЮСТРАТИВНА, ИЗТОЧНИК: PIXABAY
Танкер. СНИМКАТА Е ИЛЮСТРАТИВНА, ИЗТОЧНИК: PIXABAY

Малък танкер „изникна" от нищото, без валидни документи и само с двама души на борда пред крайбрежието в Бургас, пише Maritime.bg.

Случаят е с VIVA 962 (IMO: 8878764), който е построен през далечната 1993 г. за превоз на хранителни масла. 84-метровият VIVA 962, с дедуейт 2942 тона, застава на котва край нос Емине през миналата седмица. Това обаче се случва без никакво предварително уведомление.

При първоначалната радиокомуникация с оперативните органи, лице, представящо се за капитан, заявява, че VIVA 962 влиза за ремонт в Бургас. Последвалата бърза проверка обаче разкрива първото странно обстоятелство – в Бургас няма назначен корабен агент на VIVA 962, а заводът изобщо не е уведомен и не го очаква.

Следва спешна бордова проверка, организирана съвместно от инспектори на Морска администрация и Гранична полиция, която се провежда край Емине. Това, което институциите откриват на борда, е шокиращо – вместо обичайния екипаж, който би трябвало да експлоатира такъв плавателен съд, на борда има само двама души.

Мъжете се представят за капитан и механик – и двамата украински граждани. Те твърдят, че са извършили дълъг и рискован преход от района на руското пристанище Порт Кавказ. Остава загадка как двамата са успели да го осъществят, но с появата на VIVA 962 се повдигат много сериозни въпроси за безопасността.

Случаят придобива още по-странен обрат, когато започва детайлната документална проверка. Установено е, че последните валидни сертификати и документи на плавателния съд датират от 2024 г. – и всички са изтекли.

„Да, буквално е фантом, без нищо, което да го легитимира като плавателен съд в международното корабоплаване", заяви държавен служител, пожелал анонимност, и добави с доза уважение към двамата моряци: „Единствените валидни документи бяха задграничните паспорти на двамата украинци. Поне е сигурно, че са истински моряци, щом само двама души успяват да „докарат" кораба до Емине."

Установено е още, че VIVA 962 е и с ограничено количество гориво. Капитанът на пристанището е разпоредил незабавно насочване на кораба към рейда в Бургас. В момента съдът е арестуван, докато не бъдат изяснени всички обстоятелства.

За случая са сигнализирани Прокуратурата, Агенция Митници и Държавна агенция Национална сигурност (ДАНС). Предстои задълбочено разследване, което трябва да установи истинската цел на плаването, собствеността на кораба и защо е предприет този високорисков преход.

Става ясно, че през февруари 2019 г. съд в Севастопол предава на гражданина Владимир Щейнберг кораба. Той не е бил успешно реализиран на търг, след като е бил арестуван за неизплатени възнаграждения на екипажа. Тогава собственик е била компания, базирана в ОАЕ, а корабът е плавал под името ANATOLIY GAVRILOV. По този начин плавателният съд става собственост на Щейнберг в рамките на изпълнително производство.

Корабът се намира на кей номер 227, а по-късно, на 2 юли 2019 г., е преместен от новия си собственик на кей № 221 в Камишовата бухта на Пристанище Севастопол. Именно това се превръща в отправна точка на бъдеща съдебна сага, сочи анализ по публични съдебни документи в Руската федерация.

Междувременно администрацията на Пристанище Севастопол завежда иск срещу Щейнберг за неизплатени такси. Решението, с което мъжът е осъден да ги заплати, е потвърдено на апелативна и касационна инстанция, което слага точка на първата фаза от спора.

През същата година и само дни след като му е възложен, Щейнберг продава на панамската компания „Viva Shipping 962 Corp" кораба, а името му е променено на сегашното VIVA 962. В протоколи от сделката за първи път се споменава България. Новият собственик тогава е планирал корабът да премине ремонт в Бургас.

Действително тогава българска компания е получила запитване за извършването му.

На 4 август 2020 г. администрацията на пристанището уведомява представителя на новия собственик – капитанът, че кей №221 трябва да бъде освободен. Причината – липсата на техническа документация и изтекли разрешителни, поради което съоръжението е изведено от експлоатация.

С разпореждане на правителството на Севастопол от 22 септември 2022 г. кей № 221 е иззет от градска и предаден във федерална собственост. Месец по-късно, с разпореждане на Росимущество, съоръжението е предоставено за стопанисване на Федералното държавно предприятие „Научноизследователски и конструкторски институт за изпитателни машини, прибори и средства за измерване" – Симферопол (НИКИМП).

Когато институтът приема обекта, VIVA 962 все още е на кея. През ноември и януари 2022 – 2023 г. институтът изпраща на компанията-собственик няколко писма с покана или да освободи съоръжението, или да сключи договор за ползването му, за което следва да извършва плащания.

През 2023 г. институтът завежда иск в Арбитражния съд на град Севастопол. Искането е съдът да признае, че компанията „Viva Shipping 962 Corp" и капитан Щейнберг се обогатяват без основание, използвайки пристана, и да бъдат осъдени солидарно да заплатят 6 154 650 рубли, лихви за забава и да освободят съоръжението.

В отговор панамската компания подава насрещен иск, настоявайки институтът да бъде задължен да сключи договор за стоянка на кораба, тъй като, според нея, плавателният съд няма възможност да напусне страната – заради друго висящо производство, свързано с продажбата на кораба и митнически документи, или да се премести на друг пристан, докато кей 221 не бъде въведен официално в експлоатация.

През юни 2024 съд постановява, че ползването на кея от кораба е без правно основание, а фактът, че той дълго време е бил изведен от експлоатация, не отменя задължението на собственика на кораба да го освободи.

Панамската „Viva Shipping 962 Corp" обжалва решението, оспорвайки размера на задължението, което следва да заплати. С определение от 10 декември 2024 г. апелативният съд назначава оценъчна експертиза и спира производството. Експертното заключение е готово през юни 2025 г., а през юли производството е възобновено.

Междувременно „НИКИМП" подава заявление за процесуално правоприемане – в частта относно задължението за освобождаване на кея то иска да бъде заменено от „Росморпорт", нов стопанин на федералните пристанищни съоръжения. Съдът удовлетворява искането на 14 август 2025 г.

В същото заседание се разглежда и молбата на „Viva Shipping 962 Corp" за отмяна на обезпечителните мерки, но съдът отказва.

Апелативната инстанция изследва доводите на страните, включително експертизата и предходните решения, и приема, че основанията за използване на кея без договор не са доказани. В резултат решението на първата инстанция е оставено в сила, с минимални корекции по изчисленията на лихвите, които панамската компания дължи.

Според съдебните документи от 2019 г. до 2025 г. VIVA 962 не напуска пристан в Севастопол, въпреки многократните разпореждания и съдебни решения. Maritime.bg не са открили публични съдебни документи, свързани с прехода на кораба от Севастопол до Порт Кавказ и после Новоросийск.

Към момента остава неясно как, въпреки всички действащи съдебни и обезпечителни мерки, двама души са успели да изведат 84-метровия плавателен съд от руски води и по време на военни действия.

Видео

Коментари