Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

На борда на самолет Ту-154 загиват 92-ма военнослужещи, журналисти, както и музикантите от академичния ансамбъл към Руската армия "Александров”, които летят за новогодишен концерт на авиоотряда на Военните космически сили на Русия в авиобазата "Хмеймим” в Сирия.
"Трябваше както и предишния път да летя с военния ансамбъл "Александров" - заяви народният артист на Русия Йосиф Кобзон, съкрушен от катастрофата на самолета, с който загинаха хористите на ансамбъл "Александров". - Това е
огромна трагедия
за културата,
за армейската аудитория. Те летяха на бойна задача" - казва известният певец пред ТАСС и допълва, че първият му концерт пред авиотряда на Военните космически сили е бил в Афганистан през април 1980 г.
През февруари 2016 г. Йосиф Кобзон пее в същата военна база в Сирия “Хмеймим”, докато над него се чува грохотът на два прелитащи изтребителя. Една от песните му е за Юрий Гагарин, а в залата сред военните стои първата жена-космонавт Валентина Терешкова. “Концерт на Кобзон

с изтребители"
– така озаглавява статията си репортерът от в. “Комсомолска правда” Александър Гамов, който след четиричасовия концерт в Сирия през февруари прави интервю с генерал-лейтенант Валерий Халилов, главен военен диригент и художествен ръководител на ансамбъл "Александров”.
Народният артист е сред загиналите в самолетната катастрофа с Ту-154 в Черно море, а на 26 декември на негово име бе кръстено Московското Военно-музикално училище. Военните от авиотряда на руските военни космически сили в Сирия пазят дисковете с неговите маршове, които им е подарил след концерта през февруари, и общата им снимка.
Колеги и журналисти, които познават Валерий Халилов, го описват като необикновен човек. Роден през 1952 г. в семейството на военен диригент, той
започва да се занимава
с музика четиригодишен Завършва Московското военно-музикално училище и Военно-диригентския факултет при Московската държавна консерватория. Халилов е дълбоко вярващ.
В интервюто си от февруари пред в. "Комсомолска правда" той разказва: “Кръстиха ме на четири години. Израснах на село, което се намира под Киржач. Баба ми беше вярваща, дълбоко, искрено. Често ми казваше:
“Не ние даваме,
не ние вземаме”
Затова православието и църковният живот за мен са нещо дълбоко вътрешно, неизменно и правилно. Църквата е част от нашата руска духовна култура и не разбирам как може да не бъде обичана."
Смъртта на лекаря-филантроп Елизавета Глинка (доктор Лиза), загинала в падналия в Черно море самолет Ту-154 на 25 декември, е проверявана дълго: тя е в списъка на пътниците, но първоначално медии твърдят, че
не е могла да мине през контрола преди полета


“До последно се надявахме на чудо” – казва председателят на Съвета по правата на човека Михаил Федотов, който потвърждава, че тя все пак е била на борда и е носила медикаменти за университетската болница “Тишрин” в Латакия.
Последните мисли на доктор Лиза, изпълнителен директор на Международната обществена организация "Справедлива помощ", са запаметени във фейсбук. На 21 декември тя споменава починалата през 2010 г. Вера Милионшчикова, главен лекар на първия московски хоспис. "Ще се видим, Вера!" - пише Глинка. И допълва:
“Никога не знаем дали
ще се върнем живи
И аз знам за какво говоря.”
“Беше забележителен човек, направи много добро. Нека бъдем като добрите хора” - казва Владимир Лукин. “Беше свята, за всичко намираше сила. Беше готова винаги да помага…” – спомня си правозащитничката Людмила Алексеева.
На борда намират смъртта си и двама влюбени артисти, чиято история потресе Русия. 22-годишната Ралина Г. мечтаела да работи във военния ансамбъл. Тя е танцьорка, а възлюбеният й пее в хора. Живеят заедно в Москва.
“Преди година той й направи предложение да се оженят, но…” – казва малката й сестра през сълзи пред руската телевизия ren.tv. За последен път Ралина се свързва по джиесема с роднините си преди излитането на самолета и им казва: “Трябваше да излетим в 12.” Половин час по-късно съобщава, че все още не са излетели.
“Попитах: “Защо?" – разказва сестра й.
Каза ми: “Неясно защо”
"Може да не излетите?" — пише и сестра й.
"Ще излетим" — отговаря тя.
След десет минути Ралина Г. съобщава, че вече излитат и обещава да се свърже с роднините си, щом се приземят. Малко след това идва трагичната вест. “В началото не повярвахме. Леля се обади по телефона и ни попита дали сме гледали новините. Включихме телевизора и казаха, че в катастрофиралия самолет са били артистите от "Александров". Беше добра, весела, щастлива, радваше се на всичко. Беше най-веселият човек” – плаче сестра й.

Все още няма яснота за причините, довели до катастрофата с руския военен самолет, паднал с 92-ма души на борда в Черно море, но няколко различни версии за случилото се вече се смениха след фаталния полет.
Засега след публикуван запис, за който се твърди че е от последните мигове в пилотската кабина преди изчезването на машината от радарите, водеща става версията за техническа неизправност.
На него се чува тревожен глас, който, преди да настъпи зловеща тишина, успява да извика: "Вдигни задкрилките! Вдигни задкрилките, по дяволите!" В разговора публикуван от Лайф.ру, накрая се дочува и вик: "Командире, падаме!"
Въз основа на това се предполага, че задкрилките на Ту-154 са функционирали несъгласувано и това е причинило
загуба на подемна сила и недостатъчна скорост
за набиране на височина.
"Комерсант" цитира източник, близък до разследването, който представя данни от намерен бордови самописец. Според тях задкрилките на Ту-154 са останали неприбрани, създавайки пикиращ момент, който пилотите не са могли да компенсират и може би дори са влошили положението - превърнали са аварийната ситуация в критична. Така самолетът е изгубил скорост и вместо да набере височина, е рухнал в морето.
Още няма официално потвърждение или опровержение на тази хипотеза, към която можем да причислим и съмненията на някои експерти за чуждо тяло в двигателя на Ту-154. В началото на издирвателната операция на предполагаемото място на удара бе открито голямо количество птичи пера, плаващи на водната повърхност. Пилотите на спасителните хеликоптери също са се оплаквали от множество пернати във въздуха.
Версията за инцидент,
свързан с птици,
ще бъде окончателно потвърдена или отхвърлена, когато експертите изследват двигателите на машината, по чиито перки може да са останали биологични следи.
Според първите анализи на черната кутия на самолета пък изглеждаше, че става дума за пилотска грешка. Специалисти на министерството на отбраната на Русия са извършили предварителен анализ на записите на едната от черните кутии на падналия в неделя в Черно море самолет, предаде Интерфакс, цитирана от БТА.
Осведомен източник каза за агенцията, че се потвърждава версията за грешка при пилотирането, която се очертава като основна.
Все пак Интерфакс подчерта, че източникът не е посочил никакви подробности, свързани с разшифроването на записите, и че агенцията няма официално потвърждения на тази информация.
По-рано друг източник на агенцията каза, че самолетът е паднал поради недостатъчна за излитане подемна сила на крилото. Достоверността на тази информация не може да бъде проверена, отбелязва Асошиейтед прес, но добавя, че се смята, че порталът има добри връзки в службите за сигурност.
Вероятно заради липсата на окончателни изводи за зловещото събитие от официалните руски източници в световните медии се появиха и някои
конспиративни теории и
откровени спекулации,
свързани с нещастния инцидент.
Според една от тях 23 минути преди инцидента с руската машина американски самолет, пътуващ от базата в Инджирлик, е бил пренасочен от обичайния си маршрут над Черно море към военна база в Румъния.
Това е станало, след като е било засечено учестено шифровано радиопредаване на данни от електронното разузнаване в Крим.
Предполага се, че то идва от Одеса, където има електронна технология, базирана на американски военни стандарти MIL-STD-188. Смята се, че тези сигнали идват от място, където преди руското външно разузнаване е следяло американски пост за подслушване.
Това означава, че самолетът може да е бил свален с помощта на сателит или някой да е навлязъл във въздушното пространство на Русия. Проблемът е, че макар и препечатана от много други сайтове, вероятно първоначално тази информация е публикувана от WhatDoesItMean.com - интернет страница, която често публикува
дезинформация с
антиамериканска и
антивоенна насоченост
А като автор е посочен Sorcha Faal - псевдоним на неизвестен човек, под чието перо често излизат най-невероятни конспирации, добре смесени с действителни събития.
Друга възможна причина, която се споделя и официално, е, че самолетът е бил пренатоварен. Руските медии обаче не пишат, че освен хористите на борда е имало и служители, които са отивали в Сирия да поставят съоръжения за петролопровод към Европа. Ако това е вярно, има основание да се вярва и във версията за терористичен акт, тъй като една от причините за войната в Сирия са именно залежите на нефт и газ и това кой ще контролира енергийните ресурси по пътя им към Европа.
В тази връзка не е за пренебрегване и фактът, че по изявления на руски военни експерти в първите часове след катастрофата
самолетът се е разбил на
много части, а това говори за взрив във въздуха.