Юн Юх-Джунг - южнокорейската Мерил Стрийп, която взе оскара на Мария
73-годишната актриса изгрява в родното си кино с роли на фатални жени
“Както знаете, аз съм от Корея. Всъщност името ми е Юн Юх-Джунг. Повечето европейци ме наричат Юн Джунг, а някои от тях Юн Юх. Но тази вечер всички сте простени. Тази вечер съм тук. Просто съм по-голяма късметлийка от вас.”
С тези думи се обърна към своите конкурентки в категорията за най-добра поддържаща женска роля победителката, която грабна статуетката “Оскар” на 93-тите награди на академията. 73-годишната Юн Юх-Джунг бе удостоена с приза, който за една бройка можеше да отиде при Мария Бакалова, като много кинокритици предвещаваха именно триумфа на българката. Само че историческият успех се изплъзна на талантливата ни актриса, за да бъде записано в историята името на Юн Юх-Джунг - първата корейка и втората азиатка, спечелила “Оскар”.
“Тази вечер съм тук, просто имам малко повече късмет, мисля. И също може би това е американското гостоприемство за корейския актьор? Не съм сигурна.
Всички номинирани бяхме победителите в различни филми. Изиграхме различни роли - така че не можем да се състезаваме (един с друг). Не вярвам в конкуренцията. Как бих могла да спечеля пред Глен Клоуз?”
Победата на Джунг се оказа поредна загуба от каръшката серия за Клоуз, която за последните четири десетилетия има осем номинации и осем пъти остава без награда. Тя имаше големи шансове в съревнованията през годините за ролите си в “Съпругата”, “Албърт Нобс”, “Фатално привличане”, “Опасни връзки”, “Светът според Гарп”, “Голямото замръзване” и “Талантът”, но не получи признание от академията.
Тази година Юн Юх-Джунг бе избрана за ролята си в “Минари” пред Мария Бакалова за “Борат”, Глен Клоуз за “Хълмиста елегия”, Оливия Колман за “Бащата” и Аманда Сейфрид за “Манк”. Докато 73-годишната актриса държеше своята благодарствена реч и се обръщаше към четирите жени, Сейфрид извика от публиката: “Обичам я”.
Юн Юх-Джунг не пропусна да благодари и да се пошегува с водещия Брад Пит, чиято компания “План Б” продуцира филма “Минари”.
“Г-н Пит, най-накрая. Радвам се да се запознаем. Къде бяхте, докато снимахме?”
Лентата по сценарий и режисура на Лий Исак Чунг е негова полубиографична история и разказва за едно корейско-американско семейство, което се премества в малка ферма в Арканзас в преследване на личната си американска мечта.
Семейният дом се променя изцяло с пристигането на тяхната неповторима, хитра, мрачна, но и любяща баба Соня. Именно в нейната роля влиза Юх-Джунг. Нейната героиня псува, гледа кеч, пие енергийни напитки и учи внуците си на хазарт. Филмът предлага интимен портрет на едно семейство и асимилацията през 80-те години на миналия век в Америка.
“Това е резултатът - каза Юн, вдигайки златната си статуетка. - Защото мама работи толкова много.”
В заключение тя благодари на своите синове, които са отговорни за нейната активност в професията.
Филмовата и телевизионна кариера на актрисата обхваща повече от 40 години и неслучайно провокира някои да я нарекат “Мерил Стрийп от Южна Корея”. Макар и поласкана, Юн Юх-Джунг отхвърли тези сравнения.
Актрисата израства в Сеул. Много рано губи баща си. Прекъсва образованието си още като първокурсничка в университета в Ханянг, където следва специалност “Корейски език и литература”, като започва работа в телевизионната драма “Мистър Гонг”.
В киното стартира с роли на изкусителки и фатални жени. Звездата й изгрява в Южна Корея и печели няколко награди за изпълнението си в “Огнена жена” (1971) на Ким Кинг. След това играе в историческата драма за Джанг Хуей-бин - известната скандална кралска наложница.
Тя не се затруднява да играе рисковани и провокативни героини, които изследват гротеската в женската психика, в колаборации с Ким Кинг, смятан за първия корейски експериментален режисьор.
В най-големия си възход Юн Юх-Джунг се "пенсионира" за десет години, след като се омъжва за певеца Джо Йънг Нам през 1974 г., след което двамата емигрират в САЩ. През 1984 г. тя се завръща в Корея и трайно подновява актьорската си кариера. Бракът й с Джо е финализиран през 1987 година.
“Разведохме се, защото изневерих - призна в скорошно интервю бившият съпруг на актрисата - Не разбирам защо го направих, когато ние имахме деца заедно. Бях глупав. Съжалявам наистина.”
Джо Йънг Нам определи напускането на Джунг и синовете им като своята най-голяма грешка.
След цяло десетилетия пауза е необичаен подвиг за корейска актриса на средна възраст да се завърне и да продължи оттам, откъдето е спряла. В родината си се снима в десетки заглавия, които се радват на голяма популярност. През 2013 г. дори влиза в риалити шоу, снимано в Хърватия, което я прави звезда за всички поколения в Южна Корея.
Ето че и през особената година на ограничения заради пандемията Юн Юх-Джунг получи най-престижната статуетка в киното и световна слава. Истинска късметлийка.
Най-четени
-
Секретно Строят ЦУМ върху римски дворец. Трудоваци откриват делва със 100 кг златни монети
Парите не стигат и затова покриват набързо руините на антична Сердика Архитектът на импозантната сграда заровил останки от сина си в основите й През 1949 г
-
Галерия Най-фрапантните соцмонтажи изкарват властта винаги усмихната
Соцлидерите трябва във всеки момент да бъдат красиви, приветливи и усмихнати. Това е партийната повеля, така работи и печатът от 1944 до 1989 г. За целта армия от фотографи и монтажисти са задължени
-
Интересуват се кой колко месеца ще остане на власт - 6 месеца сме радостни, че взимаме каквото можем
Актрисата Александра Сърчаджиева похвали директора на Сатиричния театър Калин Сърменов за наградата му "Достоен българин", връчена от "24 часа" на специална церемония в НДК вчера
-
Галерия Фалшификации при смяна на парите
През 1925 г. е разкрита финансова афера с огромно количество неистински банкноти от 5000 лв., която заплашва да срине държавата В навечерието на приемането на еврото хора
-
Войнстващото незнание е другото лице на цинизма
Войнстващото незнание е другото лице на цинизма. Дълбоката убеденост, че сме сигурни в нещо, защото не ни пука за всичко, което не знаем, е основание да заемаме позиции