Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

9 проекта, които дават надежда, че скоро можем да дишаме чист въздух

ЕС финансира eвроконсорциума с BG учени за разработване на чисти двигатели и е-горива

Три стартъпа предлагат батерии за електроавтомобили
без вредния за природата литий

Независимо дали има локдауни или не, световната икономика компенсира загубите и се готви за нов скок, което означава още повече емисии и още по-мръсен въздух. Този път обаче има светлина в тунела и това са девет проекта с най-голям шанс да изчистят планетата.

Първият е на учени в университетите в Льовен и Антверпен. Те разработват устройство, което се поставя в двигателите и в момента на емитирането на замърсяващите газове те се улавят

и се трансформират в чисто водородно гориво. Изследователите смятат, че тези токсични изпарения могат да станат бъдещото ни гориво само след 2-3 години. Самото устройство съдържа тънка мембрана. От едната й страна въздухът се пречиства, а от другата се събира водороден газ, в резултат на разграждането

на замърсителите.

Вторият интересен проект е инсталирането на гигантски прахосмукачки върху сградите, създадени от холандските изобретатели от Envinity Group. На практика те изсмукват фините и ултрафините частици, класифицирани като канцерогени от Световната здравна организация. Според иноваторите технологията елиминира 100% от фините частици и 95% от ултрафините частици в радиус 300 метра.

Друг подход избраха в китайския град Сиан. Там създадоха най-голямата конструкция в света - около 100-метрова кула, която пречиства въздуха на площ от 10 кв. километра. Съоръжението действа от 2018 г. и ако експериментът потвърди прогнозите и първоначалните резултати, иновацията ще бъде въведена и

в други

китайски градове

Друг проект, който дава надежда, е европейският СоЕС, част от който е и българският Център за суперкомпютърни приложения. Учените заедно с партньорите си от още 10 водещи суперкомпютърни и университетски центъра разработват ново поколение двигатели за автомобили и самолети, които не замърсяват околната среда. Но освен това учените търсят начини да създадат чисти горива и централи с нулеви емисии.

Проектът Сеnter of Excellence in Combustion (CoEC) е финансиран от ЕС, за да предложи работещи решения за постигане на нулеви въглеродни емисии и неутрална европейска икономика по отношение на климата.

11-те научни центъра до септември 2023 г., с помощта на модерни технологии за моделиране и симулации ще проучат процеса на изгаряне на горива, ще разработят нови горивни технологии и варианти за трансформиране на европейския енергиен и транспортен сектор. Сред задачите, които си поставят, е и създаването на усъвършенстван симулационен софтуер за изследване изгарянето на водорода, съобщиха от суперкомпютърния ни център.

Този път нашите учени и партньорите им твърдо са решили да направят фундаментално проучване на водорода. Това е от изключителна важност, защото Европа разчита на него в бъдеще да измести въглищата, нефта и природния газ.

Друг фокус на проекта е

генерирането на зелен водород

от възобновяеми енергийни източници или чрез Power-to-X (P2X) технологии. Те ще са свързани със свръхгъвкави и чисти електроцентрали, които да компенсират колебанията в производството от възобновяеми енергийни източници.

Учените ще изследват и налягането в двигателите, като отчетат дизайна с всички

инжектори

и подсистеми, с цялата мултифизика, която се случва в него. Процесите, които протичат вътре, са толкова многообразни и сложни, че изискват огромна изчислителна мощ.

„Това, което се опитваме да направим, е да използваме компютри с големи размери, за да разберем по-добре надеждността и способността на симулациите на горене в реална среда“, казва координаторът на проекта Даниел Мира.

Прогнозите са, че учените ще предложат решения, които ще засегнат всички типове двигатели - от тези в авиацията и селското стопанство, до тези в автомобилите, автобусите и др. Неслучайно партньори в проекта са някои от най-големите концерни в света като британския "Ролс Ройс".

Друга цел на проекта е да проучи жизнеспособността на алтернативни видове горива, които са по-чисти и по-ефективни

заместители

на сегашните.

Паралелно с прехода към е-горива, в света тече надпревара и кой пръв ще разработи щадяща околната среда батерия за електрическите автомобили. Разбира се, тук има две ограничения - липсата на достатъчно атомни централи, за да има ток за тези коли, и адекватни технологии, които да заместят ядрените. И ако този въпрос все още не е решен, на дневен ред вече са ограниченията на

сегашните

литиеви батерии

Те освен че са с крайно ограничен капацитет, нанасят почти същите щети върху околната среда, както дизелът и бензинът. В това отношение има няколко идеи, които дават надежда.

Първият проект е на компанията Graphenano, която разработи графенови батерии, осигуряващи 900 км пробег с едно зареждане. Те имат още едно предимство - зареждат се за няколко минути в сравнение със сегашното, което продължава часове.

Друга компания - NAWA Technologies - вече е патентовала ултрабърз електрод с въглеродна нанотръба. Създателите й твърдят, че с едно

зареждане

от 5 минути

ще се изминават 1000 км. От фирмата уверяват, че разработката им ще е на пазара през 2023 г.

От IBM Research също съобщиха, че са открили нова химия на батериите, която не съдържа тежки метали като никел и кобалт и превъзхожда литиево-йонните. Според компанията тази химия никога преди не е била използвана в комбинация в батерия, а материалите могат да бъдат извлечени от морската вода. Според IBM батерията е по-ефективна, с

по-висока мощност

от досегашните, зарежда се по-бързо и ще е много по-евтина заради неограничения ресурс в океаните. Компанията вече работи по този проект заедно с концерна "Мерцедес-Бенц".

Преди обаче всички тези идеи да влязат в масова употреба, Германия обяви, че ще предприеме нещо далеч по-просто. Подходът е нестандартен, но ще даде незабавен резултат. Идеята е общественият транспорт да стане безплатен, което би трябвало да мотивира все повече граждани да оставят автомобилите. Проучванията до момента сочат, че две трети от населението в страната подкрепя инициативата.