Астробиолозите ще решат кои биоподписи за живота преди 3,5 млрд. години да бъдат доставени на Земята

Може би няма да видим таралеж, който се взира ококорен в камерата на марсохода Perseverance, както се шегуваше Карл Сейгън, но изглежда умната машина е на път да открие биоподписи и фосилизирани бактерии. Тя взе проби от кратера Jezero (Езеро) с диаметър 49 км, за който учените отдавна предполагат, че е бил делта на огромна река. Jezero е обект на интерес на всички роувъри, орбитъри и лендери, които досега изследваха Червената планета.

Благодарение на тези проучвания учените днес знаят, че в миналото атмосферата на Марс е била по-плътна, климатът по-топъл и приятен и по повърхността на планетата е имало реки и езера. Експертите на НАСА изчисляват, че някъде преди около 3,5 млрд. години кратерът е бил езеро, за което свидетелстват натрупаните

утайки и глини в делтата.

На теория там би трябвало да има биоподписи и затова Perseverance се насочи именно към това най-интересно за учените място.

Учените от Земята следят "находките", които Perseverance открива.

„Очакваме, че най-добрите места за търсене ще са на дъното на езерото или в утайките по бреговата ивица - казва Кен Уилфорд, заместник по научната част на проекта за мисията на Perseverance. - Те биха могли да бъдат покрити с

карбонатни минерали,

доказано добри в съхранението на фосилизирани следи от живот на Земята.

Но докато търсим доказателства за древни микроби в древен извънземен свят, е важно да запазим умовете си отворени."

Със сложен инструментариум Perseverance сканира повърхността на Марс, за да открие най-перспективните райони за изследвания.

Как учените ще преценят какви проби да доставят до Земята, четете в новия брой на списание "Космос".