Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Тайните в легендарния кадилак на Ал Капоне

Мощната лимузина вдигала рекордните 177 км в час, била боядисана като полицейска кола и имала сирена

Процепите в страничните прозорци се отваряли специално за картечниците “Томпсън”

При преследване от пода потичало масло и падали шипове, които да нарежат гумите на противника

Един търг разкри изумителните тайни на прочутия кадилак серия 341, в който се е возил легендарният гангстер Ал Капоне. Неотдавна емблематичното возило бе предложено за продажба срещу начална цена 1 млн. долара, а специалисти разкриха неподозираните екстри, с които е разполагало то.

Историята на тази кола е наистина впечатляваща. Въпреки въоръжената охрана, която е неотлъчно до криминалния бос, той е мишена на няколко атентата и на опити за покушения, поръчани от конкурентите му. За тяхно нещастие те се провалят, а той се измъква почти невредим. При една от последните атаки, в които Ал и хората му попадат в засада от 10 автомобила, мафиотът осъзнава, че се нуждае от много по-добра защита. Той вече е натрупал солиден опит в битките, след като няколко пъти е обсипван с куршуми, и съвсем логично стига до идеята, че му е необходим брониран автомобил. По онова време те все още са истинска рядкост дори за държавни глави.

Само благодарение на настойчивостта на мафиота през 1928 г. той става горд собственик на един от първите кадилаци V8 с изключително сериозна сигурност.

Според специалисти външно колата по нищо не издавала удобствата, с които разполага - тежка броня, монтирана във вратите, както и 25-милиметрово бронезащитно стъкло. Изследователите казват, че само то и покритието тежат около около 1360 кг, което увеличава с една трета теглото на самия кадилак.

Казват още и че тази кола, в която Капоне сключвал някои от най-важните си сделки, вдигала невероятните за онова време 177 км/ч и бил сред най-бързите седани в света.

Като всеки гангстер, за когото сигурността е на първо място, Белязания поръчва много допълнителни екстри. Разбира се, те не са луксове, за да се чувства той по-комфортно, а за да могат хората му бързо да реагират при въоръжена атака. Капоне иска кадилакът му да бъде със странични прозорци, които при завъртането да създават 50-милиметров процеп в основата. Малкото разстояние било предназначено за цевта на картечница "Томпсън". Същата функция имало и задното стъкло, за да може охранителите му да стрелят по преследващите го автомобили. Гангстерът изрично поръчал вратите да бъдат боядисани в зелено. Причината е, че точно така изглеждали и чикагските полицейски коли тогава. Целта на Белязания била неговият автомобил да се слива с тези на ченгетата. За да подсили ефекта, той наредил във возилото да бъде монтирана и полицейска сирена, както и характерните мигащи светлини.

Изобретателният Капоне имал още няколко желания. Той купил полицейско радио, настроено на честотите на службите, което скрил в жабката. Именно от колата си гангстерът следял движението на органите на реда и правел всичко възможно, за да избягва сблъсъците с тях, докато пласира стоката си.

В продължение на две години този изключителен за времето си автомобил спасява няколко пъти Ал от вбесената конкуренция и преследванията на ченгетата. Бизнесът просперира, богатството му расте и през 1930 г. той купува втори кадилак, този път Series 452. Той е с още по-мощен 7,4-литров V16 двигател.

Освен екстрите на предишното возило това разполагало и с нови. В пода му имало специални прорези. В случай на опасност през тях изтичало масло и елементи, които да нарежат гумите на преследвачите.

Според архивите Капоне плаща за автомобила внушителните за онова време 30 000 долара, които днес са приблизително 500 хиляди долара. С него гангстерът не се свени да наруши и закона, според който с бронирани коли могат да се возят само президентът, министрите, военните и държавните лидери, които са на посещение в САЩ.

Тогава те се произвеждат само от Mercedes-Benz, Rolls-Royce и Peugeot, но им е забранено да ги продават на цивилни.

Затова изследователите са убедени, че кадилакът на Ал е първата бронирана кола в света, която попада у човек, който не е политик.

Каква е съдбата на легендарните коли?

Двете са запазени и до днес. Първият кадилак, който е и любимият на Капоне, попада в чикагска автокъща, когато мафиотът е изпратен в затвора през 1931 г.

По-късно автомобилът е качен на ферибот за Лондон, но след 40 години се връща обратно в Америка, където ще стане част от биографичен филм за Капоне.

След това интересът към колата вече е такъв, че се стига до търга в началото на тази година.

Вторият кадилак е конфискуван от ФБР, когато гангстерът е зад решетките и изтърпява присъдата си. След това возилото няколко пъти е препродавано, а през 2009 г. се появява за последно на публичната сцена. Показано е на търг, на който е продадено срещу 309 хил. долара.

Смята се, че това е добра инвестиция, защото на всеки няколко години цената на всичко, притежавано от мафиота, расте. Причината е, че все повече хора биха дали милиони, за да разполагат с любимите играчки на най-известния американски гангстер.

Сред вещите му, купени за високи суми, са и неговият джобен часовник с украса от диаманти. На търг той бе продаден срещу 84 375 долара. Музикална творба на Капоне, писана в затвора "Алкатрас", е изтъргувана за 18 750 долара.

"Музикалният артефакт хвърля светлина какъв всъщност е бил въпросният човек - коментира тогава вицепрезидентът на RR Auction Боби Ливингстън. - Облагородява го и показва, че той е имал въображение и се е отличавал с креативност. Тези хора са талантливи, но за съжаление, използват таланта си за осъществяване на престъпните си намерения."

През февруари 2014 г. бе обявена за продан и резиденцията му в Маями. Бижуто е стилно, украсено със златни орнаменти. Интересът, разбира се, е огромен. Прочутата хасиенда на Палм Айланд е строена през 1922 г., а Ал я купува шест години по-късно за 40 000 долара. Площта й е 930 квадратни метра, разполага със 7 стаи и 7 спални, огромен басейн, къща за гости, собствен кей, както и огромна бетонна стена, която напомня крепост и служи като защитен вал. Над нея дори има кула, в която някога е стояла денонощната въоръжена охрана. Именно това е и мястото, на което Ал Капоне умира през 1947 г. малко след завръщането си от "Алкатрас". 

Друга ценна вещ на чикагския гангстер е неговият револвер Colt 38, произведен през май 1929 г. Той е в джоба му няколко месеца след като нарежда убийството на седем свои врагове, останало в историята като Клането на Свети Валентин. Според слухове през 2011 г. оръжието е продадено срещу 70 хил. паунда от частен колекционер заедно с писмо, подписано от снахата на Ал Капоне, с което потвърждава автентичността му.