Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

"България" виси за еврошампионата през 2012 г. ПАК ИТАЛИАНЕЦ: Лука Росети стана 18-ия пилот на трикольорите, който записа името си като победител в българското рали.

Рали "България" е сериозно заплашено да изпадне от листата на европейския шампионат догодина. Причината е в изискванията на ФИА десетте състезания от първенството да бъдат с най-голям брой спечелени точки.

Те се начисляват от 10 критерия, които включват общата организация, сигурността на състезанието, инфраструктурата, официалните лица, които присъстват, интереса на медиите, техническото обезпечаване, пътищата и

ориентировъчния брой

зрителите. Върху тези основни точки наблюдателите на световната федерация правят оценката си.

Решение на Световния съвет на ФИА отпреди месец обаче прибавя към критериите и броя на стартиралите национални и чужди екипажи. За следващия еврошампионат едно рали ще отпадне и ще бъде заместено от състезанието-отличник измежду тези, които са с коефициент 10.

Във ФИА само броят участниците и

изобщо не се вълнуват

дали те са малко, но от високо качество. Сравнението на състезанията до момента изобщо не е в полза на "Българи". Италианският кръг стартира със 107 екипажа, от тях чужденците са 17. В Хърватска са 64 (13), Турция - 55 (6) и Белгия - 105 (7).

Миналата седмица Боровец събра едва 28 автомобила, което е абсолютният антирекорд на стартирали в цялата 42-годишна история на ралито. За момента този най-къс стартов лист от пет кръга най-вероятно няма да бъде "подобрен".

.................................

ПЪРВИЯТ ФАУЛ Е ПРЕДИ 32 СЕЗОНА

Само един път през всичките години до момента българското рали е изпадало от топ листата на еврошампионата. Това става през 1979 г., когато носещото тогава име "Златни пясъци" рали е свалено в по-ниската категория.
Два сезона по-късно обаче домакините така организират надпреварата, че на следващия сезон ФИА я приема като най-доброто рали. Така в продължение на 36 години "България" е определяно като еталон за европейския шампионат.

.....................................

Това означава, че от зрители и участници Боровец ще загуби много точки. Така че личният авторитет на президентана БФАС Георги Янакиев вероятно пак ще трябва да бъде вкаран в употреба, за да се запази мястото на България в най-големия регионален шампионат.

Не само кризата

От 1983 г. насам нашият кръг от първенството винаги е бил с най-високите оценки от ФИА. Но това ставаше и благодарение на уникалните връзки на Янакиев. За 30 години състезанието помни стартове, на фона на които последното рали е само беден комшия.

И проблемът не е единствено в кризата, с плашилото на която се оправдават всички недостатъци. Рутината и аматьорския мениджмънт за старта в Боровец са по-страшни от лошия финансов климат.

Точно на другия полюс на тридневната гонка в Рила бе интересът на медиите. За първи път в 83-ма журналисти отразяваха надпреварата.

"По трима новинари на всеки автомобил в колоната? Това и в Шотландия не може да се случи!", коментира д-р Христо Тодоров, който отразява ралито за британско електронно издание. Отделно "България" премина през драматичен развой, в който най-бързият от пилотите - Димитър Илиев ("Шкода Фабия S2000"), завърши пети, независимо че победи всички участници в седем от десетте етапа.

Напрежението стигна върха

два часа преди финала, в който водилият от старта до 44-ия километър преди Петър Гьошев ("Пежо 207 S2000") загуби с 3,2 сек. от европейския шампион Лука Росети (Ит, "ФИАТ Гранде Пунто S2000").

"Не ми стига опита с този автомобил - категоричен е пилотът. - Това е, което не ми стигна, за да запиша четвъртата българска победа в най-престижното ни рали." Гьошев е зад волана на перфектния автомобил на "Престиж Рали Тим" само от четири състезания, Росети има две европейски титли и над 4000 състезателни километри със своя ФИАТ.