Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Кадрите показват как Иван Добчев първоначално обяснява на актьорите седнал, докато пуши цигари. След това става и отива до Жана Рашева, където започва да спори с нея, като й показва какво точно иска и как да го направи. 
СНИМКИ: ИВАН ГРИГОРОВ
Кадрите показват как Иван Добчев първоначално обяснява на актьорите седнал, докато пуши цигари. След това става и отива до Жана Рашева, където започва да спори с нея, като й показва какво точно иска и как да го направи. СНИМКИ: ИВАН ГРИГОРОВ

Режисьорът крещял на Жана Рашева, че не се справя, през сълзи тя повтаря дубъла до безкрай

Фотографът Иван Григоров заснема конфузната сцена на репетиция

В социалните мрежи бивша негова студентка споделя, че “този клет старец” хвърлял пепелници по тях, викал и ги обиждал

Иван Григоров е фотограф от 1977 г. Работил е 18 г. във вестник “Поглед”. После е снимал за вестниците “Стандарт”, “Кеш”, “Капитал”, “Дневник”, както и за няколко сайта. Докато е бил във вестник "Капитал", е изпратен да снима репетиция на спектакъла на Иван Добчев, където става свидетел как режисьорът се държи грубо със своя млада студентка. Четете долу разказа му за събитията от първо лице.

Фотографът Иван Григоров
Фотографът Иван Григоров

Изказванията на режисьора Иван Добчев за ученичката му Мария Бакалова така изостриха напрежението в артгилдията, че предизвикаха истинско цунами в социалните мрежи. Стотици защитаваха младата актриса, но немалко бяха и феновете на театрала.

За него всички са категорични, че е перфекционист. И то на всяка цена. Това го доказва репетиция на един от спектаклите на Театрална работилница “Сфумато” през 2001 г. Заснета е от известния фотограф Иван Григоров, който предостави снимките си на "168 часа". Пред вестника той разказа за конфузна ситуация, в която Добчев и младата тогава актриса Жана Рашева са имали

сериозни творчески сблъсъци

На сцената е бил и известният актьор Владимир Пенев, който наблюдавал мълчаливо отстрани конфликта.

Ето какво разказва за случая Иван Григоров: “Беше септември, а аз бях единственият допуснат да заснема репетицията на спектакъла Nomina Trivilia - обяснява той. - Тогава “Сфумато” точно се беше преместил в бившата подуянска баня. Това трябваше да бъде новото им работно място, но предстоеше ремонт. Вътре беше студено, с оголени до тухла стени. Мисля, че имаше и някакви скандали за собствеността на сградата. Първоначално Иван Добчев беше много внимателен, а актьорите бяха Владо Пенев и Жана Рашева. След като започна репетицията обаче, той коренно се промени. Крещеше непрекъснато на младото момиче. Тя беше права и репетираше, а Владо Пенев седеше на една тоалетна чиния. Добчев не одобряваше това, което прави, и я караше да го повтаря. Тя се разстрои, започна да плаче, но през сълзи продължаваше да изпълнява. На снимките това личи, защото тя е със зачервени очи. Обаче все не й се получаваше, а Добчев не спираше да я мъчи.

Владо Пенев пък си мълчеше

Беше се свил на тоалетната чиния и дума не каза. Аз се почувствах доста неудобно, направих няколко кадъра и си тръгнах.”

Кадрите показват как Иван Добчев първоначално обяснява на актьорите седнал, докато пуши цигари. След това става и отива до Жана Рашева, където започва да спори с нея, като й показва какво точно иска и как да го направи. 
СНИМКИ: ИВАН ГРИГОРОВ
Кадрите показват как Иван Добчев първоначално обяснява на актьорите седнал, докато пуши цигари. След това става и отива до Жана Рашева, където започва да спори с нея, като й показва какво точно иска и как да го направи. СНИМКИ: ИВАН ГРИГОРОВ

Всъщност появата на този спектакъл го спасява Добчев от поредните критици, които щяха да го упрекнат, че с колежката си Маргарита Младенова не работят по съвременни текстове. Пиесата също била особена. Целта й била да насочи вниманието към болезнена за времето рана - сивотата на амортизирания живот. Идеята била чрез тази пиеса “да се намери начин за измъкване от този свят на изхабени хора”. За основа послужили недраматургични произведения, обединени от обща основа. Авторите и жанровете били много различни, но базата, върху която стъпили двамата режисьори, била "Естествен роман" на Георги Господинов.

Особеността на спектакъла и цялостната система за работа на Иван Добчев не се схващат лесно от всички артисти. Въпреки че учи 4 години в театралната работилница, Мария Бакалова споделя, че режисьорът бил своеобразен.

“Образованието, което получих в "Сфумато" в класа на Иван Добчев, винаги е било малко отвъд, по-нататък - посочва известната актриса. - Повечето от наученото от театъра се опитах да го използвам във филма "Борат 2". Обучението на Добчев ми помогна в това, че в театъра няма втори дубъл. На сцената може да направиш лапсус или да се спънеш. Трябва да реагираш на момента.

Системата му на работа обаче беше особена и аз не знам дали я усвоих.”

Два месеца след това интервю на номинираната за "Златен глобус" българка театралният режисьор сподели в ефир, че Мария не му е била любимка. Радвал се за нея със снизходителна усмивка: “Не е неопитна, напротив, с тези неща много бързо се трупа опит”, след което допълни: “Да се слагаш - на мъже или на публиката”.

Тези фрази предизвикаха истинска буря в социалните мрежи - как е възможно учител да застава срещу ученика си?

Иван Добчев отговори на част от упреците, като обясни, че "не застава срещу избора си, а срещу избора й".

"У всеки от актьорите и режисьорите го има този нагон - да се слагат на публиката (цитирам Жоржета Николова). Като учител съм длъжен да "предпазя" учениците си от такова изпадане, колкото и папараците като Георги Тошев да крещят, че това е феноменален успех..."

В целия този спор имаше и хора, които се застъпиха за театралния режисьор. Според тях Иван Добчев не одобрявал "Борат 2" и смятал, че ролята на Мария Бакалова не е достойна за "Златен глобус".

В дискусия във фейсбук по този въпрос се намеси и друга негова студентка - Елина Алексиева. Тя сподели, че ако не беше избухнал скандалът с Мария Бакалова, вероятно никога нямаше да се разбере как Добчев се е държал с учениците си.

“Той крещи и обижда всичките си студенти - пише Алексиева във фейсбук. - Истината е, че Иван сам си направи много лоша услуга с безобразните си изказвания за Мария. Трябва да вадим публично историите на съученичките ми оттогава ли, за да спре този човек и да се осъзнае? И да - Иван трябва да носи поне морална отговорност за много неща.

Има късмет, че на никого от нас, които го бяхме забравили и си припомнихме за съществуването му и призраците от миналото покрай грозните му изказвания, не ни се занимава с един клет старец, който, за съжаление, прекалява с глупостта си и на тези години. Когато завърших, избягах надалеч от местата, в които се крещи, хвърлят се пепелници по актьорите и се обиждат 20-годишни момичета като Мария.

Бях си обещала да не говоря за това и не съм го правила толкова години, но след интервюто на този човек и обидите му си дадох сметка, че трябва да се говори, защото иначе младите си мислят, че е нормално професор да им крещи и да ги обижда. Не, не е нормално и подлежи на съдебна отговорност. Нямам проблем да водя дело срещу този човек, доста съм го обмисляла през годините, особено след скандала с Харви Уайнстийн. Всичко, което казвам, има своите доказателства и затова си позволявам публично да изразя толкова категорично мнение.

Гнус ме е от Добчев,

така както ме е било гнус 4 години, в които непрекъснато той си намираше причина да сме по-съблечени на сцената. По време на Четенията на Георги Господинов на "Аполония" държеше да сме по бански, защото сме на море, и аз и Цветелина Стоименова отказахме категорично. Иване, спрете да обиждате децата! Имайте малко доблест."

"168 часа" се свърза с Елина Алексиева, която обясни, че на този етап не желае да коментира повече казуса, преди компетентните органи да се занимаят с него.