Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Има ли опасност да приземим бойната си авиация

Русия ни плаща близо 2 млн. лева неустойки за забавения ремонт на МиГ-овете

Министерството на отбраната е поискало неустойки от руската корпорация РСК МиГ в размер на 925 хил. евро. Очакваните близо 2 млн. лева са заради забавения ремонт на старите съветски изтребители МиГ-29. Москва вече е превела 186 хил. евро, става ясно от отговора на Министерството на отбраната по запитване на "Медиапул" по Закона за достъп до обществена информация.

Финансовите компенсации са за неизпълнени договори за ремонт на 8 машини по сключеното от кабинета рамково споразумение за над 80 млн. лв. с РСК МиГ.

А разследване на сайта Factor показа, че парите за ремонтите са платени изцяло предварително. След 1 октомври 2020 г. са извършени три доставки от РСК МиГ, посочват от ведомството на Красимир Каракачанов. За периода 2006-2020 г. България сключи договори за поддръжката на МиГ-29 на обща стойност 275 млн. лв. без ДДС.

До края на юни тази година всички самолети МиГ-29, които са обект на подписания договор с руската страна, ще бъдат във въздуха. Това заяви пред bTV командирът на ВВС генерал-майор Димитър Петров.

Припомняме, че за обезпечаване на летателната годност на родните изтребители през 2018 г. правителството

отпусна 81 млн. лева на руската страна за поддръжка на 8 броя МиГ-29. По част от договорите обаче има голямо забавяне и българското Министерство на отбраната е поискало неустойка от руската страна. България сключи 5 договора за поддръжка на 8 машини, а засега по 4 от тях има забавяне, обяви министър Каракачанов.

Въпреки че страната закупи 8 нови самолета F-16 Block 70 oт САЩ и "Локхийд Мартин" за над 2 млрд. лева, използването на МиГ-овете остава без алтернатива дори след доставката им. МиГ-29 е необходим самолет поне до идването на новите F-16, а и след това. За да се премине изцяло към нова платформа, трябва да се закупят най-малко още 8 нови изтребителя, което не се знае кога ще стане.

"МиГ-29 ще е основен самолет до 2029 г. и не можем да го хвърляме на бунището, чакайки нещо отнякъде да дойде. Това са български самолети, собственост на Българската армия и пилотирани от български пилоти", каза по този повод министърът на отбраната Красимир Каракачанов.

Първоначално политическото ръководство на военното министерство приемаше забавянията, но вече промени поведението си. След 1 октомври миналата година са извършени три доставки от РСК МиГ по договорите.

Руската поддръжка на машините традиционно създава проблеми, но сега те може да се задълбочат и заради мерките около пандемията. В същото време продължават руските провокации в близост до българското въздушно пространство, което налага вдигането на български МиГ-ове и допълнителното изразходване на ресурса им.

За периода 2006-2020 година България сключи договори за поддръжката на МиГ-29 на обща стойност 275 млн. лева без ДДС. Първоначалната идея на Каракачанов бе да се ремонтират 15 от МиГ-овете на въоръжение в българските Военновъздушни сили, но предвид ценовото предложение на руснаците се оказа, че България не може да си позволи ремонт на повече от 8 машини.

Министерството на отбраната сключи споразумение и с беларуската компания "558 Авиационен ремонтен завод" за ремонт на щурмовите самолетите Су-25 за около 80 млн. лева. Там обаче ситуацията се движи по-добре, въпреки че заради пандемията също имаше известно забавяне.