Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Как да забавим стареенето на мозъка

Витамини, минерали, специални храни, танци, четене, общуване и позитивност удължават дълголетието му

Уникална жива структура, истински биокомпютър, изучен от науката едва около 5%, е в главата на всекиго от нас. Но за съжаление мозъкът старее и търпи бавни, но необратими процеси на деградация. Какво може да забави стареенето на мозъка и да усили когнитивните функции? Има решение и то включва физическата активност, интелектуалните занимания, дори танците, смятат учените.

Мозъчни тайни

Мозъкът, в сравнение с другите човешки органи, е най-динамичен. Развива се през целия живот. През първите години след раждането на детето мозъкът му създава до 1 000 000 нови междуневронни връзки, до шестата година обемът му се увеличава 4 пъти, а размерът му е сравним с 90% от този на възрастния.

До 35-годишна възраст фронталните лобове и мозъчните зони, отговорни за планирането, личния контрол и други ,,организационни” функции, са подложени на формиране и развитие.

От 39 години нататък мозъкът започва да старее. От посочената възраст мозъкът постепенно намалява обема си с 10%. Това се случва, защото плътността и теглото на сивото вещество намаляват. Кортикалните клетки умират със скорост от около 85 000 неврона на ден. Ако в началото на живота ни мозъкът се сравнява външно с

нормален орех,

чиито извивки прилепват плътно една към друга, то в напреднала възраст той прилича на изсъхнала ядка. Размерът на мозъка все още не показва нивото на способностите, в противен случай кашалот със седемкилограмов мозък например би бил най-интелигентното същество на нашата планета.

Освен намаляване на плътността на сивото вещество се наблюдава и намаляване на плътността на бялото вещество на мозъка - нервните влакна, които осъществяват взаимодействието между мозъчните полукълба и скоростта на обработка на информацията. Стига се до спад в показателите на умствената дейност.

С напредване на възрастта намалява динамиката на производството на химични сигнални съединения и активността на допамин, серотонин и други медиаторни вещества, отговорни за клетъчните функции и движението на нервните импулси. Това влошава паметта и когнитивната функция, създава затруднения с вниманието и може да провокира прогресия на депресивни състояния. В допълнение към всички “неприятности” намалява секрецията на мелатонин - хормонът на съня от епифизата, която е част от мозъка.

Експертите са убедени, че стареенето е нещо като заболяване и трябва да се разглежда от тази гледна точка. Редица учени са на мнение, че хората генетично прилагат един вид “програма за смърт”, а мутациите в невроните и клетките са естествен природен закон за смяната на поколенията. Но обща и ясна теория за процеса на стареене все още не съществува в геронтологията.

Възможно ли е да запазим яснотата и гъвкавостта на ума с напредване на годините?

Първото условие е да коригираме менюто си и режима на хранене

Доказано е, че редовният прием на омега-3 мастни киселини (авокадо, тученица, скумрия, сьомга, както и рибено масло, познато на по-старото поколение от детството) води до увеличаване на глутатиона, като създава защита на мозъчната нервна тъкан и пази от болестта на Алцхаймер. Глутатионът е ценен протеин, който е важен антиоксидант. Съдържа се във всяка клетка на тялото и трябва да се поддържа в добри нива.

Богати на глутатион са аспержите, броколите, морковите, доматите, боровинките, картофите, портокалите, овесените ядки, соята, спанакът, тиквата.

Страстта към кофеиновите напитки

допринася за извличане на ценния магнезий от тялото, който помага да се предотврати разрушаването на мозъчните синапси.

Високият процент на лутеин в организма на възрастните хора (източници на това вещество са спанакът, зелето, авокадото) допринася за поддържането на нервните реакции.

За да се синтезира мелатонин в организма, е необходим триптофан, а тази аминокиселина се съдържа в елдата, боба, орехите, бананите, лайката, валерианата.

Физическата активност е вторият важен елемент в комплекса от мерки за предотвратяване на процесите на деградация на мозъка.

Хората, водещи динамичен начин на живот, са напълно способни да увеличат интелектуалния потенциал на мозъка си след 50-годишна възраст. Всички видове танци също са прекрасен начин за поддържане на младостта на мозъка. Изводът е, че за разлика от бягането и ходенето танцът включва непрекъсната работа на мозъка за синхронизиране на движението с ритъма и мелодията, при което настъпва мощна концентрация на внимание. И колкото по-трудни са задачите, които мозъкът “преодолява”, толкова повече процесът на стареене се забавя. За поддържането на мозъка в добра форма помагат, освен физическите упражнения, и антиоксидантите.

Социалният момент също е от голямо значение за състоянието на мозъка. Възрастните хора, които водят активен живот, посещават всякакви клубове, общества по интереси, имат хоби, се отличават с по-добра памет и силна нервна система. Те не спират да се развиват и усъвършенстват, което е изключително важно за поддържане на мозъка им с напредване на възрастта. Известно е, че той е орган, който се поддава добре на тренировки. Това означава, че изучаването на езици, свиренето на музикални инструменти, решаването на пъзели, играта на карти, гледането на филми, четенето и друга интелектуална работа дават възможност за формиране на нови невронни връзки в главния мозък и забавяне на неизбежното му стареене.

Има и още един фактор, който помага за съхраняване на

младостта

на мозъка

Установено е, че дълголетниците на нашата планета, които са в ясно съзнание и добра памет, се характеризират с положителна житейска нагласа.

Много благоприятни за мозъчната дейност са приятелството и приятелските взаимоотношения, които забавят скоростта на стареене на мозъка.

Проведено е специално проучване, за да се установи как работи паметта при възрастни хора, които имат

достатъчно приятели,

както и при такива, които са по-малко общителни.

В експеримента са участвали 31 души във възрастовата група 80-96 години с добри когнитивни способности и социално активни и още 19 техни връстници със средно ниво на мозъчна активност и с по-малко контакти. Доброволците са били помолени да запомнят и да назоват 15 предмета, които са им били показани. Резултатите показали, че членовете на първата група са се справили със задачата няколко пъти по-добре.

Експертите са установили, че тези участници, които са имали повече приятели и са общували с повече хора, са изпълнили по-ефективно поставените им задачи.

Изследователите са доказали, че яснотата на ума зависи от редица фактори.

Те съветват хората да живеят пълноценно, ежедневието им да е наситено със събития, да правят това, което обичат и което им носи удоволствие, да създават приятелства, да са отворени за всичко ново и да не губят интерес към света около тях. Както и да обичат себе си, да се развиват независимо от възрастта си. И тогава няма да се страхуват от загуба на интелектуалните си способности и от деменция.