Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Магистрала “Тракия” се строи върху каша ШОК И УЖАС: По трасето на новата магистрала “Тракия” строителите се натъкват на изобилни подпочвени води.

СТРОИТЕЛНИЯТ терен на магистрала "Тракия" прилича на блато.
Дори за неопитното око калните локви и купчините непочистена земя показват, че нещата не са както трябва. Багери газят върху разкаляната каша, вместо да полагат чакъл и пясък.
На тази шокираща гледка се натъкват експертите по пътно строителство от сдружение "Строл 1000 - СКЛ консулт" при последната си проверка на магистрала "Тракия" преди няколко месеца. "При проверката на място видяхме страшни неща - обясняват експертите. -

Документирали сме ги

в докладите, които изпратихме в управляващия орган към транспортното министерство. Те са били длъжни да уведомят Агенция "Пътна инфраструктура" и министър Росен Плевнелиев."
Вместо отговор техният договор за специфична експертиза на място на проектите по ОП "Транспорт" е прекратен. Магистралата, която трябва да бъде открита догодина, може бързо да пропадне, прогнозират експертите. Те допълват, че в това не влагат политически аспект, а ги води професионалният им опит.
"Накрая ще стане като при магистрала "Хемус" - прогнозира пред "168 часа" арх. Красимир Николчев, един от шефовете на сдружението. - Всяка година
ремонти до безкрайност
Друг подобен пример е изграденият преди две години участък до Стара Загора, който

вече е на коловози."

Причината за тези пътни драми според него са скрити дефекти в проекта. Те принуждават строителните фирми да правят компромиси с качеството.
"Основният проект за "Тракия" е направен още през 1998 г. - припомнят си арх. Николчев и инж. Емил Димитров. - Той е сбъркан поначало. За да се построи магистралата, първо трябва да се премахне целият пласт почва и да се стигне до стабилна основа. Основно правило е, че върху хумус не се строи къща, а какво остава за магистрала. За лотове 3 и 4 на "Тракия" в проекта е записано, че средната дебелина на почвения слой е 40 см. На базата на тези данни са сключени договорите. Проверките ни на място показаха, че данните са сгрешени. Почвата е 1- 1,5 м, стига и до 4-5 м."
Инж. Димитров, ръководил екипа за проверки на място, си припомня, че пред очите му багери са вадили проби от 4 м дълбочина с рохкава пръст. "Тя е

идеална за саксии

- казва той, - но не и за основа на магистрала." Големият проблем според него е, че няма опция да се отпуснат допълнително пари за доизгребването на земята. Те не са предвидени, а никой не може да принуди фирмите да го направят за своя сметка.
Строителите си работят по старите проекти, установили експертите. "Заради липсата на пари, пръстта продължава да се изгребва само до 40 см - обясняват те. - Натрупват се камъни, а върху тях ще се положи асфалтът. Понеже не се е стигнало до
твърда основа
земята отдолу бързо ще се превърне в каша от подпочвените води. Така магистралата може да хлътне още преди да е готова."
Преовлажняването на терена е тежък проблем за строителите. Нивото на подпочвените

води се оказало неочаквано високо

В отделните участъци от магистралата проверката открива различни нарушения. Най-тежко според огледа на експертите е положението на Лот 4 - отсечката от Ямбол до Карнобат. "От направените допълнителни геоложки проучвания в този участък - пише в доклада им - са установени разлики между предписанията от проектите по отношение на почвите и реалните условия в горните пластове. Там негодната почва достига от 0,5 до 1,5 м, а на места до 4-5 м. Нивото на подпочвените води реално е от 0,5 до 1,20 м, при проектно заложени на ниво 3,20-4 м." Експертите установили още, че при изпълнението на пътен възел за Ямбол е влаган материал, който

не отговаря на стандартите

Полагани са големи скални късове върху преовлажнен негоден почвен пласт.
Заради множеството изненади, които не са предвидени в проекта, строителите на участъка искат допълнително милиони левове, за да могат да си свършат работата. В договора обаче е фиксирана твърда цена. Тя не може да се промени.
Подобни проблеми с почвите и водите има и при Лот 3 - Нова Загора до Ямбол. Там експертите установили, че най-тежкият проблем е отводняване на трасето. В някои райони то е изцяло под вода. Това налага допълнително укрепване. Строителната компания е положила основния дрениращ пласт върху

необработена земна основа

силно преовлажнена и неотговаряща на стандартите, твърдят експертите. "Този участък не е коментиран в основните проекти и е компрометиран още във фазата на изграждане на основата на насипа. Лошото е, че има изпълнен вече около 1,5 м насип" - пише в доклада. Открити са и други по-дребни нарушения. При строителството на насип е слаган некачествен материал. "Изискването е насипът да се изпълнява на 20 см - обяснява инж. Димитров. - Това означава, че камъните не могат да са по-големи от 15 см. На снимките, които приложихме към доклада, се вижда, че са използвани много по-

големи късове

Въпреки сериозните забележки на експертите строителството продължава. "За нарушенията вече се знае и в Брюксел - казва арх. Николчев. - В един момент ще дойде проверка и ще установи нарушенията. Тогава ще откажат да отпуснат средствата, защото няма да признаят разходите. Това е реална опасност. Накрая ще платим всичко ние."

 

Търси се удобна фирма

ДОГОВОРЪТ с консорциума "Строл 1000 - СКЛ консулт" е прекъснат на 19 април т. г. В същия момент стартира нова обществена поръчка за избор на нова фирма. Според арх. Николчев са занижени критериите за избор, за оборот и дейност през последните три години. "Това показва, че конкурсът се прави, за да може да се избере някоя удобна фирма без реална дейност - казва той. - Тя ще пише удобни доклади и няма да създава проблеми."

 

Първите дефекти

САМО 4-5 години след като е открит Лот 5 от магистрала "Тракия", който е участъкът Карнобат - Бургас, част от него пропадна.
Дефектното трасе е с дължина около 60 метра. По него са се появили огромни неравности.
Веднага са предприети спасителни мерки. Още при първите признаци за пропадане е въведен специален режим за придвижване на автомобилите. Направени са и ремонтни работи.
Според експерти причината за пропадането на трасето е недоброто изпълнение на насипа. Строителството на Лот 5 от автомагистрала "Тракия" е дело на турския консорциум гражданско сдружение "Доуш-Еко".
Подобни грижи създава и Лот 1 от магистрала "Тракия", който включва отсечката между Оризово и Стара Загора. Само две години след като лентата е срязана, се образуват коловози, които застрашават движението.