Корабът с нитрата в Бейрут е бил във Варна през 2012 г., още тогава не е бил български
Корабът за генерални товари RHOSUS (IMO: 8630344), превозил катастрофалния товар амониев нитрат до главното пристанище и столица на Ливанската република Бейрут, е посетил Пристанище Варна през август 2012 година, установи справка на Maritime.bg.
Още тогава корабът не е бил под български мениджмънт (вижте по-долу). Припомняме, че като мениджър на построения през 1986 г. и плавал под флага на Молдова кораб в международните регистри остава вписана базираната в Бургас компания „Интерфлийт шипмениджмънт“. Същото дружество е ликвидирано, а някогашния му собственик кап. Николай Христов заяви по-рано пред Maritime.bg, че компанията никога не е имала общо с въпросния кораб.
В Пристанище Варна корабът преминава инспекция по ДПК на 21.08.2012 г. Установени са 4 несъответствия по Парижкия меморандум, които не са станали причина за задържането му.
Maritime.bg изпрати въпроси до ИА „Морска администрация“ за вписания към онзи момент мениджър на съда за превоз на генерални товари.
Публикуваме без редакторска намеса получения по имейл отговор от пресслужбата на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията:
За м/к RHOSUS (Росус) (IMO: 8630344), плаващ под молдовски флаг, може да бъде проследена информацията от рапортите за проверка в информационните системи на Парижкия и Средиземноморския меморандуми по държавен пристанищен контрол:
· Съгласно рапорт от проверка в Кипър на 18.05.2012 г. по Парижки меморандум м/к RHOSUS, флаг Молдова, мениджър (ISM компания) Inter Fleet Shipmanagement;
· Съгласно рапорт от проверка в Варна на 21.08.2012 г. по Парижки меморандум м/к RHOSUS, флаг Молдова, мениджър (ISM компания) Teto Shipping;
· Съгласно рапорт от проверка в Ливан на 08.06.2013 г. по Средиземноморски меморандум, както и последващите рапорти м/к RHOSUS, флаг Молдова, е с мениджър (ISM компания) Teto Shipping;
Информацията за м/к RHOSUS може да бъде проследена в информационната система EQUASIS, която се обновява от корабособствениците, от Меморандумите по държавен пристанищен контрол и други източници на информация.
Последният собственик на м/к RHOSUS – Teto Shipping не е обновил информацията в системата, поради тази причина последен адрес излиза в Бургас. Това е адресът на Inter Fleet Shipmanagement, който видно от посочените по-горе рапорти е предходен собственик на м/к RHOSUS.
Отговорът на МТИТС практически потвърждава думите на някогашния собственик на „Интерфлийт Шипмениджмънт“ кап. Николай Христов.
Maritime.bg припомня, че заваръчни дейности, осъществени при грубо погазване на мерките за безопасност, доведоха до пожар в магазия на терминал в Пристанище Бейрут. Последва детонация на съхранявани от години над 2 700 т. амониев нитрат. Загиналите към момента в катастрофалния за пристанището и града инцидент са над 140, броят на ранените надхвърли 4000.
По данни на източници на Maritime.bg от агентийски компании в пристанището, има данни за поне двама загинали моряци от кораби под обработка, намирали се в непосредствена близост. Местен агент, пожелал да остане анонимен, заяви пред Maritime.bg:
„Няма ги няколко декара от тиловата зона на кейовете. Пристанището го няма. Всичко е разрушено в радиус от над 10-12 километра“.
Междувременно стана ясно, че плаващият под флага на Бахамските о-ви и построен през 1989 г. пътнически кораб ORIENT QUEEN (IMO: 8701193) се е преобърнал на пирса следствие на детонацията. Има загинали моряци от екипажа му, но различни източници посочват противоречиви данни за техния брой.
От пресслужбата на френската CMA CGM изпратиха позиция до Maritime.bg, в която се твърди, че построеният през 2011 г. и плаващ под флага на Малта контейнеровоз с капацитет 11 388 TEU CMA CGM LYRA (IMO: 9410806) се е намирал на около 1.5 км. от катастрофалната експлозия. Френският гигант информира, че няма пострадали моряци от екипажа. В същото време от корпорацията добавят, че представителството им в Ливанската република, разположено в сграда до пристанището, е „понесло сериозни щети“.
Най-четени
-
Галерия Как БКП воюваше с джаза
В първите години след войната в България се разиграва изключителна драма. Въпреки купонната система, мизерията и строгите ограничения, налагани от тоталитарната власт, младежите
-
Галерия Трите битки с рака на Оливия Нютън-Джон и кошмарът 1992-ра
Актрисата забранила на лекарите да ѝ казват колко време ѝ остава Губи сестра си и кръщелницата си, но не пада духом Работник се самоубива в една от спалните в имението ѝ
-
Галерия Уилсън спасява България, граф Игнатиев лъже, за да обесят Левски
На нас графът ни каза, че съдим обикновен крадец, а то какво било, изригва хаджи Иванчо Пенчович, когато разбира, че пращат на смърт Апостола 8 града, улици, села
-
Галерия Най-големият батак в политиката от 33 години
Сривайки ИТН, Слави постигна целта си - дискредитира партиите ПП зави надясно, президентът е по-настъпателен към Корнелия Нинова, отколкото към десните ГЕРБ може да излезе от изолацията Парадоксално
-
Галерия Как арестуваха Мамалев в първия му снимачен ден преди 50 години
Актьорът с луд купон на морето за 70 г.: Катето Евро изпя Que sera, аз бях на барабаните Сега бих казал на 20-годишния си Аз: “Момче, чака те много работа