Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Със сменянето на статута на катедралата Ердоган може да предизвика предсточни избори в страната.
Със сменянето на статута на катедралата Ердоган може да предизвика предсточни избори в страната.

С превръщането й в джамия отклонява вниманието от вътрешнополитическите си проблеми и военните офанзиви в Африка и Близкия изток, сочат експерти

Ангели казват на Юстиниан I как да построи църквата

Османците със седем пласта мазилка приклили серафим, пазещ трона на Господ

Превръщането на църквата “Св. София” в Истанбул в действаща джамия e на път да предизвика тежък международен скандал, като най-остро на новината реагира Гърция.

Противопоставянето й бе породено от факта, че по повод честването на 567 г. от завладяването на Константинопол под куполите на християнската базилика

имами четоха стихове от Корана

Според властите в Гърция това обижда международната общност и религиозните чувства на християните по света. Те бяха подкрепени и отДържавния департамент в САЩ, като подобна реакция се очаква и от Брюксел.

Опонентите на турския държавен глава обаче намекнаха, че това се прави нарочно, за да се омаловажат вътрешнополитическите проблеми в страната. Те се наблюдават от известно време, като най-показателният е спадащата подкрепа към Ердоган, която пролича на последните местни избори. Освен това проблемите в икономиката на Турция продължават да се задълбочават.

Всъщност решението на Ердоган е провокирано и от желанието на ислямистите в Турция, които отдавна настояват сградата да стане действаща джамия. Те са представени от неправителствена организация, чието основание е, че подписът, с който Ататюрк превръща църквата в музей през 1934 г., е фалшифициран. На 2 юли предстои Върховният съд в страната да разгледа молбата й и да вземе решение за бъдещето на “Св. София”.

Повечето геополитически анализатори смятат, че

Ердоган ще изпълни желанието на ислямистите,

за да смекчи в типично свой стил вътрешнополитическите си проблеми, заигравайки се с националистите. Наблюдатели обаче смятат, че тази постъпка може да доведе до неочакван за него резултат - дори предсрочни избори.

"Св. София" в Истанбул.
"Св. София" в Истанбул.

“Това е вътрешнополитическа история и не е изненада за никого - коментира пред "168 часа" арабистът проф. Владимир Чуков. - Когато се напече обстановката в страната, Ердоган измисля нещо, за да отклони вниманието на хората. Сега е честването на 567 г. от падането на Константинопол и той реши да фокусира общественото мнение върху този факт. Опитва се по този начин да омаловажи проблемите в страната.

Намерението му е и много ясно послание към Гърция, която изключително болезнено прие този факт. Отношенията между двете държави минават към един дълбок личен момент. Експлоатацията на енергоресурсите в Източното Черноморие, сключването на споразумението за сливането на икономическите области, след това претенциите на Турция за това, че

Гърция незаконно разполага войски на 14 острова

в Егейско море. Това ескалира точно сега. Сериозен инструмент е и бежанският поток, който Турция насочва към Гърция."

Според него него това е комплекс от компоненти, натрупвани с години и ескалирали сега.

“Гръцкият министър на отбраната посочи, че те са готови за война с Турция - обяснява арабистът. - Много отдавна това не е споменавано в прав текст. Факт е, че широка част от страните се противопоставиха на Ердоган, особено тези, които създадоха Черноморския клуб на газа. Има и декларация, която беше подписана срещу Турция от петте държави - Франция, ОАЕ, Гърция, Кипър и Египет. Нагнетяването е голямо и "Св. София" е част от тези събития.”

Проблемът в този случай е, че ако се стигне до ескалация на напрежението, България като граничеща държава и страна - член на НАТО, ще е поставена пред сериозни изпитания.

“Неприятното за нашата страна е, че след като двете й южни съседки са в подобен тип отношения, има едно правило - когато съседът ви стреля с калашник,

няма как да не паднат гилзи и във вашия двор

- допълва проф. Чуков. - Освен това Франция е сезирала НАТО и се очаква сериозен дебат за присъствието на Турция в Либия. Нашата страна като член на организацията също трябва да вземе отношение. Трябва да се обърне внимание и на фактите, че буквално на 5 км от българската граница беше създадена турска военна секретна зона, а преди 2-3 месеца гърците казаха, че ще построят

бежански лагер също на няколко км от българската граница

Тези неща са източници на напрежение.”

Според Ердоган обаче решението му няма общо с външната му политика, а по-скоро цели храмът да бъде посещаван безплатно от туристи от всички вероизповедания.

На този етап входът в катедралата е 60 турски лири и тя е обявена от ЮНЕСКО за световно културно наследство.

Интересното е, че преди да бъде изградена от Юстиниан I през 537 г., на нейното място е имало два храма, които обаче са опожарени. Първият е бил известен като Голямата църква, а строежът й започнал по нареждане на император Константин I Велики около 360 г. Впоследствие храмът изгаря по време на въстанието, избухнало през юни 404 г., след като императрица Елия Евдоксия прогонва от града патриарх Йоан Златоуст. Минават повече от десет години, преди император Теодосий II да издигне на същото място нова църква, този път базилика с дървен покрив, осветена на 10 октомври 415 г.

Тя обаче носи съдбата на първата сграда и е разрушена по време на потушеното от Юстиниан I въстание Ника на 13-14 февруари 532 г. Няколко мраморни блока от нея са оцелели до наши дни, включително релефи на 12 агнета, символизиращи дванадесетте апостоли. Първоначално те били част от монументалния главен вход, а днес са разположени в яма от разкопки до входа на музея, след като са открити в западния двор през 1935 г. Тогава разкопките са прекратени, за да не се застраши съвременната сграда.

Седмици след разрушаването и на втората църква на 23 февруари 532 г. император

Юстиниан I решава да построи трета

и напълно нова сграда, по-голяма и величествена от своите предшественици. Избира за нейни архитекти физика Исидор от Милет и математика Антимий от Трал, но той умира още през първата година на начинанието.

Въпреки това строежът продължава и той е обвит в многобройни легенди. Най-популярната е, че всъщност планът на храма не е измислен от архитект, а е показан на император Юстиниан от ангели по време на сън. Митът се смята за истински, защото по-късно при реставрация на купола са намерени изображения именно на тези ангели.

След като била осветена, също започнали да се разказват различни легенди за нея. Една от най-интересните е за плачещата колона в долната част на храма. Тя се нарича така, защото има отвор, от който изтича влага. Смята се, че по време на строежа

свети Георги е лекувал с докосване болестите на хората

и след като храмът бил готов, той прехвърлил лечебните си сили на колоната. Оттогава християните вярват, че който я докосне, ще намери лек, а ако си пожелае нещо, то ще се сбъдне.

Така “Св. София” действа като храм на Константинополската патриаршия в продължение на почти 1000 години и е била най-важната християнска църква. Когато османците завладяват града през XV век, я превръщат в джамия, а през 1934 г. основателят на модерна Турция Мустафа Кемал Ататюрк я обявява за музей.

Интересното е, че в периода на съществуването си византийската църква е натрупала много любопитни тайни, които продължават да се разбулват и днес. При една от реставрациите на храма върху купола му беше открито мозаично изображение на ангел от IX или XIV век. Мозайката е с размери 1,5 на 1 м и изобразява серафим, който пази трона на Господ. Била е скрита под 6-7 пласта мазилка. Ангелът е с човешко лице и има шест крила. Смята се, че на купола на “Света София” има още три ангелски изображения, които сега са покрити с мазилка. Те са били заличени от османците след превземането на Константинопол.

Любопитното е, че и точно под величествения купол на пода е намерен зазидан капак на главното водохранилище с дълбочина 12 м. Интересните находки са открити от екип от турски водолази и спелеолози, изследвали храма над 10 г. Те се натъкнали и на две стаи с площ от по 5 кв. м, които се смятат за гробници. В тях е имало кости и парчета от делви. Предполага се, че

останките са на детето свети Антинегенос,

единственият човек, погребан в “Света София” до XIII век, и на патриарх Атанасиус, починал два века по-късно и положен там.

Едно от най-забележителните открития на изследователите са два подземни тунела, облицовани с камък на дълбочина от 283 метра. Смята се, че през V век през единия от тях е преминавал византийският император Теодосий Втори, за да стигне до Хиподрума, без да бъде видян от никого.

Според учените “Св. София” пази още много интересни находки, които обаче са скрити под дебели пластове мазилка от османците при завладяването й.