Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Глобална криза на психичното здраве

Предстои криза в сферата на психичното здраве, която ще засегне хора от всякакви възрасти и страни, предупреждават здравни експерти от ООН. Заради пандемията от COVID-19 милиони хора са изложени на риск не просто от зараза, но и от множество проблеми, свързани със страха, финансовата криза, загуба на работа, бедност, изолация, стрес, загуба на близки.

Всички тези фактори се отразяват най-вече върху психичното здраве, категорични са специалисти.

Учени подчертават, че е необходимо да се обърне особено внимание на превенцията и

лечението

на всякакви

психични кризи,

тъй като последиците от тях съвсем не са за пренебрегване. Изминалите месеци на стрес са оказали влияние почти върху всички хора, като при огромна част от тях ефектът няма да отмине бързо. След толкова продължителен стрес е възможно дори отключване на сериозни проблеми или психични кризи, които трябва да се лекуват години наред.

Според специалисти от Световната здравна организация риск от такава мащабна криза на психичното здраве съществува при тежки събития като войни или сериозни бедствия. Учените подчертават, че отдавна не е имало толкова висок риск от депресии заради вирус, поразяващ огромна част от населението. Според тях най-рисковите групи са хората, които работят на първа линия – най-вече медицинският персонал, ставащ пряк свидетел на смъртните случаи, но и хората, които месеци наред работят в страх от зараза.

След тях най-уязвими са децата и младите, които не просто са подложени на страх, но и на толкова непривична за тях изолация. На тази възраст ограничаването на контактите и възможностите за

излизания, разходки и движение

на чист въздух

може да отключи сериозни проблеми, обясняват специалисти. При подрастващите рискът не е само от депресия, но и от хормонални проблеми, затлъстяване, обездвижване, дори диабет.

Психолози от различни страни вече отбелязват повишена тревожност сред децата, както и потиснатост сред младежите. Специалистите са категорични, че е необходимо да се обърне професионално внимание на тези групи от населението чрез консултации, групи за взаимопомощ. Необходимо е да се предостави и адекватна подкрепа на здравните специалисти и хората на първа линия, за справяне с кризи на тревожност, паника, безсъние.

Според учени най-големият проблем пред психичната устойчивост на хората е фактът, че няма яснота

колко време

още ще трябва

да се живее

в тази обстановка

Някои предвиждат, че се очаква втора или трета вълна, а други са категорични, че вирусът никога няма да изчезне. Тези прогнози обаче провокират още по-остри страхове, водят до тежки депресивни кризи и вкарват хората дори в състояния с висок суициден риск. Неяснотата и прекалената продължителност на неблагоприятните условия са трудни за приемане от хиляди хора, които смятат, че не биха се справили, ако ситуацията продължи още дълго.

Специалистите препоръчват ограничаване на времето, прекарано в гледане на новини и следене на брой заразени и смъртни случаи. Препоръчват възможно по-често излагане на слънце. Защото синтезирането на повече витамин D веднага увеличава нивата на серотонин и ендорфин, които благоприятстват за доброто настроение. Освен това д-р Рейчъл Нийл от медицинския изследователски институт "Бергхофер" в Бризбейн, Австралия, препоръчва всекидневно излагане на слънце поне по десет минути като превенция на коронавируса. Специалистката подчертава, че точно по време на пандемия човек не бива да е с дефицит на витамин D, тъй като това ще го направи по-уязвим към инфекции.

Учените са категорични, че в такъв период важна роля играе и пълноценният сън. Препоръчват се поне по осем час сън на денонощие, за да се избегнe усещането за безсилие и потиснатост сутрин.

За поддържане на добро психично състояние специалисти съветват също да се отделят поне по трийсет минути на ден за спорт, като не е задължително да е натоварващ, а раздвижващ. Добре е и при възможност

да се изминават

10 хиляди крачки всеки ден

От основно значение е и начинът на хранене, подчертават лекари. Важно е да се приемат по няколко различни плода и зеленчука всеки ден. Добре е храненето да е разнообразно, като се набляга на полезни храни, но не се ограничават прекалено калориите, защото това би довело до допълнително изтощение.

Един от най-полезните продукти срещу потиснатост и апатия е натуралният шоколад. Той е богат на магнезий, играещ съществено значение за нормалното функциониране на нервната система. Затова консумацията на черен шоколад, а също и на пълнозърнести храни, броколи, авокадо и ядки играе ключова роля в повишаването на нивото на серотонин, известен като хормон на щастието.

Някои терапевти препоръчват медитация. Според изследване на американски учени, публикувано в Journal Of The American Medical Association Internal Medicine, само 30 минути медитация на ден имат същия ефект върху човешкия организъм като силен антидепресант.

Екипът от университета "Джонс Хопкинс" е направил проучване, обхващащо 3500 човека, проявяващи признаци на тревожност и депресия. След преминаване на обучение по медитативни техники и всекидневното им

практикуване по половин час,

при по-голяма част от страдащите учените са установили значително понижаване на проявите на стрес. Те обаче подчертават, че медитацията не е езотерична практика, а тренировка за съзнанието и е необходимо да бъде усвоена и всекидневно практикувана.

Разбира се, повечето специалисти препоръчват консултация с психотерапевт, за да се изяснят индивидуалните причини, довели до депресия.