Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Част от задржаните на пункта.
Част от задржаните на пункта.

Двама пътували по 700 км на ден, за да отидат на работа на границата със Сърбия

Единственият начин да минеш без такса е да прелетиш над пункта, оплакали се турски тираджии

Всеки от арестуваните митничари на Калотина заделял по 50 евро от подкупите за началника на ГКПП-то, съобщиха от МВР и прокуратурата в петък.

За една смяна те изкарвали между 800 и 1000 евро от преминаващи автомобили и между 1000 и 1200 евро от камиони.

В домовете им са намерени много пари в различни валути, дрога и оръжия. Изнудвали най-вече турци, които потърсили помощ в МВР и заявили, че единственият начин да минат през Калотина, без да платят подкуп, е да прелетят над него.

От задържаните 15 са редови митничари, четирима са граничари, а лидер е началникът на митницата.

Схемата за корупция на Калотина е класическа за митничарите и граничарите, които пазят браздата. Служителите на МВР насочвали шофьорите към митничарите, защото са съмнителни. За да преминат, водачите давали пари, или такса “почерпка”, както е известна сред преминаващите през границата. Тя била различна според вида на превозното средство и товара в него, съобщи говорителят на главния прокурор Сийка Милева. Понякога митничарите си искали подкупа в прав текст, друг път - с жестове и мимики.

Най-често

вземали от

турци,

а от българи само ако возят хранителни стоки. По информация на “24 часа”, ако някой бързал, му вземали 10 евро. Сумата се покачвала за по-луксозни коли. 100 евро пък била тарифата, ако някой им се стори съмнителен. “След плащане не се извършва контрол над товара, проверка с рентген или щателна митническа проверка, както е според нормативните изисквания”, посочи Милева.

Когато шофьорите нямали точната сума, определена като такса “почерпка”, митничарите им връщали и ресто. От тези с по-малко пари обирали и монетите.

Голяма транспортна фирма от България също била наясно с рекета над шофьорите им, когато минавали през Калотина, научи “24 часа”. Всек ипът те давали по 10 евро. За да оправдаят разходите, от дружествот онамерили начин да ги осчетоводяват.

Митническият пункт е бил като пробит през последните месеци. През него без щателни проверки и в двете посоки минавали леки коли и тирове. Зачестили и случаите, когато сръбските митничари и полицаи хващат дрога в автомобили, които идват от България. Заловени у нас наркотици също са преминавали през Калотина, твърдят запознати с разследването.

От 30-те

задържани

обвиняеми

са 20 души

Събрани са доказателства, че са действали от началото на 2019 г.

Дългогодишният началник на митническия пункт на ГКПП Калотина Райчо Соколов официално е преместен като шеф на ГКПП Капитан Андреево преди 2 месеца. Той е митничар от 1990 г. Бил е член на общинския съвет на Драгоман. Участвал е в много международни операции. Има награди за успехи в борбата с контрабандата и наркотрафика. Соколов е сред лицата на кампанията “ЕС: По-защитени заедно”. Тя представя “обикновените герои, които ежедневно защитават сигурността на гражданите на ЕС”. Според съобщението на прокуратурата корупционната схема на Калотина е действала от началото на 2019 г., когато и той е бил титуляр на поста.

Двама от митничарите всеки ден пътували по 700 км, за да отидат на работа и да се приберат. “Сами се досещате какъв стимул трябва да са имали, за да преминават такова разстояние всеки ден”, каза шефът на “Вътрешна сигурност” в МВР Стефан Банков.

“Сигналите са основно от турски граждани. Идваха в дирекцията и трепереха, но застанаха с имената си. Казваха, че няма как се мине през ГКПП Калотина, без да се плати рушвет. Другият начин бил да прелетят над него”, добави Банков. Посочи, че това не само уронва имиджа на България, но и създава усещане на безнаказаност.

След сигналите за корупция от МВР пуснали оплакалите се да минат пак, а проверките се записвали.

“Няма случай, в който да не са давали подкуп. Както граничните полицаи, така и митническите инспектори не дават шанс на пътуващите да преминат в Сърбия или в България без да платят този подкуп”, обясни той. И се закани, че и други служители на МВР трябва да се притесняват, защото предстоят още акции

“Митничарите са любими на спецпрокуратурата”, пошегува се шефът на структурата Димитър Петров. Той даде пример с няколко дела и осъдителни присъди, постигнати в последните години. Един от тях бившият началник на митническия пункт “Олтоманци” Георги Владимиров-Фози вече е в затвора. В последните години се проведоха и други акции за залавяне на корумпирани граничари и митничари. Някои дела приключиха с оправдателни присъди, други все още текат, а в петък прокуратурата внесе обвинителен акт срещу бившия шеф на митница “Варна-запад” Дамян Йорданов и помагачите му.

Очаква се днес прокуратурата да иска постоянен арест на част от задържаните митничари и граничари от “калотина”.

Шефът на “Варна-запад” вземал до 40 000 лв. “такса” на месец от спедитор

Едно от делата срещу митничари, уличени в корупция преди 2 г., вече стигна до спецсъда в София. Прокуратурата внесе обвинителен акт срещу 6-членна група за подкупи. Според разследването в нея са участвали бившият началник на митническия пункт “Варна-Запад” Дамян Йорданов, 4-ма старши инспектори, които били началници на смени, и управител на спедиторска фирма.

Митничарите бяха задържани през януари 2017 г. при акция на ГДБОП и спецпрокуратурата. Тогава при претърсвания на кабинети и офиси бяха открити 711 000 лв.

Според обвинението митничарите се сговорили да действат заедно в началото на 2016 г. При пристигането на товари, най-вече от Китай и Япония, всеки от тях трябвало да “мотивира търговците-вносители да упълномощават представители на спедиторски фирми да подготвят необходимите документи за освобождаване на стоките от митнически режим".

Това гарантирало на вносителите преоритетно обработване на товарите, спестявало им разходи за престой на контейнерите или за забава на доставката.

Началниците на смени и шефът на митническия пункт вземали за “услугата” от 50 до над 600 лева на контейнер в зависимост от големината и съдържанието му. След като се договорели с вносителите, и съобразно “ценоразписа” началниците на смени давали указания на митническите инспектори кои документи да обработват бързо. Хора на спедиторска фирма пък събирали предварително и давали на началника на пункта “такси”, които варирали от 2000 до 40 000 лв. месечно. Началниците на смени, които придвижвали “приоритетните документи", получавали от 2000 до 4000 лв. в началото на всеки месец.

Шефът на митническия пункт Варна-Запад по това време получавал месечно около 30 000-40 000 лв. само от обвинения по делото Г. Табаков, управител на спедиторска фирма.

Предстои спецсъда да определи дата за първото заседание по делото.