Новият рецептор TCR разпознава засегнатите участъци и ги обезврежда, без да атакува здравите

Ако лечението е безопасно, до края на 2020 г. започват експериментите с хора

Tози път наистина има шанс ракът да бъде победен. Екипът на проф. Андрю Сюъл от Университета в Кардиф (Уелс) е първият в света на крачка от създаването на универсална терапия срещу почти всички видове тумори.

Досега имунотерапията използва друг подход. Имунните клетки се вадят от организма, за да се модифицират и размножат и след това отново се връщат в кръвта на пациента, за да издирят и унищожат раковите клетки. За съжаление методът, станал известен като CAR-T, може да се прилага само при няколко вида карциноми, тъй като при по-солидните тумори се проваля и е безполезен. За специалистите от години бе ясно, че възможностите на този метод са твърде ограничени и твърде скъпи, защото

модифицирането на клетките

е индивидуално за всеки.

Затова учените от Кардиф решиха да опитат с друг метод, внимателно проучвайки поведението на Т-клетките. Сред тях те откриха непознат до момента вид - оказа се, че една от тях притежава уникално оръжие - Т-клетъчен рецептор (TCR), който разпознава и убива клетките на повечето видове рак при човека, като същевременно не засяга здравите.

Учудването на екипа е огромно, тъй като научната общност за първи път констатира подобен феномен. Въпросният TCR по свой начин разпознава специфична молекула, присъстваща на повърхността на широк спектър от ракови клетки. Това, което поразява изследователите, е, че

рецепторът

е в състояние да прави разлика между здрави и болни клетки, убивайки само тези с карцином. За учените това отваря вратата към една десетилетна мечта - най-накрая да се създаде универсална терапия срещу рака. Нещо, което напоследък се отхвърля от съвременните теории, залагащи на разработването на специфични терапии срещу всеки отделен вид рак и съобразени с особеностите на всеки пациент.

По принцип Т-клетките сканират останалите, за да намерят евентуални аномалии и

да елиминират ракови клетки, които синтезират необичайни протеини. Като същевременно подминават и не закачат останалите, които съдържат обичайните за организма протеини.

Изследователите установяват, че сканиращата система разпознава малки части от клетъчните протеини, свързани към молекулите на клетъчната повърхност. Известни са като човешки левкоцитен антиген (HLA), който позволява на Т-клетките бързо да се ориентират какво се случва вътре в самите клетки.

Проблемът е, че нивата на самия антиген HLA варират в широк диапазон при всеки човек, което досега не допускаше идеята за универсално лечение срещу повечето видове рак.

Този път обаче учените в Кардиф засякоха уникален рецептор, който разпознава мнозинството тумори, използвайки една HLA-подобна

молекула, наречена MR1

За разлика от HLA, нивата на MR1 не варират при различните хора, което означава, че тя става най-атрактивната нова цел при имунотерапиите оттук нататък.

В лабораторията в Кардиф демонстрираха как Т-клетките, "обогатени" с новия TCR-рецептор, могат да убиват раковите клетки в белите дробове, кожата, кръвта, дебелото черво, гърдата, костите, простатата, яйчниците, бъбреците и шийката на матката, като същевременно подминават здравите клетки, без изобщо да ги закачат. Подобен

“суперинтелект” в организма изглежда е в състояние да създаде само и единствено природата.

За да тестват възможностите на откритието, изследователите инжектираха Т-клетки, способни да разпознават MR1 в мишки, в които са имплантирани човешки ракови клетки и човешка имунна система.

Според учените от Кардиф резултатът е "окуражаващ", тъй като е сравним с получения при вече одобрената NHS-терапия - CAR-T при мишки.

Освен това стана ясно, че Т-клетките на пациенти с меланом, модифицирани за експресиране на този нов TCR, могат да унищожават не само собствените ракови клетки на пациента, но и други ракови клетки, независимо от типа HLA на човека.

Професор Андрю Сюъл, водещ автор на изследването и експерт по Т-клетките в Училището по медицина в университета в Кардиф, смята, че е доста необичайно откриването на рецептор като TCR с подобно широко приложение, което открива перспективи пред създаването

на универсална терапия

при борбата с туморите.

Надеждата на учения е, че този подход ще може да се използва при повечето ракови заболявания, независимо от имунната система на различните пациенти.

Големият недостатък на сегашното лечение, използващо подобен метод, е, че то е приложимо само при ограничен брой болни и е подходящо само за няколко вида рак.

На този етап екипът в Кардиф провежда експерименти, за да разгадае молекулярния механизъм, с който новооткритият рецептор TCR прави разлика между здрави клетки и раковите.

След като преминат всички тестове за безопасност до края на годината, учените обещават, че ще тестват новия подход и при хора. Според проф. Сюъл най-важното е опитите да потвърдят, че модифицирането на Т-клетките с новия TCR рецептор, разпознаващ раковите клетки, гарантира, че те ще ликвидират само болните.

"Има

много препятствия

за преодоляване, но ако този тест е успешен, тогава бих се надявал това ново лечение да бъде използвано при пациенти след няколко години", допуска ученият.

Професор Оливър Отман, ръководител на хематологичния университет в Кардиф, смята, че този нов тип Т-клетъчна терапия има огромен потенциал за преодоляване на настоящите ограничения на CAR-T. Подобно е мнението и на специалиста Ейвън Гелмор от Центъра за ракови изследвания в Уелс. Според него, ако тестовете потвърдят сегашните открития, ще бъде поставено началото на създаването на универсално лекарство. Нещо, което драстично ще понижи сегашните разходи за персонализирани Т-клетки при имунотерапиите. На свой ред поевтиняването ще направи метода много по-достъпен и ефективен.

Още по темата:

Ефектът плацебо при рак

Медицинските пробиви на 2019 г.