Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Как да се справим със синдрома на раздразненото черво

Сигурно ще се учудите да разберете, че синдромът на раздразненото черво засяга 6-18% от хората в световен мащаб. Оказва се, че това неразположение е много често срещано, а факторите, които обуславят появата му не са един или два. В какво всъщност се изразява синдрома на раздразненото черво?

Характеризира се с болка в корема, усещане за дискомфорт, странни движения в корема или т.нар. "бълбукане" на червата, спазми, диария след хранене или тежък запек.

Други често срещани симптоми на синдрома са увеличеното образуване на газове, както и подуването на корема. Това води до сериозно неудобство, нарушаване на ежедневния ритъм на живот и неприятни физически усещания. До 70% от хората, засегнати от синдрома на раздразненото черво, проявяват и нетолерантност към някои храни, поради което се налага да следват диета. Тази хранителна непоносимост към определени продукти не е вид алергия, а се дължи на влошеното състояние на храносмилателната система и неправилното ѝ функциониране.

Вследствие на запека, който е един от признаците на синдрома, може да се стигне до болезнени усложнения като поява на хемороиди, затова е важно да вземете навременни мерки и да подобрите състоянието си.

Какви са причините за появата на синдрома?

Счита се, че основните фактори, водещи до проблем с червата са стресът, психологически проблеми, тревожност, генетична обусловеност, хормони, нарушени функции на храносмилателните органи, които са чувствителни към болка, нездравословно хранене и други.

Рискови фактори за поява на синдрома:

• Засяга млади хора. Според изследвания и проучвания в областта, синдромът на раздразненото черво засяга хора във всякакви възрасти, но най-често се появява преди 45 години, а именно в групата от 20 до 30 години.

• Полът. По-често засегнати са жените.

• Фамилна история. Ако ваш близък роднина има или е страдал от това състояние, съществува по-висок риск и вие да го развиете.

Как да се справим със синдрома?

За да избегнете неприятните симптоми може да започнете с промяна на хранителния ви режим. Изключете от менюто си продукти, които дразнят храносмилателната система, от които ви се подува коремът или се образуват газове. Най-често това са храните, съдържащи сорбитол като дъвки, диетични храни. Препоръчително е да ги избягвате, тъй като могат да предизвикат диария.

Включете хранителни добавки, които да ви набавят необходимите витамини и микроелементи. Те ще ви помогнат да поддържате здрава стомашно-чревна флора и ще благоприятстват за укрепване на храносмилателната система.

Когато се храните дъвчете бавно и внимателно, без да бързате.

Консумирайте храни с овесени ядки, тъй като те помагат да се редуцира образуването на газове.

Пийте достатъчно количество вода на ден или поне 8 чаши.

Опитайте се да ограничите стреса в ежедневието си чрез спорт, разходки, упражнения, медитация, йога практики. Дори и да нямате възможност за редовно спортуване, винаги може да намерите време за разходка или за упражнения в домашна обстановка.

Важно е да имате физическа активност, тъй като тя помага за нормалното функциониране на стомашно-чревния тракт и намалява болезненото подуване на корема.

Следете храната, която консумирате през деня и внимателно отбелязвайте продуктите, след които сте почувствали дискомфорт или подуване.

Ограничете консумацията на алкохолни напитки, тъй като е много вероятно те също да действат раздразващо на стомаха. Също така е препоръчително да избягвате млечни и кофеинови напитки, тъй като могат да имат разхлабващ ефект.

Избягвайте да консумирате газирани напитки с много захар.

Старайте се да не пропускате хранения и да не прегладнявате. Когато това се случи може да доведе до поява на редица неприятни симптоми на синдрома като запек, подуване на корема, образуване на газове, болка.