Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Психоза в социалните мрежи: Има ли туристи по Черноморието Кадър от видеото, взривило социалните мрежи. Пуснато е в ден, в който децата са заведени в басейните заради мъртвото вълнение и подводните течения в морето.

Масова психоза обхвана социалните мрежи по повод на видео с празни плажове на Българското Черноморие. То бе пуснато по обяд на 29 юни, събота. Новината буквално взриви фейсбук, като набираше хиляди споделяния на денонощие.

"Не бих определила случилото се като истерия. Просто хората са на морска вълна и търсят добро решение за своя отпуск", анализира пред "168 часа" психоложката доц. Маргарита Бакрачева.

Коментарите във фейсбук обаче заваляха. Те варираха от лични впечатления, че наистина на българското море е много спокойно, никой не те залива с вода, има къде да се излегнеш, през критики към плажните концесионери и цените на шезлонгите, заведенията и паркингите до това как

в Гърция пиеш едно кафе и лежиш цял ден на шезлонга

и ползваш чадъра. Нито един от участниците в многобройните дискусии не опроверга видяното на кадрите.

Проучване на "168 часа" показа, че в деня, в който е пуснато видеото, както и предишните два-три дни е имало мъртво вълнение и опасни вълни в морето, бурни подводни течения и ями. Спасителите са забранили къпането с червен флаг. Трима души се удавиха само в рамките на един ден.

Наша сънародничка, почиваща в Созопол, разказа, че в този ден наистина семействата с деца, които към момента са преобладавали в курорта, предпочели да ги пуснат да се разхлаждат в басейните на хотелите. А свободната зона била запълнена изцяло. Авторът на клипа не насочва камерата към нея.

Платената наистина излиза доста солено. Колега, отдъхвал в Слънчев бряг, сподели, че видеото е силно преувеличено, но цените са високи.

"Има хора, които лежат под чадърите, които наистина са скъпички.

Струват по 50 лв.

в комплект с

два шезлонга

и две шалтета.

Въпреки това забелязах летовници и под сянката, особено през уикенда. Включително и на посочените известни плажове във видеото", коментира той.

Неговите наблюдения са, че до средата на юни крайбрежната ивица наистина е била празна, дори не е имало спасители на всички постове. Това обаче е характерно за този период на сезона. От 16 юни вече броят на туристите забележимо се е увеличил.

По това време част от учениците все още са на училище. Класическият отпускарски сезон за българите е през юли и август, когато на Черноморието става наистина пренаселено и всички чадъри са заети.

Трудно можеш да се разминеш от хора, на свободната зона с пясък няма къде да постелеш хавлията си, ако закъснееш. През август обикновено пристигат най-многобройните чуждестранни групи с младежи, които идват на нашето море и главно на Слънчев бряг заради евтиния алкохол.

Така че е рано да се говори за провал на сезона въпреки някои тенденции, наблюдавани и от летовниците, и от браншовите организации. Според данни на регионалната туристическа камара в Бургас през май на летището са пристигнали

20 000 души по-малко от предишната година Статистиката показва обаче, че има ръст на руските и особено на украинските туристи, както и на естонците. За сметка на намалелите германци.

Традиционно голям брой британци почиват у нас, главно младежи, но наблюдаваният предишни години бум на млади любители на почивките на Слънчев бряг не се забелязва сега. В края на юни гледката е била предимно "баба, дядо и внуче" заради по-ниските цени в началото на сезона.

Браншът се е подготвил за повече клиенти.

В Слънчев бряг

са построени

нови заведения

с барове, басейни

и пилони за танцьорки. Кръчми са изникнали включително и в зони, където до миналата година не е имало нищо. Всички атракции работят, наети са и традиционните викачи, които да привличат клиенти по ресторантите и баровете.

На юг от големия Слънчев бряг - Приморско, също не е пренаселено за края на юни. Очевидци разказват, че спокойно могат да си намерят места на свободната зона на плажа през седмицата, но в събота и неделя традиционно прииждат повече хора и всичко е пълно. Свети Влас пък не може да се оплаче от липса на туристи.

На север картината е същата. "Не са празни плажовете, но не може да се каже, че се пръскат по шевовете. Хотелите и на Свети Константин и Елена, и на Златни пясъци, и на Албена работят. По-слабо от други години, когато нямаше къде да хвърлиш яйце. Сега се виждат празни зони, но в никакъв случай не може да се каже, че сезонът е провал. Най-добре са хотелите със спа центрове, които предлагат целогодишно процедури и басейни с топла вода", разказа жител на Варна пред "168 часа".

Вероятно и цените отблъскват клиентите от българското море. В социалните мрежи се разпространи и

касова бележка от Албена - бутилка минерална вода от 1,5 л струва 11 лв.,

пица "Пеперони" - 29 лв., бирата е 6 лв., а фантата - 4,20 лв.

Туристите по Северното Черноморие много често купуват пакети с ол инклузив и затова заведенията извън хотелите рядко се посещават.

"Тежко им е да оцеляват. Нямат много работа. Ощетени са от големите комплекси с хранене три пъти на ден. Надяват се да привлекат клиенти, но не им е лесно", добави варненецът.

Освен малките заведения проблем има и с някои пустеещи хотели, които стоят като паметници и пространството не се оползотворява. Такъв е Шведският - някогашната гордост на Златните пясъци. Той е полуразрушен и необитаем от години.

Собствениците на хотели вече са се ориентирали към нова практика.

Поделят си финансирането

за строежа

с голяма западна

туристическа компания, която се надява да си избие парите след години.

Преди да започнат строителство, чуждите компании правели проучвания сред своите сънародници, за да разберат на колко души ще могат да разчитат, ако инвестират в хотел в България. Но тръгват към бизнес начинанието с определен риск, тъй като не се знае дали след време ще доведат достатъчно туристи у нас. Още повече че летният сезон у нас е по-кратък в сравнение със Средиземноморието.

И ако големите хотели и курорти трудно намират клиенти преди юли и август, малките, които нямат ол инклузив, са още по-зле. От 10-ина години местните жители не са виждали толкова празни селца и градчета като Каварна, Шабла и Балчик. Въпреки кризата обаче собствениците на семейни хотели и заведения не са намалили цените.

На фона на тази картина километричните задръствания на граничните пунктове с Гърция продължават. Преминаването става за няколко часа. Семейство чакало на Кулата цели три часа, за да влезе в южната ни съседка, въпреки че тръгнало призори от София и пристигнало на границата в 7 ч. сутринта. Действието се развива в същия ден, в който е пуснато видеото с празните плажове на Слънчев бряг и Поморие.

Началникът на Гранична полиция главен комисар Светлан Кичиков призова желаещите да почиват в Гърция да изберат друг граничен пункт, а не Кулата - Промахон. Той коментира пред БНР, че причината за километричните опашки е 25-процентното увеличение на преминаващите леки коли и автобуси. Там работят 9 гишета, но колоните не се разреждат. По данни на Гранична полиция трафикът се е увеличил в сравнение с предишни години.

"Преминали сме на облекчен режим за обработка на граждани на ЕС. Една румънска кола минава за 20-25 секунди, а ако в нея пътуват и деца - около 45 секунди", заяви Кичиков. Граничните власти са включили 3 мобилни устройства, за да може колите и автобусите да бъдат проверявани по-бързо през пункта. В събота са минали 50 автобуса с туристи. От 14 часа в неделя влезе забраната за движение на тирове, като по предвидената за тях лента са пуснати автомобили.

Натовареността на гръцката граница не е изненада. Българинът отдавна свикна да почива и на чужди плажове, особено на по-близките дестинации. За първи път обаче в социалните мрежи се наблюдава бурна реакция на хиляди наши сънародници, настроени срещу българското море. Обяснението според психолозите е, че

в мрежата като

цяло господства недоволството.

"Това се наблюдава независимо дали изразеното недоволство е директно по темата, или просто хейтърска бележка по страничен въпрос. Внимание привличат само негативните новини", коментира доц. Маргарита Бакрачева. Според нея негативното веднага води до коментари, докато хората са по-склонни да запазят за себе си положителните емоции.

"Българите се описват като най-най-българската и песимистична нация.

Може да определим това като копинг стратегия

Изливаме всичко черно и негативно, за да освободим място да бъдем щастливи", добави доц. Бакрачева. Тя смята, че причината сънародниците ни да са отрицателно настроени към всичко в родината си е това, че вече 30 години нищо не се променя осезаемо.

Промяна върху начина на мислене може да има само върху колебаещите се, не върху категорично изразяващите дадено мнение. "Принципно липсата на контрол и сигурност е причина хората да се придържат към вече направения избор и дори да преглъщат малки недоволства".

Въпреки бурната реакция във фейсбук и намалелия поток от туристи към Българското Черноморие фирмите и сайтовете за резервации отчитат, че местата за юли и август започват да се запълват.