Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Решението е в стимулите при покупка на по-новите автомобили, а не в забраните

България също се включва в европейската борба срещу дизеловите автомобили. За първи път в официален документ, в случая в проекта на Национална програма за контрол над замърсяванията на въздуха, се предвиждат мерки за ограничаване на дизеловите коли втора употреба.

През 2020 г. у нас трябва да се забрани вносът им, като е планирано мярката да влезе в сила от 1 януари 2021 г. Това е записано в проекта на 166-страничния документ, който екоминистерството е пуснало за обществено обсъждане.

Става въпрос за дизелови коли със стандарт Евро 3 или по-стари от тях. Има и едно много важно уточнение - първо трябва да се вземе разрешение за такава забрана от Европейската комисия, тъй като тя евентуално би нарушила директивите за свободно движение на стоки, хора и капитали.

Още отсега може да бъдете сигурни, че България няма да получи такова разрешение. Затова се предлага и друг вариант - да се направи промяна на Закона за чистотата на атмосферния въздух, която да даде възможност на общините да създадат зони в центровете на градовете, в които да не се допускат силно замърсяващи автомобили.

Европейската агенция за околна среда публикува данни, които потвърдиха прогнозите за ново увеличение на емисиите на въглероден диоксид, отделяни от новорегистрирани автомобили през 2018 г. в Европа. По-специално емисиите на CO2, които са с ръст от 1,6 в сравнение с 2017-а, и са се покачили за втора поредна година.

Всичко това се случва въпреки срива на пазара на новите дизелови автомобили в Европа за сметка на бензиновите. През 2018-а бензиновите коли са най-продавани на Стария континент, като пазарният дял надвишава прага от 50% (56,01%), Миналата година са регистрирани 8,5 млн. бензинови превозни средства срещу 7,6 млн. през 2017 г., докато нафтовите возила са намалели с 1,2 млн. и са паднали до 5,4 млн. Това обаче води до увеличаване, а не до намаляване на емисиите на въглероден диоксид, което не е компенсирано и от повишението на продажбите на електрически или хибридни превозни средства до 302 хил. бройки, коментират от АСЕА (Асоциацията на европейските автомобилни производители).

Гледайки числата, човек не може да не стигне до извода, че се води една “нечистоплътна” война срещу дизеловите автомобили за сметка на бензиновите. Затова предлагам в екоборбата срещу колите с двигатели с вътрешно горене да бъдат включени освен дизеловите и бензиновите. Нека от следващата година да се забрани вноса на всички автомобили с “обикновени” мотори, които нямат екостандарта Евро 4, т.е. произведени преди 2005-а.

Естествено, че това звучи налудничаво и скоро няма как да стане. Намаляването на вредните газове, изхвърляни от ауспусите на старите возила, няма да се осъществи със забрана и на вноса им.

Властимащите отдавна трябваше да вземат драстични мерки с ограничаване на вноса на “трошките” чрез огромно повишение на годишните екологични такси и данъци. Те трябва да са толкова големи, че да няма смисъл човек да си купува 20-годишен автомобил.

Стандартът на българина няма да достигне средноевропейския в близките 20-ина години и хората скоро няма да могат да си позволят да си купят по-новички коли. Затова, ако искаме да подмладим малко от малко най-стария автомобилен парк в ЕС (т.е. българския), трябва да се помисли за стимули при покупката на нов екологичен автомобил. Те могат да бъдат най-различни. Като се почне от директни премии при връщане на стария, премине се през премахване изцяло или част на ДДС-то, или пък се стигне до съответните данъчни облекчения. Механизмите са много, но няма политическа и държавническа воля това да бъде направено.

С намаляването на общата възраст на българския автомобилен парк няма да намалеят драстично вредните емисии, изхвърляни от колите, но със сигурност ще паднат смъртните случаи заради катастрофи в страната. През този юни загиналите по родните пътища са вече 59, а месецът още не е приключил.