Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Снимки: Pixabay
Снимки: Pixabay

Днес е Световният ден на околната среда. 5 юни е най-значимият и известен глобален ден за стремеж към положителна промяна в подхода ни към Земята.

Текстилни материали вместо пластмаса, електрически автомобили вместо бензинови изпарения. Съвременният осъзнат човек иска да направи своя принос за опазването на околната среда и планетата Земя и да улесни екосъзнанието си и ежедневните си навици.

За съжаление невинаги е ясно какво е наистина добро за нашата планета, посочва германското издание "Билд" и представя 7 факта за климатичните промени, които е добре да знаем.

Текстилната чанта за многократна употреба при пазаруване

Текстилната торба трябва да се използва до 131 пъти, така че да достигне въглеродния отпечатък на найлонова торбичка. (Въглеродният отпечатък е общото количество емисии парникови газове, което се отделя от организация, продукт или процес).

Британски учени изследват хартиени, тъкани и полиетиленови торби през 2011 г. - тяхното производство, употреба и изхвърляне.

Резултатът: В процеса на производство тъканите торби са по-вредни за климата от полиетиленовите за еднократна употреба. Отглеждането на памук изисква твърде много вода, торове, пестициди и хербициди. Въпреки това, за разлика от найлоновите торбички, тъканите торбички не попадат в боклука веднага и са биоразградими за природата. Безброй животни умират, след като са погълнали полиетиленови пликове.

Проблемът с биопродуктите

Все повече хора търсят биопродукти на пазара. Но тяхната стойст зависи от регионалния им произход. Биокартофи или киви, да кажем, от Средиземноморието, Африка или Южна Америка имат лош въглероден отпечатък. Има продукти, които се отглеждат в сухи райони, като се използва голямо количесто вода, след това те се транспортират през половината земно кълбо. Органичното пиле също не може да бъде отгледано в клетка от няколко квадратни сантиметра.

Влаковете не пътуват само с електрическа енергия

Как се отразява пътуването с влак на климата? Факт е, че всеки влак на дълги разстояния пътува с електрическа енергия.

Германските влакове например все още са далече от момента, в който целият железопътен трафик - обществен и товарен транспорт, ще се задвижва от 100% зелена електроенергия. 57% от енергията за електротранспорта в страната идва от възобновяеми енергийни източници, 18% от въглища, 9% от ядрена енергия.

Самолетите са особено вредни за климата, дори и при напълно запълнен капацитет.  Те изпускат замърсители на височина, от която причиняват по-големи щети, отколкото на земята.

Германският министър на транспорта Андреас Шойер изиска постигане на 100% чиста електроенергия до 2038 г., вместо до 2050-а, каквито бяха по-рано целевите политики на страната. Зелените казват, че това е възможно да се случи до 10 години.

Енергоспестяващите лампи се нуждаят от много енергия при производството

Енергоспестяващите лампи използват до 80% по-малко електроенергия от класическите лампи с нажежаема жичка. При производството обаче на енергоспестяваща крушка са необходими около дванадесет пъти повече енергия. показва проучване на Еврокомисията през 2008 г.

При използването на почти всички екологични продукти се наблюдава и така наречения "ребаунд ефект". При него повишаването на ефективността води и до по-често и по-дългосрочно потребление.

Така например, ако оставяте енергоспестяващата лампа да гори по-дълго, защото знаете, че е екосъобразна, е по-добре да спрете. В противен случай енергийният баланс бързо изчезва.

Електрическите автомобили не са напълно екологични

Електрическата кола трябва да измине до 150 000 километра, за да има по-чист въглероден отпечатък от този, който оставят колите на твърдо гориво.

Производството на батериите и акумулатори за електромобилите, особено в Китай, води до голямо замърсяване, тъй като необходимата мощност е получена почти изцяло от въглища.

При извличането на литий за батериите (около 70% от световния пазар се добива в Андите в Перу, Чили и Боливия), за една батерия са необходими до 80 000 литра вода.

 А след това отново идва въпросът за използвания ток при зареждане - каква част от него в различните държави идва от възобновяеми енергийни източници.

Вятърните турбини убиват птици и насекоми

100 000 птици и милиарди насекоми загиват всяка година сред роторите на ветрогенераторите. Спорно е обаче дали тези загуби са релевантни, като се има предвид масовото унищожение на насекоми, причинено от индустриалното земеделие.

Спред изследване на Харвард вятърната енергия е довела до затопляне на климата с 0,24 градуса по Целзий чрез промяна на въздушните потоци. Това обаче се отнася само за континенталната част на САЩ и само ако цялата енергия е в резултат на ветрогенераторите.

Спорно е въздействието на вятърните турбини върху околната среда също и поради ефекта на роторите върху хората и нерешения въпрос за необходимите електропроводи (над или под земята).

2/3 от популацията на белите мечки е застрашена

Заради непрекъснатото топене на ледниците като резултат от глобалното затопляне 2/3 от популацията на белите мечки е застрашена.

Около 30 000 животни все още живеят в Арктика. Безспорно е, че прекомерното излъчване на парникови газове в атмосферата води до затопляне на Северния полюс. Обаче е спорно дали природните фактори като топлата вода от Тихия океан повече от всякога допринасят за топенето на леда.