Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Пилот каца в тундрата, но загива в 120 км поход. Пътниците оцеляват

Съветски пилот успява да спаси пътниците и екипажа през 1947 г. в тундрата зад Полярния кръг и приземява авариралия самолет, чиито прибори също са извън строя. Самият той загива в следващите дни, докато върви през непробиваемия лед да търси помощ, а най-близкото селище е на 160 км.

Максим Тюриков управлява единствената оцеляла в Съветския съюз легендарна машина "Дъглас", предадена на 12 март 1943 г. в Аляска. САЩ са изпратили 705 такива джетове на Москва по време на Втората световна война. Били са част от програмата за подпомагане на съюзническите войски "Ленд-Лийз", за която руснаците знаят много малко.

Този самолет не е летял на фронта, използван е за разузнаване и доставки зад Полярния кръг, а през 1946 г. става част от гражданската авиация, като изпълнява полети от Красноярск до северни сибирски градове.

По нея американците са изпратили танкове, джипове, мотоциклети, самолети, гориво и храна на СССР и на останалите си съюзници и така са им позволили да продължат битката с Хитлер.

Тюриков лети с "Дъглас" над Съветския съюз само две години след войната и по време на последния си полет

аварира левият двигател, а след

4 часа и десният.

Самолетът прегрява и прави аварийно кацане в дебрите на арктическата тундра в Таймирския полуостров.

След първоначалната радост, че всички са живи и здрави, включително и трите деца, настъпва мрачно настроение. Наоколо всичко е в сняг и лед. Няма никаква комуникация със света, нито изглежда да има обитаемо селище.

След три дни летецът заедно с още двама членове на екипажа и шестима пътници решава да потърси помощ, но преди това

написва с молив върху вътрешната част на самолета,

че е успял да спаси всички пасажери. По изследвания на Руското географско общество те заедно с екипажа са били между 26-има и 32-ма души. Тюриков тръгва смело по заледената тундра.

Но цялата група намират смъртта си, докато се опитват да се измъкнат от ледената Арктика. През 1953 г. ловци намират на 120 км от останките на самолета тяло, за което се смята, че е на Тюриков.

Останалите, които се крият вътре в самолета, имат доста по-щастлива съдба. Те оцеляват цели 19 дни, като ядат от провизиите, с които бил зареден джетът. Водят нещо като бордове дневник директно върху стените на салона. И дори празнували Деня на труда 1 май, който в Съветския съюз.

Последният надпис е от 11 май: "Бяхме спасени!". За късмет на останалите в джета пътници той е забелязан от друг граждански самолет, който каца до авариралия и качва на борда си катастрофиралите пасажери.

За близо 70 години, в които той е стоял

полузарит в леда,

вятърът и снегът са измили оригиналната зелена боя. Старата машина вече е блестящо сребриста на цвят. Иначе била в много запазено състояние въпреки ветровете и миналите години. Стояла на такова отдалечено разстояние, че никой не я е откраднал и продал за скрап.

Капитанът й толкова много обичал да лети, че кръстил дъщеря си Авелина. Днес 78-годишната жена, която била едва на 6 г., когато той починал, сбъдва детската си мечта - да нагази в снега в тундрата и да намери самолета, който пилотирал баща й в Далечния север.

"Дори и днес ме полазват тръпки, когато чуя думата "Дъглас", казва 78-годишната жена. Тя заедно със специалисти от Руското географско общество отива зад Полярния кръг, за да изтеглят американския джет. Това се случва през 2016 г. и Авелина Анциферова е поканена от учените в тундрата. Те

сбъдват мечтата й

да види бащиния си “Дъглас”.

"Разплаках се, когато видях сребристата птица да лежи на земята с все още разперени крила", признава жената, когато пристига на лобното му място. Тюриков винаги й е липсвал, но тя е горда, че е успял да приземи самолета и да спаси толкова много хора. Когато влязла в пилотската кабина, Анциферова казала: "Имам чувството, че ръцете му все още са върху инструментите, че той е някъде тук наоколо".

Екипът от реставратори намерил вътре в самолета ръждясали консервени кутии - повечето празни, но в някои имало парчета говеждо месо. Демонтирали крилата и вдигнали тялото на самолета с хеликоптер до сибирското речно пристанище, за да го транспортират с кораб на юг.

Крилата били пренесени отделно.

Прикрепили ги към огромна шейна, завързана за джип, който ги превозил през цялата тундра.

Всичко започва преди около 10 г., когато специалистът по програмата "Ленд-Лийз" Вячеслав Филипов вижда снимка на авариралия самолет зад Полярния кръг. Той предлага на географското общество да изпрати експедиция до Таймирския полуостров и да възстанови самолета.

Част от реставрацията вече е започнала, но основната работа предстои през лятото в специалния завод за ремонти

на самолети.

Географското общество твърди, че джетът ще бъде изложен, за да покаже и помощта на американците, и героизма на съветските пилоти. Той ще стане част от експозицията в Музея на победата в Красноярск.