Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Автомобилите в центъра на градове от ЕС са лукс, няма и много паркинги. Превърнати са в кокетни площади и велоалеи

Идеята на СтоличнаТА община за справянето с мръсния въздух е заимствана от редица европейски страни като Франция и Холандия.

Държавите членки отдавна са въвели системата на екостикерите, като последна към нея се присъедини Германия, където преди няколко месеца лепенките заработиха успешно.

В Италия, Испания, Австрия и други страни този проблем е решен, като

шофирането

в центровете е органичено и

доста скъпо

Например във Виена е обичайна гледка на светофар да чакат по 2-3 коли. За разлика оттам паркирането в София е евтино и лесно. Доказателство за това са почти пълните паркинги в центъра.

В Европа този проблем е решен, като паркоместата се намаляват, а повечето паркинги в централните части на градовете са превърнати в красиви площади и велоалеи, коментират архитекти. Целта е да се подтикват хората повече да карат колела.

Другият момент е, че в Западна Европа

ударно се изхвърлят старите димящи дизели,

които обаче се товарят на автовози право за България. Пример в това отношение дадоха различни европейски страни, които предупредиха, че дизелите, които не покриват определени стандарти, не могат да влизат в градовете. Някои дори обявиха, че до 7 години ще забранят движението с тях, независимо кога са произведени.

По тази причина общините в европейските градове започнаха да работят в друга посока.

Холандският град Утрехт например е постигнал значителни успехи в борбата с мръсния въздух, като ограничава автомобилите за сметка на велосипедите.

Дейвид Лангерак, представител на Утрехт в Европейската комисия, сподели какъв е опитът на този град в Холандия.

"Утрехт е град с мръсен въздух

Това е така заради магистралите около града. Затова ние предприемаме много мерки в борбата срещу замърсяването като придвижването с колело вместо с автомобили. Ние сме вторият град с най-много колела в света.

На ден по улиците на града има в движение над 100 хиляди колела. Тази стъпка постигна бърз и чувствителен ефект върху чистотата на въздуха."

Нашата страна ще направи

всичко възможно, за да последва този пример

Идеята е хората в големите градове да се движат с градския транспорт и с велосипеди, а колите в центровете да са ограничени до минимум.