Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Януари стана първият месец в историята, когато Запорожкият автомобилен завод не успя да продаде нито един нов автомобил. През 2018 г. украинската компания е сглобила само един тестови автомобил, а дилърите са продавали това, което е останало по складовете. Така производството на моделите ZAZ Lanos и Change (по лиценз от китайски партньори) приключи през 2017 година. Сега по-голямата част от оборудването не работи и предприятието ЗАЗ е пред обявяване на фалит.

Легендата на “Запорожец”, най-разпознаваемата съветска кола, започва преди повече от 50 години. Производството на новата машина е одобрено лично от тогавашния комунистически лидер на СССР Никита Хрушчов, който според легендата е искал с този модел да изпревари Америка по отношение на броя на автомобилите на глава от населението.

Краят на 50-те години на миналия век е времето на миниколите в Европа: “Костенурката” на VW и Isetta сe произвеждат в Германия, а в Италия хит е Fiat 600. Дизайнът на първия модел - ZAZ-965, е копиран именно от фиата, като

масово

производството

започва през

1960 година

Малкият багажник е отпред, а въздушният двигател е в задната част. Прякорите на запорожеца са много - кръгчето, гърбушко, калинка, запек са една малка част от тях. Но Хрушчов е доволен: “Добре свършена работа и един добър подарък за нашите работници.”

Основното предимство на “Запорожец” е цената. Новата кола струва 1800 рубли, около два пъти по-евтино от “Москвич” и три пъти от “Волга”. Руснаците се шегуват, че стойността на “Гърбушко” е пряко свързана с цената на бутилка водка, която струва 1 рубла 80 копейки (хиляда бутилки водка са равни на чисто нов “Запорожец”).

Първият ЗАЗ-965

тежи 665 килограма,

а максималната

скорост на колата

е 90 км/ч

Запорожецът изненадва с отличната си проходимост. Благодарение на големия си пътен просвет, плоско дъно и малкото си тегло, “запекът” е идеалната машина за селските пътища. Друго неочаквано предимство на автомобила е свързано и със селските пътища. Тракторите и камионите оставят дълбок коловоз, в който по-големите автомобили лесно буксуват. Зазката е малка и лесно се побира между двата кални канала.

Сегашният президент на Русия Владимир Путин е един от стотиците известни личности, притежавали запорожец. Когато Путин за първи път се запозна с болид от Формула 1, той възкликва изненадан: “Имах повече място в “Запорожец”, отколкото тук.”

През 2006 г. Путин се похвали с реставриран запорожец на президента на САЩ Джордж Буш-младши. “Това е първата ми кола, купих я още като ученик. Това беше през 1972 година”, казваа Путин на Буш.

В един от филмите за Джеймс Бонд - “Златното око”, Пиърс Бронсън се движи из Санкт Петербург със ЗАЗ-965 и получава следните препоръки за колата от шофьора: “Това бебе никога не ме е подвело. Страшно е като ад, но върши работа.” В епизод от лентата Агент 007 даже помага за ремонта на запорожеца с чук.

В анимационния филм “Автомобили 2” се появява като антигероя Владимир Багажников - ръководителя на престъпната група Запорожците.

Инвалидите от Втората световна война имали правото да получат безплатно запорожец, но без право да го продават. Често ветераните обаче давали преференциалните автомобили на роднини да ги карат.

Запорожецът е продаван и извън СССР.

Експортният

модел ZAZ-965

се нарича Jalta

и е с подобрена шумоизолация и интериор, както и пепелник, радио и ляво огледало. Моделът ЗАЗ-966 също имал модификация за чужбина.

Малко неочаквано, но “Запорожец” активно участва и в ралита. През 1961 г. ЗАЗ-965 изненада конкурентите и спечели първенството на СССР. Същата кола участва и в състезанието Stasis Brundza.

В средат на 70-те години екипът на завода Kommunar е зает със задачата за направата на чисто нов модел. Появяват се и много футуристични прототипи. В край сметка на пазара през 1979-а идва ред на ZAZ-968M, който става бързо известен с прякора “сапунерката”. Моделът става най-масовият с 3,5 милиона екземпляра и е произвеждан до 1994 година. Тогава сглобяването на колата спира и заводът пустее 4 години. След това се сключва споразумение с Daewoo и предприятието започва да произвежда пак коли, които обаче нямат нищо общо с предишните зазки.