Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

АНДРЕЙ НОВАКОВ
АНДРЕЙ НОВАКОВ

6 месеца или 5000 километра - толкова да покриват автокъщите след продажбата

Очевидно е, че както в България, така и в много други държави в Европа колите втора употреба са най-достъпният начин семействата да имат собствен автомобил. Ето защо за мен е изключително важно тези коли на пазара да бъдат в максимална степен годни и безопасни за хората. Затова инициирах европейската програма O.R.E.L., която се бори с превъртането на километража, и се радвам, че Европейската комисия я одобри и финансира с 300 000 евро.

Надявам се много скоро - още в началото на 2020 година, по силата на тази програма да започне да тече обмен между пунктовете за годишен технически преглед. И всеки човек, като влезе през телефона си в базата данни на единна платформа, в която всяка автокъща ще подава информация за всяка кола, да може да види миналата година на колко километра е била. Като влезе в сайта на автокъщата и хареса автомобил, да може да го провери. Или като го види в интернет, или като отиде в автокъщата, по номера на шасито да може да провери миналата година в Италия например тази кола на колко километра е била, като е минавала на преглед.

Обаче не мисля да спирам дотук.

ЕС е длъжен

да стигне и

по-далеч,

като въведе задължителна европейска гаранция за автомобили втора употреба. По този начин автокъщите, които продават изключително коли втора ръка, трябва да дават гаранция от 6 месеца или 5000 километра, в които, ако се случи някаква тежка повреда, те да я отстраняват за своя сметка. Така те

ще се въздържат

от това да

замаскират проблем,

който възниква след един месец. Защото в противен случай ще трябва да отстрани за своя сметка повредата. За да не се налага хората, които са спестявали толкова време пари, за да си купят тази кола, да инвестират още в отстраняването на тази повреда.

Такава европейска гаранция, която лансирам първо пред “24 часа”, би довела до безопасни автомобили, включително за тези втора употреба - хората не биха се излагали на риск. Тази мярка

би свалила

и цените на

застраховките,

защото колите ще бъдат по-малко рискови. Така биха намалели и случаите на опасни проблеми, застрашаващи здравето и живота. Мисля, че е възможно още в следващия си мандат Европейският парламент и Европейската комисия да помислят за въвеждането на такава европейска гаранция за колите втора употреба. Това би възпирало и търговците да продават автомобили, които са извадени от автоморгите в Западна Европа, като годни за движение по пътищата - практика, каквато, за съжаление, съществува.

Смятам, че този пакет от мерки - със затягане на контрола върху годишните технически прегледи в цяла Европа, с пресичането на измамата с километражите, с въвеждането на задължителна европейска гаранция за коли втора употреба, качеството им би се повишило и в крайна сметка

хората биха

могли да си

купят по-добри

автомобили.

По-малко хора ще може да бъдат ужилени с автомобил, внесен отвън - или с пренавит километраж, или със скрит дефект, който се появява по-късно и налага да се бръкнат дълбоко за ремонт на ненадейно възникналия скъп проблем.

Техническият преглед е задължителен във всяка държава на ЕС. В единната система, която се изработва по предложената от мен програма O.R.E.L., преди да си купиш кола, ще може да влезеш в тази система и да видиш на колко километра е била тя миналата година. Така, дори да не можеш да преследваш автотърговците кога пренавиват километража, то се обезсмисля, защото човек ще може да разбере сам на колко километра е била. Когато през телефона установиш, че миналата година, преди да тръгне от Италия за България, тази кола е била на 310 000 км, когато е минала на технически преглед, а ми я продавате на 80 000 км, ще кажеш:

“Или сваляте

цената

наполовина, или

няма да я купя!”

Това означава, че или спират да манипулират километража, или цените на автомобилите втора употреба ще паднат значително, до реалната им стойност. Според мен тя ще е поне с 10-15% по-ниска от завишената, на която сега помпат тези коли. Когато излезе реалното им състояние, цената им ще падне и

търговците

ще започнат

да вкарват

по-хубави коли.

IT експертите на ЕК вече напредват, след като са проведени работни срещи, на които 8 държави - членки на ЕС, сред които Германия, България, Белгия, Чехия, Гърция, Словакия, Холандия, Финландия и Ирландия, са проявили интерес. А неформално са дори повече. Те вече започват да изграждат информационен масив.