3 идеи за по-чист въздух
Един от големите плюсове на протестите срещу поскъпването на горивата бе, че създаде аномалия, която може да се окаже най-големият ни шанс за по-чист въздух. В продължение на седмица цената на бензина постепенно падаше, а на дизела по някаква странна логика оставаше на високите нива. Така се появи разлика от над 54 стотинки, която на моменти се увеличаваше още повече.
Тогава за първи път много шофьори на дизелови автомобили започнаха да си задават най-важния въпрос - дали е изгодно да караш с това гориво в България? Дали маржът между двете горива няма тепърва да се увеличава? Ясно е, че с поскъпналия с 20-ина лева данък върху старите коли никой няма да си изхвърли стария дизел. Но една сериозна разлика в цените на литър бензин и дизел определено ще предизвика размисъл по въпроса. Не че бензинът е кой знае колко по-чист, а защото българинът е практичен човек и повечето шофьори ще предпочетат да си сложат газова уредба, която според климатолози е доказано чиста технология.
За съжаление разликата между бензина и дизела бързо се стопи и сега отново е около 20 стотинки, така че стимул за смяна на стария дизел никой няма да има и ще продължим да се чудим как да дишаме.
Втората мярка също е много ефективна. Тези дни в разговор с климатолога проф. Георги Рачев разбрах, че той, колегите му и еколозите отдавна смятат, че социалната система е най-големият замърсител в страната. Защо? Защото отпуска енергийните помощи във вид на въглища и дърва на стотици хиляди домакинства. Въпросът е не може ли тази помощ да е под формата на по-ниски сметки за ток за климатиците или за отопление на газ? За обществото няма ли да е много по-евтино да купи на тези хора съответното оборудване и да им помага с месечните разходи, отколкото целодневно да вдишваме сажди, частици и какво ли още не? Няма ли да е по-евтино евентуално газифициране? Всичко друго ще е много по-добро, отколкото абсурдното стимулиране на изсичането на горите, при това в XXI век!
Според проф. Рачев, докато не минем на ток и щадящи горива, сме обречени да дишаме мърсотия, а китните ни селца в планините и планинските курорти ще тънат в пушек и сажди. Да не говорим за столичните Бояна, Драгалевци и Симеоново, които според експерти вече са доста по-мръсни от центъра.
И ако си мислим, че проблемът са само фините прахови частици, много се лъжем. Според проф. Рачев ние все още нищо не знаем какво точно дишаме - какви са нивата на тежките метали във въздуха като арсен, олово, ароматните въглеводороди и много други. Оказва се, че тях никой не ги следи и още по-лошо - никой няма представа как ден след ден съсипват здравето ни.
Решението според професора е да се прекрати това абсурдно горене на въглища, дърва, пластмаси, гуми и какво ли още не.
Да, тези мерки ще са свързани с лишения, ще има хора, които ще се чувстват ощетени - едните, че трябва да плащат по-скъпия ток и газ, за да се топлят, другите - ще се наложи да си сменят колата и да минат на газ или бензин. Тук е ролята на държавата да се пребори с ЕК за третата мярка - не може от Брюксел непрекъснато да искат да вдигаме цените на много по-екологично чистите ток и синьо гориво.
Не може непрекъснато Германия да диктува правилата в ЕС, които са изгодни само за нея, особено след като излъга цял свят с "Дизелгейт". И сега, когато измамата се разкри, се чуди къде да си пласира старите дизели. Къде? Най-изгодно е в Източна Европа. Вместо да ги изхвърлят, ние дори ще си ги платим.
За сметка на това ЕК ще иска от всички източноевропейци да продължат да вдигат налозите върху екологично чистите си горива. Така че изборът е прост - или с воля да си извоюваме по-чистия въздух, или да продължим да си дишаме мърсотията, частиците и тежките метали и да се чудим защо сме все по-болни.