Защо се разтресоха прочутите италиански магистрали
След трагедията в Генуа Италия обмисля връщане към държавни магистрали
Има нещо гротексно във факта, че именно наследниците на древните римляни, най-гениалните инженери и архитекти в Античността, днес гинат под отломките на вдигнатото от тях. “Каквото сам си направиш, никой друг не може да ти го направи”, обичат да казват в Италия.
Достатъчно е да се разходите из покрайнините на Рим и да се полюбувате на руините на древноримските акведукти и пътища като Апия Антика, за да си зададете въпроса как генералът архитект Агрипа, дясна ръка на Октавиан Август, предвижда с какви технологии и от какви материали да направи хидравличните и пътните инфраструктури така, че
да са здрави и
след повече от
две хилядолетия
А как инж. Рикардо Моранди преди само половин век измисля гениалния виадукт в Генуа, но не може да предвиди, че той ще издържи едва 50, а не 100 г.?
Модерна държава ли е държавата, в която за 5 г. падат пет модерни моста, запита един италиански експерт в предаване на телевизията РАИ.
Останалата почти незасегната от терористични атаки през последните години Италия днес едва смогва да се съвземе от вълната от бедствия, плод не на чужди агресори, а на нейната модерна инженерна мисъл. И всички
те се случват не
в бедния Юг, а в
богатия Север, където капитализмът не може да се оплаче от спънки пред авангардните технологии.
Земетресения (Абруцо, Марке), пожари на модерни тангенциални пътища (Болоня), рухнали виадукти (Генуа) – от няколко години наред медиите тук само броят жертвите като след войни. Общите елементи във всички случаи са едни и същи – некачествено строителство, армиран бетон, спестени реконструкции за сметка на бутнати пари под масата. Именно те се оказаха главният виновник за огромните поражения и при природните бедствия – десетки загинаха като пилци, но не заради трусовете, а защото бяха притиснати под некачествените и неустойчиви сгради от железобетон.
Над 300 мостове, тунели и виадукти в Италия в момента са точно толкова високорискови, колкото и раздробилият се на парчета виадукт “Моранди”, твърдят италиански експерти инженери. Казват, че
жителите на
Генуа притаявали
дъх за 8-9
секунди,
докато преминавали с кола по еднокилометровото трасе. Всички очаквали в един момент да рухне. Защитниците на моста твърдят, че не бил изчислен за толкова натоварен трафик - в Италия днес 90 на сто от транспорта се извършва “на гуми”, т.е. с коли и камиони.
Според критиците обаче вина има недобрата, даже изобщо липсващата поддръжка. Както стана ясно, отговорна за нея е групата Бенетон, която стои зад акционерното дружество “Аутостраде пер л’Италия” – негова е концесията за тази част от магистралата.
След трагедията в Генуа и след други подобни срутвания на по-малки мостове мнозина се питат доколко ефикасно е частници да са концесионери на магистрали. Това значи, че те би трябвало да се грижат и за здравината на десетките хиляди мостове и тунели из Италия, които са на над 50 г.
Според частната компания “Аутостраде”, която контролира 3000 мостове и виадукти, тя прави поддръжка на всеки 3 месеца. Държавната група АНАС (Националната пътна служба), която е отговорна за 12 хил. моста, твърди, че е инвестирала 180 млн. евро за поддръжката им – твърде малко. Според експертите много по-евтино е, ако се бутнат всички стари структури и се изградят нови.
Никъде в Европа не се строят толкова пътни инфраструктури, колкото в Италия. Много от тях са сред най-модерните, но и сред най-скъпите – в това може да се убеди всеки български турист, който пътува с кола.
Италианците
плащат едни от
най-високите магистрални такси на Стария континент. Ако пътувате от Рим до Флоренция с кола (250 км), ще платите над 18 евро магистрална такса.
Те влизат директно в дружеството, зад което стои фамилията Бенетон.
Според вицепремиера Луиджи ди Майо обаче е сигурно, че те печелят милиарди евро, а плащат само милиони за данъци в Люксембург. “Щом не могат да се грижат за поддръжката, ще им бъде отнета концесията за магистралите”, гневят се на компанията вицепремиерът Ди Майо и министърът на транспорта Тонинели.
Разрешението според сегашното италианско правителство е управлението на магистралите да се повери отново на държавата.
Като изход от сегашното положение в Италия правителството обмисля нещо като план “Маршал” за пътищата, чрез който да се върне сигурността на инфраструктурата. Голяма част от нея е изградена през 60-те и 70-те години. Сегашното италианско правителство не иска да инвестира в мастодонтски проекти, а в снабдяване на всички виадукти, мостове и тунели със сензорни технологии, които да измерват стабилността им.
Но докато това стане, със сигурност мнозина вече ще се прекръстват, преминавайки по мост.
Най-четени
-
Галерия Дори преди КГБ ДС използва микрокамера за следене. Въпреки това агент "Муха" се измъква от капана
Мухата разбира, че това са паяци, които искат да я подмамят да влезе в мрежата. Изписва на лицето си вежливост и отзивчивост, заявява, че всичко, което интересува дипломатите, ще им бъде съобщено
-
Секретно Защо Третото българско царство няма корона?
Имало е проекти, венецът се използва в герба, печата и официалните бланки Следват традициите на царете от Средновековието, които копират византийските модели Претърпяват няколко промени
-
Изумителни деца виждам по българските училища
Вчера бях в Мездра – на срещи с учениците от училищата „Иван Вазов" и „Христо Ботев". Изумителни деца виждам по българските училища. Будни, любопитни, с отворени сърца към света
-
Галерия Венелин Венков сравни напускането на "Ку-ку бенд" с живот след затвор
Невена Цонева и Венелин Венков, които бяха част от "Ку-ку бенд", разказаха за своето напускане на групата и причините за това решение. "Тези, които са гледали „Изкуплението Шоушенк" – там накрая
-
Галерия Димитър Стоянович: Хората имат нужда от култура, не само от простотии и шоу
Дразня се, когато се подценява публиката и никога не го правя, казва сценаристът, режисьор и водещ на "Култура.БГ" Свободата в киното е много опасна работа