Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

СТАРТ: Кметът Йорданка Фандъкова пуска в движение новите тролеи.
СТАРТ: Кметът Йорданка Фандъкова пуска в движение новите тролеи.

С МИНИМУМ 3 млн. евро е надута цената на новите тролеи "Шкода", които Столична община купи наскоро. Това установи проверка на "168 часа". За всяка една от внесените 30 машини са платени по 451 хил. евро. Същият модел тролеи са купени и в румънския град Тимишоара. Там те са стрували почти 100 000 евро по-малко, отколкото в София. Цената от 350 000 евро е обявена в сайта на румънското кметство. Освен по-евтини, тролеите в Тимишоара са оборудвани с повече екстри за разлика от българските. Румънските машини имат

тайни видеокамери


за заснемане на пътници вандали. Те работят дори при слаба осветеност в превозното средство. В тролеите е монтирана и система за контрол на трафика. Техника, която в българските тролеи липсва. Едни от малкото прилики са климатикът и спомагателният дизелов двигател, който се използва, в случай че стане авария с електрозахранването. Освен разликата в цената има и съмнения около провеждането на конкурса за доставка на тролеите в София. За разлика от Тимишоара, където оферти подават няколко фирми и печели тази с най-ниска цена, у нас кандидатът е само един - "Шкода". Липсата на конкуренция е заради заложените изисквания за участие в конкурса. Според правилата на Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР), която отпуска кредита за покупката, в конкурса могат да участват единствено производители от ЕС. Това

автоматично изхвърля


от надпреварата руските производители, чиито машини струват по около 100 хил. евро. Незнайно защо ЕБВР поставя и друго дискриминиращо условие. В конкурса могат да участват само фирми, които са произвели над 30 броя тролея от модела, с които кандидатстват. По този начин от конкурса отпадат останалите три европейски фирми, закупили книжа. На финала оферта е подадена единствено от "Шкода" и тя естествено печели, без да може да се направи сравнение дали някой изобщо предлага по-евтини машини. Като бонус към тролеите чешкият производител обещава да обучи персонала да ги кара и да достави резервни части и безплатно обслужване за определен период от време. Гаранционно обслужване за две години или пробег на не по-малко от 150 000 км имат и румънските тролеи, които струват със 100 хил. евро по-малко. В съобщението на Тимишоара не е посочено дали "Шкода" е трябвало да обучава румънските ватмани как да карат тролеите, които и без това от години го могат.

 

 

Таня Митова: Казаха ни, че това е най-ниската цена в ЕС

"ШОКИРАНА съм от новината за разликата в цените на тролеите в София и Тимишоара. Веднага ще направя проучване", коментира общинският съветник Таня Митова. Тя е била член на комисията, която провежда конкурса за доставка на новите тролейбуси. Според нея всички условия за него били спуснати от ЕБВР, която дава кредит за покупката на превозните средства. Затова общинарите можели само да се пазарят за цената с единствения участник "Шкода".
"Наша делегация беше в Чехия, където се водеха преговорите. Те бяха изключително тежки. Дори успяхме да свалим по около 30 хил. евро от цената на един тролей", обяснява Митова. Според нея по време на преговорите от "Шкода" им показали списък с цените на същите тролеи, доставени за други европейски градове. Идеята била да убедят българската делегация, че офертата им е еднаква за всички и по-евтино не може да се купува. Сред посочените градове липсва Тимишоара. "По това време разбрах, че в Румъния купуват от същия модел тролеи. Специално питах на каква цена. Чехите ме увериха, че офертите за Тимишоара и София са еднакви", спомня си Митова.

 

В Стара Загора двойно по-евтини

ПОВЕЧЕ от два пъти по-евтино плаща общината в Стара Загора за нови тролеи. За шест белоруски машини, оборудвани с всички екстри, е даден по-малко от един милион евро.
Тролеите са с нисък под като софийските, но имат с около 30 процента по-нисък разход на енергия. Те разполагат и с платформи за инвалидни и детски колички.