Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

КАТЕГОРИЧЕН: Министърът на земеделието Мирослав Найденов обещава да пресече аферата с тракторите.
КАТЕГОРИЧЕН: Министърът на земеделието Мирослав Найденов обещава да пресече аферата с тракторите.

"КОЛЕГАТА от Стара Загора малко ви е заблудил. Тракторите, които ние ще продаваме, са дори още по-стари. Двигателите им няма да са "Етап 2", а по-предния клас "Етап 1". И двата класа вече не могат да се внасят в България, защото двигателите им не отговорят на евростандартите за вредни емисии. Все пак министърът на земеделието е издал заповед и няма да има проблеми с регистрацията на тракторите". Това шокиращо признание направи дилър от офиса на фирма с офис в Пловдив пред репортери на "168 часа", които влизат в ролята на клиенти, търсещи да купят по-евтини трактори.
Интересът ни е провокиран от обява на интернет страница за продажба на трактори където фирмата предлага трактори МТЗ 952.3, на който двигателите са с "Етап 2". Според експерти подобни машини днес могат да се ползват единствено в страните от бившия СССР. В останалата част на Европа те от години са спрени от продажба. Специалистите са категорични, че освен нивото на емисиите на двигателите, новите класове трактори трябва да отговарят на още десетки изисквания за безопасност.
Според директива 2003/37 на ЕС такива селскостопански машини не могат да бъдат регистрирани в ЕС защото нямат валиден сертификат за типово одобрение. В зависимост от мощността на двигателите забраната е влязла в сила от 2007 и 2009 г. При по-старите машини с "Етап 1", каквито

обещават да ни продадат

 от фирмата, срокът е бил до 2005 г. Това означава, че след този срок такива машини няма как да се регистрират на пазара в Европейския съюз.
Независимо от категоричните забрани "168 часа" уговори без проблеми покупката и регистрацията на трактор МТЗ-952.2, с двигател "Етап 1" от фирмата. Преговорите започват по телефона с дилър на фирмата от Пловдив. Оказва се, че за да се купи подобен трактор, трябва да почакаш месец-два.
"Договорът ни със завода в Беларус вече е подписан. Ние като техни представители ще внасяме тракторите директно от тях. От завода обещаха, че вносът ще започне всеки момент, но докато машините пристигнат, ще мине поне месец. За всеки случай казвам на клиентите, че могат да купят тракторите след Нова година", допълват от

офиса на фирмата

Дилърът настоява да си оставим телефоните, защото имало много кандидати за нерегламентираните машини.
Следва среща на място в офиса  в Пловдив. На нея става ясно, че за българските дилъри на трактори няма проблем да заобиколят евродирективите. Те не само подсигуряват вноса на забранената техника, но като бонус предлагат и регистрацията им на място. Без допълнително оскъпяване.
"Ще ви спестим всички възможни формалности. Когато дойдете да купите машината, ще повикаме хора от Контролно техническата инспекция (службата, която регистрира всички земеделски машини у нас. - б.а.). Давате парите, те ви оправят документите и сте готови да яхнете трактора. Щом министърът е издал заповед, ще трябва да ги регистрират", любезно обяснява дилърът.
Врътката с регистрацията на

забранените от ЕС трактори

 става възможна след изявление на министъра на земеделието Мирослав Найденов, че е договорил с посланика на Беларус внос на 1000 трактора от по-нисък клас на преференциални цени. Как ще се избегне европейската забрана за подобен внос, не бе уточнено. Часове по-късно стана ясно, че правителството няма да купува трактори, а това ще става от определена фирма. Седмици след това оферта за такава техника се появи на сайта на фирма с офис в Пловдив.
Според експерти от земеделското министерство, заобикалянето на правилата щяло да стане възможно с приемането на поправка в наредбата за типово одобрение на колесни трактори. Проектът е разписан от земеделския министър Мирослав Найденов на 20 септември 2010. С промяната отпада задължителното изискване на ЕС за пределното количество на отделяните вредни емисии от двигателите на тракторите. Това според чиновниците от министерството било напълно законно, защото евродирективите допускали подобни изключения. На противоположно мнение е бивш високопоставен служител в земеделското ведомство, запознат с евростандартите по темата.
"В случай че поправката мине

България ще бъде замесена

 в поредния европейски скандал", категоричен е експертът.
Според него подобно "творческо тълкуване" на европейските директиви може да докара още финансови санкции и дори спиране на европейските средства за България. Причината е, че веднъж регистрирани в България, тракторите ще могат да се продават в цяла Европа, без никой да подозира, че не отговарят на стандартите.
"Документите на ЕС допускат подобни изключения единствено в случаи, когато става дума за внос на т.нар. малки серии - до максимум 150 броя. Цифра далеч по-малка от обявения от Мирослав Найденов внос на хиляда трактора", допълва специалистът.
Министърът на земеделието уточнява пред "168 часа", че спорната поправка все още не е приета.
"Дори това да стане факт, няма как да се внесат повече от 150 трактора от даден модел. Не е задължително от поправката да се възползват единствено производителите от завода в Беларус", обяснява Мирослав Найденов.


 

Министерството:  Нямаме нищо общо


"В МИНИСТЕРСТВОТО на земеделието и храните, няма данни за готвен внос или да се предлагат за продажба трактори с "Етап 2"", обявиха от пресцентъра на земеделското ведомство.
Според подчинените на Мирослав Найденов доставките на вносни трактори се договарят от търговските фирми. Единственото изискване било машините да отговарят на законовите изисквания за регистрация в страни от ЕС.
На въпрос знае ли министър Мирослав Найденов, че дилъри на частна фирма се хвалят, че готвят внос на трактори не отговарящи на изискванията на ЕС, от пресцентъра отговориха лаконично: "Това е единственото, което можем да кажем по случая." "Нашите служители нещо са се объркали. Не си позволяваме никакви изключения извън закона. Подобен внос може да бъде направен единствено с разрешение на министерството", обясни управителят на фирмата с офис в Пловдив

 


Печалба за 10 милиона

ПЕЧАЛБА в размер на 5-10 милиона лева ще си докарат вносителите на тракторите, ако продадат 1000 бройки, изчисляват експерти. Според тях освен нормалните търговски отстъпки, които производителят прави на своите дилъри, в сметките влиза и по-ниската цена от поне 20 процента в сравнение с тази на новите машини.
"За да се достигнат задължителните нива на вредните емисии в двигателя, трябва да се направят конструктивни подобрения. Това струва много пари и оскъпява крайния продукт. Затова е по-изгодно да си уредиш да внесеш стари машини и разчитайки на незнанието на клиента, да ги продаваш на цени малко по-ниски от новите машини", категоричен е специалистът.
Проверка на "168 часа" в страницата на фирмата, показа, че трактори с "Етап 2" се продават на промоция с отстъпка от едва четири процента.



Сенки от миналото

В България вече са засечени случаи на регистрация на трактори, които не отговарят на европейските изисквания. Такива нарушения са установени в доклад на инспектората на Министерството на земеделието за дейността на Контролно- техническата инспекция (КТИ) през 2008 г.
Според доклада в инспекцията са регистрирани 87 нови колесни трактора и комбайна, без да отговарят на задължителните европейски сертификати.
От обясненията на регионалните директори пред инспектората става ясно, че регистрацията на част от негодните машини е ставала след разпореждане по телефона от изпълнителния директор Георги Георгиев.
В друг случай, открит от проверяващите, Георгиев "задрасква отказа за регистрация на началник-сектора върху заявлението за регистрация, поставя резолюция "ДА" и се подписва, след което машината е регистрирана", пише още в доклада на проверяващите.


Официално регистрацията е невъзможна

ОФИЦИАЛНО в България регистрацията на сега внесени трактори с "Етапи 1" и "2" е невъзможно, обясняват от Министерството на земеделието.
Изключение са случаите, когато тракторът е втора употреба и се налага неговата пререгистрация. Това може да стане и за нова машина, която е купена, но нерегистрирана по времето, когато съответните етапи са действали - до 2005 г. и съответно 2009 г. за "Етап 2". Тогава се налага глоба на собственика до 300 лева.
Подобни условия според юристи по никакъв начин няма как да се отнасят за готвените за внос от Беларус трактори.

 

Мирослав Найденов: Ще наредя проверка

"ВЕДНАГА ще разпоредя на шефа на КТИ проверка по вашия сигнал. Не мога да си представя, че някой дори може да си помисли да прави подобни неща. Още по-малко да използва името ми", заяви министърът на земеделието Мирослав Найденов пред "168 часа". Той уточнява, че договорът за вноса на 1000 машини от Беларус все още не е подписан. "Идеята при срещата ми с посланика на Беларус беше контрактът да се сключи при едно бъдещо посещение там. Затова няма как да коментирам намеренията на една частна фирма. Нормално е те да имат интерес да си продават машините, но след като не отговарят на изискванията на ЕС няма как да бъдат регистрирани", обяснява министър Найденов.