Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Проучване в Единбург доказа: Колите на Тесла замърсяват повече от бензина и дизела

Завишените нива на фини прахови частици във въздуха на столицата предизвикаха масова истерия и отново като най-големи замърсители баха посочени автомобилите. Но така ли е наистина? Редица проучвания показват, че вредата, която нанасят двигателите с вътрешно горене, далеч не е толкова голяма, колкото други фактори - като прахта по улиците, състава на асфалтовата настилка и други.

Още по-фрапиращо е, че последните проучвания доказват, че електрическите коли понякога са дори по-опасни от дизеловите и бензиновите.

Автомобилният

парк в България наистина е стар,

но това не е чак толкова голям проблем, твърдят експерти. Според тях ако един дизел е добре поддържан, макар и на години, той не би трябвало да нанася особено големи щети на околната среда.

Някои дори смятат, че катализаторите могат да намалят емисиите само ако колата е до 90 коня. Над 100 нямало никакво значение, защото ще изхвърля същото количество емисии.

До подобно заключение стигнаха и от концерна "Фолксваген", които за пореден път влязоха в полезрението на медиите, след като стана ясно, че са тествали влиянието на емисиите от аспуха на дизелов автомобил върху хора, а преди години и върху маймуни.

Заради "Дизелгейт" примката около врата на автомобилната марка е наистина затегната, а от няколко дни насам всички се възмущават на нехуманността на фирмата. Резултите от изследването останаха на заден план, защото не отговарят на изискванията на еколозите - оказа се, че емисиите, които бълва дизелът в обикновени градски условия, не нанесли щета върху нито едно от

"опитните зайчета"

Макар той да е анатемосан, в България все още най-предпочитаният двигател е бензиновият. Малко над 1 672 000 автомобила се задвижват с него, докато тези на дизел са близо 1 238 000. Колите на газ са над 186 500, а тези на метан достигат 13 433.

От друга страна, модерните хибридни и електрически коли са слабо разпространени, а най-вероятната причина е високата им цена. Броят им е 2 050 - от тях на бензин и електричество са регистрирани 1985, а едва 64 се задвижват и с дизел, и чрез ток.

Само

215 са електрическите автомобили

в страната, а и условията за тях не са много благоприятни - стоянките, където те могат да се зареждат са малко и са главно съсредоточени в центъра на София.

Колите се движат на сравнително чисто гориво, твърдят от Главна дирекция „Контрол на качеството на течните горива”. През последната година едва 3% от проверените бензиностанции са дали отклонение в чистотата на бензина и дизела, като в повечето случаи те се дължат на "неволно" смесване на горивата при преноса в цистерни с два дяла.

Практиката да се слагат нискооктанови бензини, за да се разредят високооктановите, или различни примеси като олово и други, отдавна е прекратена от бензиностанциите.

От друга страна, шофьор на цистерна сподели, че с горивото се правят други далавери. Най-често търговците “продават” по-скъпите биодизел и авиодизел, а реално получавате обикновен. Тоест, ако някога решите, че давайки няколко стотинки отгоре, колата ви ще върви по-добре, то може да се окажете дълбого излъгани.

На какво тогава

се дължи замърсяването?

Едва 10% наистина идва от автомобилите. "Ако ще забраняват дизелите в градовете, то трябва да спрат всички тирове, които правят километрични задръствания из Европа - твърди Сотиров. - Трябва да прекратим напълно корабоплаването, тъй като по-голямата част от големите танкери ползват мазут и превключват на дизел едва когато навлизат в пристанищата.

Не знам дали сте виждали каква димна завеса се получава, ако кораб реши да хвърли котва на мазут. Освен това трябва да прекратим всички полети, защото керосинът също не е цветущ за планетата, да не говорим за старите влакови композиции."

Затова всички са склонни да прибегнат към

спасителите на света -

електрическите коли.

Навярно някои си спомнят рекламата на "Ауди" от 2010 г. с лозунг "Екото никога не се е чувствало по-добре". В нея не се рекламират елавтомобили, а дизел, като сюжетът е следният: Клиент в магазин избира полиетиленова торбичка, а не хартиена, но е нападнат от Зелената полиция. Привлича вниманието на екопрожекторите, защото се готви да изхвърли портокалова кора в боклука.

Органите на реда направо откачат, когато намират батерия на улицата и арестуват хора, които са си сложили лампи с нажежаема жичка. Но когато бяло ауди приближава зеления чекпойнт, на шофьора е зададен въпросът: "Чист дизел, нали?" Отговорът е "да" и автомобилът вече хвърчи по пътя, допуснат от Зелената полиция.

Едва преди 8 години това гориво се смяташе за спасението на света от глобалното затопляне, а редица държави убеждаваха гражданите си да си купуват нови дизелови коли. Сега ситуацията е на обратния полюс.

Двигателите с вътрешно горене са анатемосани, а обществото трескаво е убеждавано да си купува електрически автомобили. Дали обаче един ден няма да се събудим и ситуацията с дизела да се повтори отново? Дали колите на ток наистина са

решението на проблема

със замърсения въздух?

Редица изследвания показват, че и този път автомобилните компании са в грешка. Някои твърдят, че поддръжката на едно зелено превозно средство понякога замърсява повече, отколкото дизелът.

Прочуване на престижния Масачузетски технологичен институт показва, че моделът на електрическата "Тесла" S P100D произвежда повече въглероден диоксид на километър от нейните събратя с двигатели с вътрешно горене. Теслата бълва 226 гр/км, а “Мицубиши Мираж” - 192 гр/км. Навярно ще се запитате, от къде идва този азотен двуокис, който е

основната причина

за смога,

при това от кола, която върви на ток?

Отговорът на това дават учените от университета в Единбург, които също участват в проучването.

Според изследователите Виктор Тимерс и Питър Ахтен по-тежките електрически превозни средства произвеждат толкова замърсители, колкото и конвенционалните превозни средства.

Елколите отделят повече вредни емисии и от износването на гумите и спирачките си, дължащо се в голяма степен на тежестта на техните батерии, както и модифицирането на останалите части от колата, необходими за задвижването им.

Тези замърсители се отделят, когато гумите на електрическите автомобили и спирачките се влошат, а проблемите с тях са по-големи заради въглеродния диоксид.

"Открихме, че емисиите от спирачките, гумите и сцеплението им на пътя са далеч по-голям проблем от емисиите на отработени газове във всички съвременни автомобили", пише Питер Ахтен в проучването си.

"Те са

по-токсични от емисиите

от съвременните двигатели, така че те вероятно ще бъдат ключови фактори за допълнителни сърдечни съдови и аспираторни заболявания, наблюдавани при повишаване на нивото на замърсяване на въздуха".

Докладът на учените показва, че увеличаването на електрическите превозни средства почти няма да даде резултат в борбата с мръсния въздух. Според тях елколитеотделят 90% от емисиите на вредни частици, докато традиционните превозни средства - 85.

Какво още разкриват проучванията, четете в хартиеното издание.