Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

“Скулптурирането е лесно - просто стигаш до кожата и спираш”.

Макар и да е познат на повечето хора като художник, сърцето и душата на Микеланджело били вградени в студения камък и неговото ваене. Той е може би най-изящният скулптор, който света познава, а изпод ръцете му са изникнали статуи като "Давид", "Пиета", "Мойсей" и "Венера Милоска". И също като в Сикстинската капела, той влага скрити послания във всяка една от тях.

Най-особената черта на статуята "Мосей" например са чифт рога, които стърчат от главата му. Според някои учени Микеланджело ги сложил, защото не разбрал добре текста на Евангелието. В книгата "Изход" се казва, че е трудно за евреите да погледнат Мойсей в лицето, когато той слиза от Синайската планина със свещените каменни плочи, заради силен лъч светлина. Еврейската дума, използвана в Библията, може да се преведе и като ''блясък'' и като ''рога", което довело до необичайния вид на творението на Микеланджело. Но предвид сложните му отношения с църквата, едва ли някой не го е предупредил за грешката, която е направил.

Така че ни остава вторият вариант, а той е много по-логичен, предвид интелигентността и способността на твореца да оставя загадки в творенията си. Рогата в древните езически култури били символ на мъдрост и власт. Спокойно "Мойсей" на Микеланджело може да се окаже и потомък на антиделувийските царе, онези, които царуват преди потопа. По този начин той отново успява да прокара езически символи в самото сърце на църквата.

Легендата разказва, че когато завършил скулптурата на библейския законодател, образът се сторил толкова жив на своя създател, че той го ударил с чука и извикал: "Мойсей, говори!" Мраморът останал безмълвен, но следите от удара се забелязват и до днес на дясното коляно на колоса, който седи величествено в римската църква "Сан Пиетро ин Винколи".

Но преди да нарисува Сикстинската капела или да сътвори "Мойсей", Микеланджело се прочул по света с шедьовъра си "Пиета". Тогава бил само на 24 и прекалено смел. Той си наумил, че ще намери най-красивия блок бял мрамор, от който да извае скулптурата си. След като претърсил целия Рим и пристанищата около него и не успял, Микеланджело поел към Карара, където се добивал най-качественият мрамор в цяла Италия. Геният създал цяла схема как студеният къс да пристигне непокътнат в столицата, след това създал миниверсия на "Пиета" от восък, преди да хване длетото и да създаде истинския шедьовър.

"Пиета" е единствената творба, която Микеланджело подписва и то в знак на ярост. След като е завършена и изложена в базиликата "Св. Петър", творецът отива да види своето творение, пред което са се скупчили много хора. Джорджо Вазари по-късно разказва: "Един човек попита друг "Кой я е направил" и получи отговор "Нашият Гобо от Милано". Микеланджело стоял отстрани в тишина, но се почувствал странно, че неговото творенеие е приписано на друг."

Вечерта геният се промъква в базиликата със своето длето и в яростта си изписва около гърдите на Дева Мария

"Микеланджело Буонароти, Флоренция, направи това" По-късно съжалява за действията си и се заклева, че никога повече няма да подпише друго свое творение. А и не е нужно, вече целият свят знае как изглеждат творбите на Микеланджело.

През 1972 г. "Пиета" е брутално нападната от мъж с чук. Отнело на реставраторите 10 месеца да я възстановят, но работейки по нея, те открили малко "М" в плаща на лявата ръка на Дева Мария. Навярно това е бил първият подпис, който Микеланджело е оставил. Скрит, без да се набива на очи. Но той не е предотвратил вълната от гняв, когато не бил разпознат като автор на шедьовъра.

Когато е на 26 години, Микеланджело създава "Давид". Изборът му на мрамор отново е учудващ. Той се насочва към парче камък, което никой не желае, а преди това е било отхвърлено от други творци. Камъкът чака 42 години преди флорентинеца да открие сърцето на Давид в него.

С длетото си, Микеланджело създава една от най-красивите статуи в света, която става и символ не само на флорентинската съпротива срещу могъщите й съседи, но и за идеал за красота. 500 години хората мислят, че той е съвършен, ала Микеланджело не го създава такъв. Лазерно сканиране показва, че статуята има недостатъци.

Давид всъщност е кривоглед. А творецът прави очите му такива, защото не иска статуята му да е по-съвършена от римските водачи, които го зареждали с вдъхновение.

През годините Микеланджело създава много чудеса от камък, завършва и Сикстинската капела, а на 70 започва да се подвизава в ново амплоа - на архитект.

Когато е потърсен, за да довърши дуомото на базиликата "Св. Петър", художникът няма никакъв опит в строенето на сгради, но познава физиката на камъка добре. Той успява да реши проблем, който мъчи архитектите близо 40 години.

Фреските в Сикстинската капела го учат как да създава мащабни проекти, а опитът му като художник му подсказва как да борави със сенките, светлината и формата и да твори красота. За да създаде дуомото, той дори използвал вдъхновение от своята нелегална дисекция на трупове, която го научила на анатомия - благодарение на това творецът разбрал, че човешките органи имат много общо със строителството.

Той създал купол, чийто модел започнал да се използва навсякъде, дори и в САЩ, а до ден днешен това е и най-високото дуомо в целия свят.