Регистрация

Вход



Забравена парола

Смяна на парола

Напишете дума/думи за търсене

Безхаберие, нечисти интереси и патологични екофиксации превърнаха неоценимия дар на столицата ни Витоша в планина на призраците.

Сложен конгломерат от

криворазбрани "екологични" забрани,

записани в законови текстове, както и хищнически бизнес атаки, от друга страна, се отразиха крайно неблагоприятно върху предпочитаното в миналото място за отдих на милионна София.

Жалко е, защото планината е първият природен парк не само в България, а и на Балканите. Той е и сред най-старите в Европа.

Затова, въпреки че е най-естественото място за целогодишна почивка на над 1,5 милиона столичани, той е толкова негостоприемен, че само най-заклетите туристи се възползват от даденостите му

В желанието ни да бъдем свръхекологични превърнахме планината в недостъпна зона.

В последните години вехтите, спрени и дори опасни лифтове и ски влекове се превърнаха в нещо като емблема на занемарения парк. Кабинковият лифт е стар и вече имаше няколко инцидента с него. Да не говорим за двете части на Драгалевската въжена линия,

строена през 50-те години на ХХ век, които са дотолкова амортизирани от рекордно дългата експлоатация, че е чудно как още не са предизвикали някой тежък инцидент.

А Романският лифт, който отдавна не функционира, не може и не бива да бъде ремонтиран. Той трябва да бъде заменен с нов, по-модерен и безопасен и с повече седалки, за да не се образуват опашки. Останалите лифтове ръждясват от години. Влековете по стената около хижа "Алеко" - също. За подмяната им обаче пречат нормативни актове, написани и приети под натиска на бившия директор на парк "Витоша" Тома Белев.

Според “Витоша ски” лифтовете не може да бъдат заменени с нови, защото законовата процедура не го позволява.

На всичкото отгоре и

да се платят безумни такси от около 36 000 лв.

на декар. По нейно мнение законотворческите решения приети под натиск пречат и за обновяване на хижите.

"Не знам дали ще доживея момента хората да започнат да мислят преди да застават зад подобни искания - възмущава се бившата екоминистърка. - Аз съм изцяло за зелената идея - целият ми живот от дете е бил посветен на нея, но не на това фарисейство, което наблюдаваме в момента и този слугинаж на хора заинтересувани да не се случва нищо в България."

По мнението на експерти за да започнат да се решават проблемите с хижите е необходимо да се създаде междуведомствена група, която да направи снимка на състоянието им. А ако някои са за събаряне просто трябва да бъдат разчистени. Да се разчистят и пътеките. И общината, Министерството на околната среда трябва да проявят малко по-голяма активност да се промени това положение.

Защото наистина е грях да остане такова положението. И само по този начин ще се върне и отношението на обикновените хора към планината.

Бизнесмените също смятат, че законодателството,

прието под натиска на еколозите е

основната пречка

за подобряване на положението, но

не по-малко са и наследените проблеми от по-далечното минало.

"Има направени и типични за времето на соца глупости. Например пистата "Витошко лале 2" е направена по един безсмислен начин - прекалено стръмна и къса по повод на провеждането на една Универсиада и в момента е на практика неизползваема - обяснява Илия Ел Фелеки, собственик на пиар агенция обслужваща "Витоша ски". - Тогава лифтовете са строени на парче, а на Витоша дори не е имало обособени писти.

За всяка смяна или строеж на нови лифтове трябва да извадим земята под всеки стълб от горския фонд.

И се получава параграф 22, тъй като старите стъпки не стават за модерно съоръжение.

Може например да се обадим на фирмата "Допелмайер" да ни направи Романския лифт. Но ако се направи същото съоръжение, което е било, то ще излезе на цена един път и половина по-голяма, отколкото би струвал аналогичен съвременен лифт. А има нужда от нови съоръжения, които

да се движат с друга скорост и да бъдат с повече от две седалки."

Друг проблем идва от особеностите на планината, смята Ел Фелеки., защото там не може да се правят хотели:

"Витоша не е за туризъм, а за софиянци, защото градът е толкова близо, че хората се настаняват на практика в него. Но проблемът дойде от един протест на еколози, които преградиха Орлов мост и поискаха въпросните законови промени."

По всичко личи, че споровете за Витоша са много дълбоки и страстите около тях тепърва ще се развихрят.

Единствената надежда е, че и в миналото софиянци все пак накрая са успявали да съберат здрав разум и да решат подобни кризи.

А за всеки е видно, че без намеса на широки кръгове от обществото проблемите зациклят и последствията са печални.