Българин направи дизайна на новия Dacia Duster
Дизайнът на новия Dacia Duster e направен от Емануил Клисаров. Българинът е преборил конкуренцията на 20-ина свои колеги от Renault-Nissan от студиото във Франция. На 9-годишна възраст Клисаров отива да живее за две лета във Виена, след което се установява в Монреал, където завършва и индустриален дизайн. Следва една година специализация във Франция, дипломна работа, финансирана от General Motors, а след това и стаж в Peugeot-Citroen. Започва работа в Renault-Nissan преди 10 години в дизайнерското студио на Dacia в Букурещ. След пет години отива в ценралата в Париж, като вече е старши дизайнер в компанията.
“Като малък обичах да рисувам освен коли и самолети. Трябва да си достатъчно добър в изразяването на идеи, да можеш да се адаптираш към фирмата, която работи”, смята 37-годишният нашенец.
Първият проект, по който работи Клисаров е на новия Renault Scenic. Вторият модел е по-свободен - изработва концептуалната визия на Renault във Формула 1 за след 10 години.
“Целта на този проект е пилотът да се вижда по-добре от публиката. Клетъчната структура на болида трябва да е сигурна, затова кабината е затворена в този прототип. В гумите има дисплеи, които да показват информация за феновете. Каската също е различна, защото трябва да е едновременно сигурна, така и да се вижда изражението на лицето на пилота - тя също е прозрачна”, коментира разработката си талантливият българин.
Дизайнът на новия Duster Клисаров почва да рисува в конкуренцията с 20-ината си колеги от отдела. Интересното е, че първото поколение на румънската джипка е направена като дизайн от монголец.
“Всички почват да рисуват
и се конкурираш
с колегата от
съседното бюро
В момента, когато почне да се разработва моделът влизат и по-опитните. После се включват и старши дизайнерите - на финалната фаза, където започва и индустрализацията. Тя е много важна, защото може да се обезличи колата. Шеф - дизайнерът на цялата група Лорънс ван ден Акер решава накрая. Той има много добро чувство кое ще се хареса на клиента”, разказва Клисаров.
“Предизвикателството бе голямо, след като за 7 години са продадени над 1 милион дъстера и успехът на модела трябва да се продължи. Да се модернизира чувството за SUV, визията да остане, да бъде приключенска, все пак тази кола е 4х4. Трябваше да изтъкна мускулестите му черти. В същото време да прилича на Duster, да не се прави на това, което не е.
Освен това Duster
трябва да е “щедър”, т.е да дава повече за парите, които клиента отделя. Първо се правят начални скици, след това следва втори етап - дали рисунките ще паснат технически на модела. В началото дизайнът включваше отстрани и трети малък по-сплескан прозорец, но той не остана, защото така не бе “достатъчно дъстер”. Колата отзад трябваше да е изразителна, но не и дръзка. При рисуването на една кола
е много важно
централната
странична линия
къде е поставена Автомобилният дизайн е дизайн на милиметри понякога. Наклонихме предния прозорец и го преместихме напред - така се увеличава чувството за обем. Колелата вече са 17-инчови, арките на калниците също са преработени.
Имаше много работа и по предните фарове. Предната част на автомобила е най-важната за клиента. Много е важно тя да изглежда по-широка, а капакът да е по-мускулест. Самата броня е направена от такъв материал и боя, за да не личат драскотините. Погледът на колата са фаровете. В случая те са от три части. Отзад стоповете са вдъхновени от модела Sandero, защото трябва да имат връзка с фамилията Dacia”, описва автомобила българинът. Вътрешният дизайн, както и подборът на цветовете се прави от различни отдели.
“Автомобилната индустрия се движи на “леки крачки”, защото инвестицията в един модел е голяма. Бъдещето зависи и от технологията на колите. Стилистичната гледна точка е зависима от това как марката се развива. Една година се прави дизайнът, от момента, в който е решено, че моделът ще се произвежда. Финансовата рестрикция е много важна, зависи колко пари може да се инвестират в даден модел. Дизайнерите трябва да се съобразяват с инженерите”, добавя Клисаров.
Най-четени
-
Секретно Инсценирали са разстрела на Романови. Преоблекли фалшивите, за да не ги разпознаят
Има доказателства, че членовете на царското семейство са живели дълги години след 17 юли 1918 г. Сталин ходил да се среща с императора в град Серпухов Разстрел на руското императорско семейство
-
Галерия Дори преди КГБ ДС използва микрокамера за следене. Въпреки това агент "Муха" се измъква от капана
Мухата разбира, че това са паяци, които искат да я подмамят да влезе в мрежата. Изписва на лицето си вежливост и отзивчивост, заявява, че всичко, което интересува дипломатите, ще им бъде съобщено
-
Заслужено ли победи д-р Неделя Щонова в “Денсинг старс”
Пръв темата повдигна певецът Богдан Томов във фейсбук профила си Интересно ми е има ли между моите приятели някои, които смятат, че Неделя Щонова справедливо е победила Натали и особено блестящата
-
Галерия Венелин Венков сравни напускането на "Ку-ку бенд" с живот след затвор
Невена Цонева и Венелин Венков, които бяха част от "Ку-ку бенд", разказаха за своето напускане на групата и причините за това решение. "Тези, които са гледали „Изкуплението Шоушенк" – там накрая
-
В сравнение с нашия Азис всякакви Кончити и Немо-та са просто брадат виц
В сравнение с нашия Азис всякакви Кончити и Немо-та са просто брадат виц. Така че не става дума за Евровизия, а за една визия за Европа, в която либералната мисъл деградира до търсене на подходящи